سرویس دانش و فناوری

راهنمای خرید رم DDR4: مقایسه عملکرد رم‌های مختلف از برندهای مختلف و بررسی موارد مهم در انتخاب رم

مقدار رم موردنیاز برای سیستم‌های مختلف

مقدار رم سیستم گیمینگ معمولاً ۸ گیگابایت است و نهایتاً می‌توان ۱۶ گیگابایت رم در نظر گرفت اما سیستمی که مخصوص رندرینگ و تدوین ویدیو و امور محاسباتی مهندسی است بهتر است ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم داشته باشد.

بهتر است رم ۴ یا ۶ گیگابایت را تنها برای سیستم‌هایی با پردازنده‌ی پنتیوم یا نهایتاً Core i3 در نظر بگیرید چرا که این روزها ویندوز و نرم‌افزارهای معمولی هم بیشتر از رم استفاده می‌کنند و با ۴ گیگابایت رم گاهی کمبود رم را تجربه خواهیم کرد. مثلاً اگر چند ده تب در مرورگر گوگل کروم و حتی موزیلا فایرفاکس باز کنید، بیش از ۳ گیگابایت رم اشغال می‌شود!

رم DDR4 یا DDR3؟ چه سرعتی و چه تایمینیگی بهینه است؟

پلتفرم جدید ای‌ام‌دی که پردازنده‌ی رایزن دارد، رم‌های DDR4 را پشتیبانی می‌کند و به علاوه سرعت رم در عملکرد پردازنده اثر نسبتاً زیادی دارد. در مورد پلتفرم اینتل هم سرعت رم مهم است اما معمولاً رمی با سرعت کمتر پاسخ‌گوی نیاز پردازنده است و با هزینه‌ی کمتر می‌توان رم مطلوب را انتخاب کرد.

سرعت باس استاندارد برای رم DDR4 عدد ۲۱۳۳ مگاهرتز است اما معمولاً اغلب رم‌ها سرعت بالاتری دارند که باید از طریق پروفایل‌های XMP و در بایوس مادربورد آن را فعال کرد. در سیستم‌های اینتلی همین سرعت کافی است اما در سیستم‌های ای‌ام‌دی سرعتی مثل ۲۴۰۰ یا ۲۶۶۶ مگاهرتز بهتر است.

توجه کنید که اثر رم در بازی‌ها و نرم‌افزارهای معمولی کم است. مثلاً با تغییر رم از بهترین به بدترین گونه، عملکرد ۵ درصد یا حتی کمتر تغییر می‌کند. اما در نرم‌افزارهای رندرینگ و محاسباتی و مهندسی ممکن است تفاوت به چند ده درصد هم برسد.

سرعت بالاتر رم به معنی پهنای باند بیشتر است و تایمینگ پایین به تنهایی معنی خاصی ندارد! در حقیقت تأخیر واقعی رم از تقسیم کردن سرعت بر تایمینگ به دست می‌آید و لذا رمی با سرعت ۳۰۰۰ مگاهرتز و تایمینگ CL15 در اغلب امور شبیه رمی با سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتز و تایمینگ ۱۲ عمل می‌کند.

دقت کنید که برخی رم‌ها برای اورکلاک کردن و یا کارکرد در سرعت بالا طراحی شده‌اند و لذا هیت‌سینک بزرگی روی ماژول‌های حافظه قرار گرفته تا رم خنک‌کاری کافی داشته باشد. طبعاً انتخاب این رم‌ها برای سیستمی با عمر مفید طولانی بهتر است اما همیشه می‌توان با نصب کردن یک فن کوچک، گردش هوای کافی را فراهم کرد تا هیت‌سینک کوچک رم‌های معمولی هم به خوبی خنک شود.

مقایسه رم‌های DDR4‌ برندهای مختلف

هاردوراینفو رم‌ها را روی مادربورد گیمینگ ایسوس ماکسیموس هیرو ۸ که در حقیقت برای سری ۶۰۰۰ اینتل طراحی شده نصب کرده و پردازنده‌ی انتخابی Core i7-6700K است. پروفایل XMP رم‌ها نیز فعال شده و در مرحله‌ی بعدی رم به صورت دستی نیز اورکلاک شده و سپس تایمینگ رم بهینه شده است.

توجه کنید که آنچه در سرعت اجرای بازی‌ها و اغلب نرم‌افزارها مهم است، مقوله‌ی تأخیر واقعی یا ذاتی رم است و نه سرعت باس یا تایمینگ. معمولاً اورکلاک کردن رم در بنچ‌مارک‌های مختلف تغییر زیادی ایجاد نمی‌کند و حتی دست‌کاری تایمینگ هم به معنی کم شدن تأخیر واقعی رم نیست و در نتیجه سرعت ذاتی رم تغییر چندانی نمی‌کند.

و نتیجه‌ی بنچ‌مارک‌ها: بنچ‌مارک محاسباتی یافتن اعداد اول یا Super Pi

بنچ‌مارک کپی کردن دیتا:

تأخیر حافظه‌ی رم در بنچ‌مارک AIDA64:

 و تست مهم برای اورکلاکرها: بیشترین سرعت در حالت اورکلاک شده با تایمینگ بهینه و سپس اندازه‌گیری تأخیر و عملکرد در بنچ‌مارک محاسباتی یافتن اعداد اول، بررسی کنید:

 جمع‌بندی و نتیجه‌گیری: کدام برند رم DDR4 بهتر است؟

همان‌طور که در بنچ‌مارک‌های مختلف دیدیم، عملکرد رم‌هایی با سرعت بالاتر از ۳۲۰۰ مگاهرتز چندان بهتر از محصولاتی با سرعت ۲۶۶۶ مگاهرتز نیست لذا بهتر است هزینه‌ای برای این رم‌ها کنار نگذارید.

بهترین رم DDR4 با سرعت متوسط، Kingston HyperX Fury Black 16 GB 2666 MHz CL15 است. تایمینگ CL15 و فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز. این رم تا ۳۲۰۰ مگاهرتز نیز اورکلاک می‌شود اما برای بهبود ۱ درصدی عملکرد در اغلب امور پردازشی، بهتر است اورکلاک کردن را به مواقع خاص محدود کنید!

گزینه‌ی دوم Crucial Ballistix Tactical 16GB DDR4-3000 CL16 kit است. رمی با تایمینگ بالاتر و البته سرعت بیشتر. عملکرد این رم شبیه قبلی است اما کمی بیشتر اورکلاک می‌شود.

بهترین رم برای اورکلاکرها کاملاً مشخص است: G.Skill Trident Z 32GB DDR4-3200 CL14 quad kit. با چنین سرعت بالایی به نظر می‌رسد که تایمینگ هم عالی است و در حقیقت تأخیر واقعی رم چه در حالت معمولی و چه در حالت اورکلاک شده تا ۴۰۰۰ مگاهرتز کمترین است و از این رو در بنچ‌مارک محاسباتی یافتن اعداد اول، رکورددار است.

و جمع‌بندی ما این است که در قیمت‌هایی پایین محصولات کروشل و کینگستون بهترین‌ها هستند و در قیمت‌های بالا محصولات جی.اسکیل ولیکن همیشه بین مدل‌های مختلف تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود و باید دقیق‌تر بررسی کرد.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید