نسل بعدی کارت گرافیک‌های AMD که سری RX 500‌ است، بنابر شایعات از تراشه‌های آشنایی که در سری ۴۰۰ استفاده شده، بهره می‌برد و به نظر می‌رسد که تغییراتی مثل افزایش سرعت کلاک در آن صورت گرفته باشد. در ادامه به مشخصات کارت گرافیک‌های جدید اشاره می‌کنیم.

ای‌ام‌دی در سال‌های اخیر معمولاً با معرفی نسل‌های جدید کارت گرافیک تلاش کرده که سرعت اجرای بازی‌ها را بهتر و بهتر کند و یکی از روش‌های معمول این بوده که سرعت کلاک تراشه‌های قبلی بیشتر شده است. البته صرفاً سرعت کلاک تغییر نکرده بلکه لیتوگرافی و کیفیت تراشه‌ها هم بهتر شده است اما انویدیا در نسل‌های جدید کارت گرافیک‌های خود، تراشه‌ها را به کلی تغییر داده و معماری را بهینه کرده و به این ترتیب رقابت را با پیروزی به پایان رسانده است.

خبر بد این است که سری جدید کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی مبتنی بر تراشه‌های Polaris میان‌رده است، تراشه‌هایی که قبلا در سری ۴۰۰ استفاده شده بود. پولاریس ۱۰ و پولاریس ۱۱ با تکنولوژی جدید LPE که در حقیقت توان مصرفی تراشه‌ها را کمتر می‌کند و از نظر بازدهی تولید نیز بهتر است، بازتولید می‌شوند و می‌توان سرعت کلاک بالاتری را تجربه کرد.

کارت گرافیک RX 580 با سرعت ۱۳۴۰ مگاهرتز که ۷۴ مگاهرتز بیشتر از RX 480 فعلی است، و RX 570‌ با ۳۸ مگاهرتز سرعت بیشتر نسبت به RX 470‌ وارد بازار می‌شود. افزایش سرعت کلاک به معنی بیشتر شدن سرعت اجرای بازی‌هاست اما همان‌طور که ذکر شد تفاوت نسبتاً کم است!

لذا اگر واقعاً به سرعت پردازشی بالاتر نیاز دارید باید تا معرفی کارت گرافیک‌هایی با تراشه‌های Vega صبر کنید چرا که واقعاً سریع‌تر و بهینه‌تر از محصولات فعلی و احتمالاً نسل بعدی کارت گرافیک‌های AMD هستند.