پس از ماجرای افشای جاسوسی عمومی NSA توسط ادوارد اسنودن که شاید خیلی‌ها آن را جدی نگرفته‌اند، وب‌سایت ویکی‌لیکس جاسوسی‌های بزرگ سازمان CIA را یک به یک افشا می‌کند و این بار ماجرای هک کردن آیفون‌ها و مک‌‌ها اپل است که در رسانه‌ها بازتاب پیدا می‌کند. حتی ابزارهایی که CIA برای جاسوسی استفاده کرده هم توسط WikiLeaks معرفی شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ویکی‌لیکس قبلاً اعلام کرده بود که CIA حتی از تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ هم برای جاسوسی استفاده می‌کرده است! نه تنها گوشی‌ها و کامپیوترها بلکه تلویزیون‌ها هم می‌توانند ابزار جاسوسی باشند. حال نوبت افشای ماجرای هک کردن آیفون‌ها و مک‌بوک‌های اپل است که خیلی‌ها تصور می‌کنند امنیت بالاتری نسبت به ویندوز و اندروید دارند.

ابزاری که سازمان سیا برای هک کردن مک‌های اپل به کار ‌می‌برده، Sonic Screwdriver نام دارد. یک آداپتور ساده برای تبدیل پورت تاندربولت به اترنت و طبعاً اتصال مک به شبکه. این تبدیل می‌تواند ابزارهای متصل را هک کند و استفاده از آن ساده است! کافی است تبدیل به مک متصل شود، الگوریتم نفوذ در آن پیاده‌سازی شده و نرم‌افزار موردنظر به هسته‌ی سیستم عامل نزدیک است و به راحتی نمی‌توان آن را شناسایی و حذف کرد.

سانیک اسکرودرایور از یک باگ شناخته‌ شده‌ی تاندربولت به اسم Thunderstrike 2 برای نفوذ استفاده می‌کند. این باگ دو سال پیش کشف شده و پدیده‌ی جدیدی نیست و تصور کنید که سازمان سیا دو سال پیش به فکر استفاده از آن افتاده است.

Triton و Der Starke هم دو بدافزار جالبی هستند که سازمان سیا برای دسترسی به کامپیوترها استفاده می‌کرد. این دو ابزار پس از نصب روی مک حتی با نوسازی سیستم عامل و نصب مجدد هم از بین نمی‌روند. به کمک این ابزارها می‌توان تقریباً از همه‌جا به فایل‌ها و فولدرهای موجود روی یک کامپیوتر با سیستم عامل macOS‌ دسترسی پیدا کرد.

ابزار دیگر NightSkies است. این ابزار iPhone 3G و سیستم عامل iOS 2.1‌ را هدف داده و اطلاعات زیادی در اختیار آژانس‌های جاسوسی قرار می‌گیرد و حتی می‌توان از راه دور فرامینی را در گوشی اجرا کرد.

ابزارهایی که در اسناد Dark Matter نام برده شده، همه قدیمی هستند و در حال حاضر استفاده نمی‌شوند اما قطعاً CIA ابزارهای بهتر و جدیدی برای نفوذ آسان به محصولات مختلف و از جمله محصولات اپل در اختیار دارد.