نسخه‌ی عمومی ویندوز ۱۰ به زودی قابلیتی به اسم Game Mode‌ خواهد داشت. یک ویژگی جالب برای بهبود سرعت اجرای بازی‌ها که البته فعلاً به صورت آزمایشی در نسخه‌های بتای ویندوز اضافه شده است. در ادامه به بررسی این ویژگی و اثر آن روی سرعت اجرای بازی‌ها می‌پردازیم.

Game Mode ویندوز ۱۰ چیست؟

کاهش تأخیر رندر شدن فریم و افزایش سرعت اجرای بازی که بر حسب فریم بر ثانیه بیان می‌شود، یک نیاز مهم و اساسی است. مایکروسافت برای بهبود اجرای بازی‌ها حالتی موسوم به Game Mode یا حالت بازی را در ویندوزهای جدید پیاده‌سازی کرده و قطعاً این ویژگی به نسخه‌های نهایی ویندوز هم راه پیدا خواهد کرد.

گیم مود بخشی از Game Bar است، یک اپلیکیشن که به صورت لایه‌ای روی دیگر اپ‌ها و همین‌طور بازی‌ها نمایان می‌شود و کاربر می‌تواند با استفاده از امکانات آن به ضبط کردن ویدیوی بازی و به اشتراک‌گذاری و حتی ارسال مستقیم به وب‌سایت‌ها بپردازند.

وقتی گیم مود فعال می‌شود، منابع پردازشی یعنی پردازنده‌ی اصلی و کارت گرافیک بیش از پیش به بازی‌ها اختصاص پیدا می‌کنند و تمرکز سخت‌افزار از اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه فعال است، کمتر می‌شود.

Game Mode هسته‌هایی مجازی برای اجرا بازی‌ها در نظر می‌گیرد و بخش زیادی از رم کارت گرافیک را استفاده می‌کند و از این جهت با نرم‌افزارهای بهبود سرعت اجرای بازی‌ها متفاوت است چرا که اینگونه نرم‌افزارها معمولاً فقط پردازش‌های اضافی را متوقف می‌کنند.

Game Mode و پشتیبانی از بازی‌های مختلف

مایکروسافت اعلام کرده که حالت بازی ویندوز ۱۰ برای برخی بازی‌ها فعال‌شدنی نیست! بازی‌هایی که به صورت اپلیکیشن یونیورسال ویندوز و اپ‌های معمولی Win32‌ طراحی شده‌اند، تدریجاً به لیست بازی‌های پشتیبانی شده اضافه می‌شوند اما همه‌ی بازی‌ها توسط گیم مود پشتیبانی نمی‌شود.

چطور Game Mode را فعال کنیم؟

برای فعال کردن حالت بازی دقت کنید که فعلاً تنها نسخه‌ی پیش‌نمایشی ویندوز ۱۰ این قابلیت جالب را دارد. ابتدا اپلیکیشن Xbox ویندوز را با جست‌وجو کردن عبارت xbox در منوی استارت اجرا کنید و پس از ورود به حساب کاربری، روی علامت چرخدنده که حاوی تنظیمات است، کلیک کنید.

مطمئن شوید که گزینه‌ی ضبط ویدیوها و تصاویر بازی توسط DVR‌ فعال است. زمانی که بازی در حال اجراست با فشار دادن کلید ترکیبی ویندوز و G گیم بار را نمایان کنید:

روی آیکان چرخدنده کلیک کنید تا تنظیمات گیم بار نمایان شود. اکنون کافی است تیک گزینه‌ی Use Game Mode for this game را اضافه کنید و سپس این پنجره را ببندید:

Game Mode ویندوز ۱۰ چقدر سرعت اجرای بازی‌ها را بیشتر می‌کند؟

به سرعت اجرای چند بازی معروف و بنچ‌مارک‌ها می‌پردازیم تا اثر گیم مود مشخص شود:

  • در بنچ‌مارک معروف Unigine Heaven سرعت متوسط از ۵۰ به ۴۹ فریم بر ثانیه کاهش و حداقل سرعت از ۲۱ به ۲۳ افزایش پیدا می‌کند.
  • در بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor سرعت متوسط از ۶۷ به ۶۶ و سرعت حداقلی اجرا از ۴۶ به ۴۴ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند.
  • در بازی For Honor‌ سرعت متوسط اجرا با فعال کردن Game Mode از ۶۸ به ۶۸ تغییر کرده و سرعت حداقلی از ۵۰ به ۴۲ می‌رسد!
  • در Overwatch سرعت اجرای متوسط از ۹۷ به ۹۹ افزایش یافته و سرعت حداقلی از ۶۹ به ۵۷ کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه‌گیری، آیا Game Mode ویندوز ۱۰ مفید است؟

با نگاهی به نتایج تست‌ها به نظر می‌رسد که پاسخ منفی است. گیم مود عملاً سرعت اجرای بازی‌ها را همیشه بهینه نمی‌کند و گاهی افت سرعت اجرا زیاد است. شاید این قابلیت ویندوز ۱۰ با بهینه‌سازی‌های بیشتر، سرعت اجرا را بهتر کند اما در حال حاضر فعال یا غیرفعال کردن آن مهم نیست.