یکی از ویژگی‌های پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی، SMT نام دارد که هسته‌های پردازنده را با اضافه کردن هسته‌های مجازی، دو برابر می‌کند! اما سرعت پردازش ۲ برابر نمی‌شود. حتی گاهی افت می‌کند! در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا بهتر است SMT پردازنده‌های Ryzen مثل R7 1700X فعال باشد یا غیرفعال؟

SMT ای‌ام‌دی چیست؟

پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی یک ویژگی سخت‌افزاری به نام SMT دارند که در محاسبات سنگینی که از تمام هسته‌های پردازنده استفاده می‌کند، مفید واقع می‌شود. با فعال کردن simultaneous multithreading هر هسته‌ی پردازنده به صورت دو هسته در سیستم عامل شناخته می‌شود و دو ترد را پردازش می‌کند.

عملکرد پردازنده‌های Ryzen‌ در اجرای بازی‌ها و به خصوص در رزولوشن‌های پایین کمی ضعیف‌تر از رقبای اینتلی است و در برخی نرم‌افزارها هم همین موضوع جلب توجه می‌کند. ای‌ام‌دی در حال بهینه‌سازی است اما یکی از راه‌حل‌های پیشنهاد شده این است که SMT‌ را در بایوس مادربورد غیرفعال کنیم! راه معقولی نیست چرا که SMT در اغلب نرم‌افزارها بسیار مفید و موثر است. مثل هایپرتردینگ اینتل که هر هسته را با یک هسته‌ی مجازی همراه می‌کند و سرعت پردازش بالا می‌رود.

اما اثر فعال کردن یا غیرفعال کردن SMT در پردازنده‌های جدید AMD چقدر است؟ بیاید با مرور نتایج بنچ‌مارک‌ها پاسخ سوالمان را دریافت کنیم.

مواردی که با فعال کردن SMT پردازنده‌های Ryzen ای‌ام‌دی ضعیف‌تر اجرا می‌شوند

پردازش و ویرایش تصویر:

 مواردی که با فعال کردن SMT پردازنده‌های Ryzen ای‌ام‌دی سریع‌تر پردازش می‌شوند

تبدیل فرمت‌های ویدیویی:

فشرده‌سازی فایل‌ها:

رندر گرفتن سنگین:

 رمزگذاری و رمزگشایی داده:

مواردی که با فعال و غیرفعال کردن SMT پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی تغییر نمی‌کند

استفاده از حافظه‌ی رم:

تأثیر فعال و غیرفعال کردن SMT پردازنده‌های Ryzen در سرعت اجرای بازی‌ها

 اثر فعال کردن و غیرفعال کردن SMT‌ در توان مصرفی رایزن‌های ای‌ام‌دی

جمع‌بندی: فعال کردن SMT‌ پردازنده‌ی Ryzen R7 1700X‌ مفید است یا خیر؟

در ویرایش تصاویر و برخی بازی‌ها، ممکن است غیرفعال کردن SMT اندکی سرعت کار را بالا ببرد اما فعال کردن SMT در فشرده‌سازی فایل، تبدیل ویدیو، رندرینگ و محاسبات پیچیده سودمند است و خوشبختانه توان مصرفی و در نتیجه دمای کاری پردازنده را بالا نمی‌برد!

بنابراین SMT پردازنده‌ی جدید AMD را تنها برای آزمایش غیرفعال کنید! بهتر است منتظر بهینه‌سازی‌های بیشتر باشید و این قابلیت مفید را فعال نگه دارید.