یک پردازنده‌ی خوب برای رندرینگ و محاسبات سنگین اینتلی است یا پردازنده‌های Ryzen گزینه‌ی بهتری هستند؟ در بازی‌ها کدام گزینه بهتر است؟ رایزن R7 یا اینتل Core i7؟ در ادامه پاسخی کوتاه به این سوالات می‌دهیم.

رایزن‌های ای‌ام‌دی با معماری جالب هسته‌ها و لیتوگرافی عالی معرفی شده‌اند و قیمتشان نسبت به محصولات اینتل پایین‌تر است. ویژگی اساسی Ryzen این است که در رندرینگ و محاسبات سنگین رقبای اینتلی گران‌تر را پشت سر می‌گذارد. این برداشت در بررسی‌های تخصصی متعدد اثبات شده است و به عنوان مثال بنچ‌مارک معروف رندرینگ یعنی سین‌بنچ نشان می‌دهد که رایزن با هزینه‌ی بسیار کمتر، رندرینگ را با سرعت عالی انجام می‌دهد.

و اما در بازی‌ها: عملکرد Ryzen در بازی‌ها چندان جالب و دلچسب نیست به خصوص اگر رزولوشن پایین باشد و اما تفاوت آن قدری نیست که بگوییم رایزن مثل پردازنده‌های FX چند سال اخیر ای‌ام‌دی ضعیف است و باید به خرید Core i7 اندیشید و لاغیر. در نمودار زیر عملکرد Core i7-7700K و تمام مدل‌های گران سری اکستریم اینتل بهتر از R7 1800X ای‌ام‌دی است و این یعنی برای سیستم گیم بهتر است Ryzenها و یا حداقل مدل‌های گران رایزن را تهیه نکنید:

ای‌ام‌دی مدعی است که هنوز توسعه‌دهندگان بازی با معماری Zen آشنا نیستند و استفاده‌ی بهینه‌ای از این هسته‌های قدرتمند نشده است و شاید در ادامه این اختلاف جالب در سرعت اجرای بازی‌ها کمتر و کمتر شود.