لحظاتی پیش در نمایشگاه GDC 2017 کارت گرافیک GTX 1080 Ti انویدیا معرفی شد!‌ سریع‌ترین کارت گرافیک تک‌هسته‌ای که تاکنون برای گیمرها طراحی شده است و رکوردها را جابجا می‌کند. در ادامه به مشخصات GTX 1080 Ti‌ می‌پردازیم.

تاکنون کارت گرافیک GTX 1080 انویدیا با تراشه‌ی GP104 که معماری آن مثل دیگر اعضای سری ۱۰ پاسکال است، در اغلب بازی‌ها به عنوان سریع‌ترین مدل یکه‌تازی می‌کند اما اکنون کارت گرافیک دیگری مبتنی بر تراشه‌ی GP102‌ جای آن را می‌گیرد.

GTX 1080 Ti مجموعاً ۳۵۸۴ هسته‌ی CUDA دارد و مقدار حافظه‌ی GDDR5X آن نیز ۱۱ گیگابایت است و با فرکانس مؤثر ۱۱ گیگاهرتز کار می‌کند. پهنای باس حافظه نیز ۳۵۲ بیت است.

Titan X انویدیا که البته ویژه‌ی گیمرها نیست و بسیار گران است، ۳۵۸۴ هسته‌ی CUDA دارد و از این نظر مشابه است. رم آن ۱۲ گیگابایتی است و شاید تنها تفاوت مهم سرعت هسته باشد. انویدیا GTX 1080 Ti را با سرعت ۱۶۰۰ مگاهرتز روانه‌ی بازار می‌کند اما تایتان ایکس با معماری و مشخصات مشابه، سرعت بوست ۱۴۸۰ مگاهرتزی دارد. لذا می‌توان گفت که GTX 1080 Ti حتی سریع‌تر از GTX Titan X‌ است!

اما همه چیز به نفع GTX 1080 Ti تازه‌وارد نیست. به عنوان مثال ۸ عدد از واحد‌های خروجی رندر غیرفعال شده و باس حافظه به جای ۳۸۴ بیت، ۳۵۲ بیت است. کسی هم به دنبال مقایسه‌ی تایتان و سری معمولی نیست چرا که تفاوت قیمت زیاد است و معمولاً گیمرها به خرید تایتان‌ها، کوآدروها و تسلاها فکر نمی‌کنند.

اما تفاوت GTX 1080 و GTX 1080 Ti در بازی‌ها چقدر است؟ نمودار زیر وضعیت را روشن می‌کند:

همان‌طور که شاهد هستید حداقل و حداکثر تفاوت در بازی‌های مختلف حدود ۲۰ و ۴۵ درصد است. می‌توان گفت GTX 1080 Ti حدود ۳۵ درصد سریع‌تر از GTX 1080 است.

انویدیا توان طراحی حرارتی کارت گرافیک پرچم‌دارش را ۲۲۰ اعلام کرده است. برای خنک‌کاری این کارت گرافیک از محفظه‌ی تبخیری با طراحی جدید استفاده شده که سطح خنک‌کاری دو برابری نسبت به کولینگ GTX 1080 دارد و به عبارت دیگر اگر هر دو یک مقدار گرما تولید کنند، GTX 180 Ti حدود ۵ درجه خنک‌تر و ۲.۵ دسی‌بل ساکت‌تر کار می‌کند. انویدیا حتی این کارت گرافیک جدید را تا بیش از ۲ گیگاهرتز اورکلاک کرده و نشان داده که دمای کاری فقط ۶۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است!

دو کانکتور ۶ و ۸ پین برای تأمین توان الکتریکی کارت گرافیک کافی است. ۱۵۰ + ۷۵ وات و این یعنی به دو کانکتور ۸ پین ۱۵۰ واتی نیاز نیست. البته سازندگان کارت گرافیک احتمالاً مدل‌هایی ویژه‌ی اورکلاک با کانکتورهای ۸ پین دوگانه طراحی خواهند کرد.

 انویدیا می‌گوید مقدار بافر ویدیویی کارت گرافیک جدید که ۱۱ گیگابایت است، برای اجرای بازی‌های سنگینی مثل Deus Ex و Watch Dogs 2 در رزولوشن 5K کفایت می‌کند!

و به مقوله‌ی هیجان‌انگیز می‌رسیم: قیمت. قیمتی که انویدیا اعلام کرده ۷۰۰ دلار است! در حال حاضر GTX 1080 با قیمت ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد و این اختلاف قیمت ۴۰ درصدی با حدود ۳۵ درصد قدرت پردازشی بیشتر همراه است و لذا گیمرها در خرید این مدل تردید نمی‌کنند.

باید منتظر معرفی Vegaهای ای‌ام‌دی باشیم و رقابت این دو غول گرافیکی را نظاره کنیم. به زودی با خبرهای بیشتر از ۷۲۴ پرس در خدمت شما هستیم.