محققین دانشگاه MIT‌ رباتی طراحی کرده‌اند که با وجود بدنه‌ی هیدروژلی زمانی که در آب قرار می‌گیرد تقریباً نامرئی است! این ربات عجیب چندان قوی نیست و در عین حال بسیار سریع حرکت می‌کند و می‌توان از ماهیان واقعی سبقت بگیرد. در ادامه با این ربات بیشتر آشنا می‌شویم و ویدیوی جالب آن را تماشا می‌کنیم. با ما باشید.

ربات جدیدی که MIT طراحی کرده ماهیان را شکار می‌کند و در صورت نیاز مجدداً آزاد می‌کند. این ربات تقریباً نامرئی با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و به همین علت است که ماهیان را فریب می‌دهد.

هیدروژل ماده‌ای شفاف است که ماده‌ی اصلی آن خود آب است. نرم و مرطوب، دو ویژگی جالب هیدروژل است. محققین MIT بازوی رباتیکی به شکل چنگال طراحی کرده‌اند که این بازو نیز از جنس هیدروژل ساخته شده و طبعاً ماهی را نرم و آرام می‌گیرد.

ربات‌ها را همیشه با ساختار فلزی‌شان و حداقل اسکلت فلزی می‌شناسیم؛ اما بهتر است این نگاه را به تاریخ پیوند بزنیم. اکنون ربوژل یک پدیده‌ی واقعی است و نه تنها محققین MIT‌ بلکه بسیاری محققین به این نتیجه رسیده‌اند که ربات می‌بایست از مواد نرم و مصنوعی جدید ساخته شود. حتی حس لامسه نیز می‌بایست در پوسته‌ی بیرونی ربات پیاده‌سازی شود تا به این ترتیب بیش از پیش شبیه انسان و جانداران باشد. به همین علت است که  Xuanhe Zhao و Hyunwoo Yuk چندین نوع هیدروژل برای بخش‌های مختلف ربات ساخته‌اند.

کار ارزشمند دیگری که این تیم انجام داده، ابداع روش‌هایی برای اتصال هیدروژل به سطوح شیشه‌ای و فلزی و دیگر انواع است. شاید به نظر برسد که هیدروژل نرم است و به مواد نمی‌چسبد؛ اما در واقع چسبندگی بالایی دارد و به راحتی کنده نمی‌شود.

از کاربردهای چنین ربات‌های نرمی می‌توان به پزشکی و عمل جراحی اشاره کرد و قطعاً کاربردها در آینده‌ی نزدیک بیشتر می‌شود.