لاجیتک در عرصه‌ی وسایل جانبی نامی درخشان است. محصول جدید این کمپانی وبکم BRIO است که با نام 4K Pro Webcam نیز شناخته می‌شود. وبکمی رزولوشن بالا و دارای حسگر و تابنده‌ی مادون قرمز. در ادامه به مشخصات جالب این وبکم اشاره می‌کنیم.

لاجیتک وبکمی تولید کرده که برخلاف وبکم‌های معمولی دستاپی، صرفاً ویدیویی کم‌کیفیت تهیه نمی‌کند. کیفیت تصویر وبکم‌ها معمولاً پایین است و عموم کاربران هم به آن خرده نمی‌گیرند؛ اما گیمرها و برخی کاربران به وبکمی با کیفیت بالا نیاز دارند. چیزی که کمیاب است و بنابراین لاجیتک تلاش کرده تا یکی از مدل‌های برتر در این عرصه را معرفی کند.

وبکم لاجیتک که نامش BRIO است، رزولوشن 4K را پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب نام دیگر این وبکم Logitech 4K Pro Webcam خواهد بود. احتمالاً به این زودی‌ها وبکم دیگری توسط لاجیتک معرفی نمی‌شود و به همین علت است که در نام‌گذاری آن از اعداد و حروف استفاده نشده است.

اما به مشخصات سخت‌افزاری بپردازیم. در این وبکم از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی استفاده شده است. شاید کمتر نرم‌افزاری برای گفت‌وگو طراحی شده باشد و از این رزولوشن پشتیبانی کند. فریم‌ریت ویدیو ۳۰ است، اما اگر رزولوشن را به 1080p یا 720p کاهش دهیم، فریم‌ریت به ۶۰ و ۹۰ هرتز افزایش پیدا می‌کند. دقت کنید که حالت 4K تنها در صورتی قابل استفاده است که وبکم از طریق USB 3.0 به سیستم متصل شده باشد. با این رزولوشن بالا می‌توان ۵ برابر بزرگ‌نمایی کرد و به ویدیوی 1080p‌بدون بزرگ‌نمایی و افت کیفیت رسید. دومین ویژگی حسگر و تابنده‌ی مادون قرمز به صورت LED است که در کنار حسگر اصلی برای اعمالی خاص قرار گرفته است. لاجیتک گواهی Windows Hello را برای این وبکم دریافت کرده و لذا می‌توان برای لاگین امنیتی از طریق تشخیص چهره، از آن استفاده کرد. حسگر دوم سد راه هکرها می‌شود و نمی‌توان با نگه داشتن تصویر کاربر، به حساب کاربری وارد شد. البته مایکروسافت در این زمینه مدعی است که حتی دوقلوها هم نمی‌توانند به جای هم نشسته و وارد حساب کاربری یکدیگر شوند!

لاجیتک با استفاده از Rightlight 3 و HDR کاری کرده که پرتوگیری و نورپردازی تصویر نهایی بهتر از اغلب وبکم‌ها باشد و حتی در شرایط پرنور یا در محیطی با کنتراست بالا هم وضعیت مطلوب است.

زاویه دید وبکم را می‌توان ۶۵ یا ۷۸ و همین‌طور ۹۰ درجه انتخاب کرد. لاجیتک علاوه بر گیره‌ی خاص برای اتصال وبکم به بالای مانیتور، یک سه‌پایه نیز طراحی کرده است. یک شاتر اختصاصی و یک کانکتور USB C در سمت پشت نیز از جمله امکانات جانبی است. خوشبختانه تبدیل USB C‌ به USB A نیز پیش‌بینی شده تا بتوان وبکم را به مادربوردهای قدیمی متصل کرد.

وبکم لاجیتک برای افرادی طراحی شده که مدام ویدیو تهیه می‌کنند. مثل یوتیوبرها که مرتباً ویدیوهای آموزشی با حضور خودشان در یوتیوب آپلود می‌کنند. برای این افراد قیمت ۲۰۰ دلاری BRIO شگفت‌انگیز نیست؛ اما برای دیگر کاربران، هزینه‌ای گزاف است.