در راهنمای خرید سیستم گیمینگ، قطعاتی را معرفی می‌کنیم که برای اجرای هر چه سریع‌تر بازی‌ها عالی هستند و در عین حال قیمت خوبی دارند. پردازنده‌ی Core i5 اینتل و رم‌هایی که به جای سرعت بالا، تأخیر پایینی دارند، شاید گران‌ترین محصولات نباشند؛ اما برای یک سیستم مخصوص بازی، بهترین هستند. با راهنمای خرید سیستم گیم ۷۲۴پرس همراه شوید.

پردازنده: اینتل Core i5-7600K با قیمت ۲۴۰ دلار

این پردازنده با وجود ۴ هسته و پسوند K در صورت نیاز به راحتی اورکلاک می‌شود و عملاً می‌تواند از Core i7ها سریع‌تر باشد. به علاوه قیمت آن پایین‌تر از پرچم‌دارهای سری ۷۰۰۰ است.

رم: ماژول ۱۶ گیگابایتی مدل Crucial Ballistix Sport LT با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز و تایمینگ CL16 با قیمت ۱۱۰ دلار

رم‌های کروشل با ظرفیت ۸ گیگابایت برای سیستم گیم عالی هستند؛ چرا که در بررسی‌ها تأخیر واقعی این رم‌ها کمتر از اغلب محصولات بوده و به علاوه به سرعتی بالاتر از ۲۴۰۰ نیاز پیدا نمی‌کنیم مگر در موارد خاص.

کولینگ پردازنده: Scythe Fuma با قیمت ۵۰ دلار

در سال‌های اخیر مدل‌های مختلف سیستم خنک‌کاری پردازنده توسط Scythe (اسکایث) عرضه شده که برخی مثل Scythe Mugen در بررسی‌ها عالی بوده‌اند و همواره یکی از انتخاب‌های حرفه‌ای‌ها هستند. نویز کم و خنک‌کاری عالی دو ویژگی محصولات اسکایث است و به همین علت توصیه می‌شود که یکی از مدل‌های این سازنده را انتخاب کنید.

مدل Fuma با وجود برج خنک‌کاری و دو فن به قدری خوب است که تقریباً تمام رقبا را از گردونه خارج کرده و تنها برخی محصولات گران‌قیمت Noctua در رینگ مبارزه باقی می‌مانند که با توجه به قیمت بالا، جایی برای انتخاب این مدل‌ها باقی نمی‌ماند.

زمانی که دور فن روی ۳۰۰ دور بر دقیقه تنظیم شده باشد، کولینگ خوب است اما سرعت تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه هم بالا می‌رود که صدای کمی ایجاد می‌کند و کولینگ را بسیار قدرتمند می‌کند. موجودی این کالا در بسیاری فروشگاه‌ها تمام شده است! و قیمت آن در حال حاضر مشخص نیست؛ اما قیمت سابق آن در حد ۵۰ دلار بوده است.

مادربورد: چیپ‌ست Z270 مدل MSI Z270 SLI Plus با قیمت ۱۵۰ دلار

این مادربورد مبتنی بر چیپ‌ست Z270 طراحی شده و طبعاً امکانات زیادی به خصوص برای اورکلاکرها دارد. می‌توان دو کارت گرافیک روی آن نصب کرد و به همین علت به SLI اشاره شده است. البته اغلب مادربوردهای حرفه‌ای چنین خاصیتی دارند. USB 3.1 و M.2 در این مادربورد پیاده‌سازی شده است. در بخش مدار رگولاتور و کنترلر شبکه و همین‌طور بخش صدا، قطعات خوبی استفاده شده و جای نگرانی وجود ندارد. شاید تنها نقص، نبودن خروجی صوتی آپتیکال باشد.

 اگر به خروجی آپتیکال صدا اهمیت می‌دهید با ۱۵ دلار هزینه‌ی بیشتر می‌توانید مادربورد ASUS Orime Z270-A‌ را تهیه کنید؛ اما به هر حال انتخاب بهینه مدلی است که معرفی شد.

کارت گرافیک: EVGA GTX 1070 ACX 3.0 8GB‌ با قیمت ۴۰۰ دلار

این کارت گرافیک مثل دیگر GTX 1070ها در کشورمان حدود ۱.۵ الی ۲ میلیون تومان قیمت دارد و محصولی عالی است. با این کارت گرافیک اغلب بازی‌های بسیار سنگین با نهایت تنظیمات گرافیکی و سرعتی مطلوب اجرا می‌شوند. در حال حاضر AMD محصولی که قابل قیاس با این مدل باشد، در لیست خود قرار نداده است؛ اما در قیمت‌های پایین‌تر، می‌توان محصولات ای‌ام‌دی را هم پیشنهاد کرد. به علاوه اگر مانیتور WQHD و حتی 4K در اختیار دارید هم جای نگرانی نیست؛ چرا که فقط سنگین‌ترین بازی‌ها در این رزولوشن‌ها به کارت گرافیک قوی‌تر نیاز دارند.

EVGA کولینگ بسیار خوبی طراحی کرده اما در مواردی نادر، GTX 1070 و GTX 1080 این کمپانی با مشکل مواجه می‌شود که چاره‌ی آن ساده است. کافی است پد حرارتی تهیه کنید و روی ماژول‌های حافظه و قطعات رگولاتور قرار دهید تا به خوبی خنک شوند. EVGA بروزرسانی بایوس کارت گرافیک را برای افزایش سرعت دورانی فن ارائه کرده و می‌توانید با این بروزرسانی نیز مشکل داغی را حل کنید.

توجه کنید که این مدل یک کارت گرافیک حرفه‌ای است و برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده است. بنابراین کاربرانی که هیچ شناختی از سخت‌افزار ندارند بهتر است مدل‌هایی ارزان‌تر یا بدون نیاز به مانیتورینگ دما و ... تهیه کنند.

هارددیسک و SSD: مدل ۲ ترابایتی Seagate Barracuda 7200.14 با قیمت ۷۰ دلار

عملکرد این هارد نسبت به مدل‌های رقیب خوب است و به لحاظ خرابی نیز در حد متوسط است. شاید تصور می‌کنید که استفاده از SSD در سیستم گیمینگ، سرعت اجرای بازی را بالا می‌برد؛ اما این تصور اشتباه است. استفاده از SSD فقط سرعت بارگذاری مراحل بازی را بیشتر می‌کند و نه سرعت اجرای بازی را. سرعت اجرا تا حدی به رم و پردازنده و در درجه‌ی اول کارت گرافیک مربوط می‌شود.

درایو نوری: ضروری نیست!

به درایو نوری نیاز نداریم؛ چرا که این روزها ویندوز هم با استفاده از هارد اکسترنال یا فلش‌درایوهای USB به سرعت نصب می‌شود!

کیس: Phanteks Enthoo Pro با قیمت ۱۰۰ دلار

امکانات این کیس در حد کیس‌های گران‌قیمت است و کیفیت ساخت و بدنه عالی است. فن‌های استفاده شده کمی پرسروصدا هستند، اما می‌توان دور آنها را پایین آورد.

پاور ساپلای: Corsair RM550x با قیمت ۱۴۰ دلار

پاورهای سری RM‌ کورسیر از نظر عملکرد و سروصدا و همین‌طور قیمت، بسیار عالی هستند. البته سری V کولرمستر نیز انتخاب خوبی است؛ ولیکن اندکی گران‌تر تمام می‌شود. اگر به SLI کردن دو کارت گرافیک GTX 1070 در سال‌های پیش رو فکر می‌کنید بهتر است برای پاور کمی بیشتر هزینه کنید و مدل RM750x‌ را تهیه کنید. ۷۵۰ وات برای دو کارت گرافیک و پردازنده و سایر تجهیزات شاید زیاد به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن بازدهی پاور و نیز احتمال افزایش توان مصرفی در اثر اورکلاک، انتخاب منطقی‌ای به نظر می‌رسد.

موس و کیبورد: کیبورد مکانیکی کورسیر Strafe MX Red و موس لاجیتک G502 با قیمت ۱۴۰ دلار

 کیبورد Corsair Strafe MX Red یکی از کیبوردهای مکانیکی خوش‌قیمت است. در این کیبورد از سوییچ‌های مکانیکی قرمز استفاده شده و کلیدهای ماکرو و نیز نورپردازی RGB در آن پیاده‌سازی شده است. بنابراین کیبوردی عالی با قیمتی منطقی است. مدل دیگر کورسیر K70 است که بدنه‌ای آلومینیومی دارد؛ اما کلیدهای ماکرو در آن وجود ندارد. قیمت این کیبورد حدود ۸۰ دلار است.

موس لاجیتک G502 کلیدهای مرغوبی دارد که در جای مناسب چیده شده‌اند. به همین علت یکی از پرطرفدارترین موس‌های گیمینگ است. ویل آن می‌تواند آزادانه بچرخد و به سرعت اسکرول انجام شود. به کمک نرم‌افزار Logitech Gaming می‌توان تنظیمات کاملی انجام داد و در نهایت وزن موس با استفاده از وزنه‌های کوچکی که همراه آن عرضه شده، تنظیم‌شدنی است. قیمت این موس حدود ۶۰ دلار است.

اسپیکر و هدست گیمینگ:  Creative T3250W با قیمت ۶۰ دلار و Corsair Void Surround Hybrid با قیمت ۸۰ دلار

برای صدای سه‌بعدی بهتر است از یک هدست گیمینگ استفاده کنید؛ اما اگر اسپیکر نیاز دارید، اسپیکر ۲.۱ کریتیو انتخاب خوبی است. با وجود ساب‌ووفر قوی، صداهای بم به خوبی پخش می‌شوند و البته امکاناتی مثل بلوتوث در اختیار شماست و می‌توانید موسیقی را از گوشی خود در اسپیکر پخش کنید.

هدست گیمینگ Corsair Void Surround Hybrid و همین‌طور مدل Kingston HyperX Cloud هر دو عالی هستند؛ اما گزینه‌ی اول برای گوش دادن به موسیقی کمی بهتر است. به این ترتیب محصول کورسیر پیشنهاد می‌شود.

مانیتور: ASUS MG278Q با قیمت ۵۲۰ دلار

پنل این مانیتور IPS‌ نیست؛ بلکه TN است. به همین علت زاویه دید و کنتراست و کیفیت رنگ آن بسیار عالی نیست. ایسوس از پنل TN استفاده کرده تا سرعت پاسخ‌گویی بالاتر باشد. این مانیتور پنلی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز دارد و در عین حال کیفیت رنگ و روشنایی آن خوب است. به علاوه رزولوشن آن QHD است و قطر آن ۲۷ اینچ است! بزرگ و باکیفیت، چیزی که گیمرها دوست دارند.

در این مانیتور هاب USB 3.0 نیز پیش بینی شده و می‌توان آن را روی دیوار آویخت. ارگونومی آن نیز عالی است و به شکل‌های مختلف پنل می‌چرخد.

اگر به پنل IPS برای اموری مثل گرافیک و ویرایش عکس و فیلم نیاز دارید، ۱۰۰ یورو بیشتر هزینه کنید و مدل MG279Q ایسوس را تهیه کنید. این مدل هم ۱۴۴ هرتزی است، اما سرعت پاسخ‌گویی آن بسیار عالی نیست!