سرویس دانش و فناوری

اینتل با SSDهای DC P4800X عمر SSDها را ۲۱ برابر می‌کند

SSDهای DC P4800X اینتل

اینتل در دو سال اخیر مرتباً در مورد 3D XPoint و مزایای آن صحبت کرده است. ایکس‌پوینت اینتل تکنولوژی جدیدی است که به تدریج جای فلش‌های NAND را می‌گیرد و البته با کمک کمپانی Micron توسعه داده شده است.

اینتل اولین نسل از درایوهای SSD مبتنی بر این حافظه‌ی جدید را با نام Optane رونمایی کرد. آپتین تنها یک محصول و یک سری نیست؛ بلکه برای بخش‌های مختلف بازار، از کاربران معمولی گرفته تا سرورها و دیتاسنترها، مدل‌های مختلفی عرضه شده است. سری جدیدی که شایعات آن در فضای وب طنین انداخته، Optace DC P4800X‌ است. DC‌ اشاره‌ای به دیتاسنتر است و روشن است که اینتل این خانواده را برای چه مشتریانی آماده می‌کند.

ظرفیت یکی از مدل‌های سری DC P4800X، حدود ۳۷۵ گیگابایت است. این مدل به صورت کارت پی‌سی‌آی اکسپرس با ارتفاع نصف و واسط ۴ مسیره‌ی PCI3 3.0 طراحی شده است. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن به ۲۴۰۰ و ۲۰۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد که چندان جالب نیست. حتی درایوهای مبتنی بر فلش TLC هم این سرعت سرسام‌آور را قبلاً عملی کرده‌اند. اما سه فاکتور دیگ یعنی تأخیر و دوام و عملکرد حین خواندن و نوشتن تصادفی، برتری مطلق این محصول را اثبات می‌کند.

عمر مفید این درایو ۲۱ برابر بیشتر از درایوهای SSD با سرعت مشابه و مبتنی بر فلش MLC است. بنابراین می‌توان چیزی در حدود ۱۲۳۰۰ ترابایت داده را روی این درایو نوشت تا سرانجام خرابی آن فرا رسد. IOPS حین عملیات خواندن و نوشتن تصادفی بسته‌های ۴ کیلوبایتی داده، به ۵۵۰ هزار و ۵۰۰ هزار عمل در ثانیه می‌رسد که بیش از رقباست.

به مشخصات کامل این محصول توجه کنید:

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید