ساختن یک ربات شبیه حیوانات کاری بسیار پیچیده است؛ خصوصاً اگر جاندارانی مثل خفاش مدنظر باشد. ربات Bat Bot مکانیزم حرکتی خفاش را به ساده‌ترین شکل تقلید می‌کند و یکی از ربات‌های عجیب و پیچیده‌ی امروزی است که در ادامه به تماشای ویدیو و تصاویر آن می‌نشینیم.

رباتی که امروز در ۷۲۴گجت معرفی می‌کنیم یک ربات جالب است که البته متأسفانه مثل نمونه‌ی واقعی‌اش پرواز نمی‌کند! خفاشی به نام Bat Bot که طراح نامش را به اختصار B2 به معنی دو حرف B گذاشته است! ساختن ربات خفاش شاید چیزی در حد فیلم‌های علمی-تخیلی باشد، اما این طرز فکر با پیشرفت تکنولوژی تغییر کرده است و این روزها ربات‌هایی ساخته می‌شود که حداقل از نظر ظاهر و شیوه‌ی حرکت، شبیه جانداران هستند.

B2 تقلیدی از خفاش است با این تفاوت که تقلید کردن از دینامیک پیچیده‌ی حرکات خفاش و طبعاً قدرت مانور عالی آن بسیار مشکل بوده و فعلاً‌ باید به شبیه‌سازی ظاهری بسنده کرد. در حقیقت حرکات خفاش شاید ساده به نظر برسد، اما از منظر علم مکانیک بسیار پیچیده‌تر از حرکت یک کوآدکاپتر ساده یا حتی پرندگان معمولی است.

محققین می‌گویند بال خفاش مکانیزمی با ۴۰ درجه‌ی آزادی مختلف دارد! فکرش را بکنید که ساختن مکانیزمی با این تنوع حرکتی چقدر پیچیده است. محققین دانشگاه Illinois با همکاری Caltech حرکات اصلی را در نظر گرفته‌اند و درجات آزادی را کمتر کرده‌اند و به این ترتیب فقط ۵ درجه‌ی آزادی باقی مانده است. حرکت شانه، حرکت آرنج، خمش مچ دست و حرکت جانبی پاها و دم.

بخش دیگر داستان طولانی ساخت این ربات به پوشش بال‌ها مربوط می‌شود که صد البته از پر نیست. محققین می‌بایست پوستی با خواص غیرایزوتروپیک (ناهمسان در جهات مختلف) می‌ساختند که بسته به شرایط، سختی آن تغییر کند. با توجه به اینکه ماده‌ای با این خواص در بازار موجود نیست، از سیلیکون انعطاف‌پذیر با ضخامت فقط ۵۶ میکرومتر استفاده شده که طبعاً حالت شفاف دارد.

در تصویر زیر برد کنترلی بسیار کوچک، حافظه‌ی ذخیره‌سازی، IMU یا حسگر سرعت و شتاب، اینکدرهای افکت هال به عنوان حسگر و غشاء سیلیکونی را مشاهده می‌کنید:

در نهایت اسکلت و بال‌های خفاش شبیه‌سازی شده و از قابلیت پرواز خبری نیست! کنترل کردن ۵ درجه‌ی آزادی این ربات پیچیده توسط انسان ممکن نیست. حتی یکی از این درجات آزادی را هم نمی‌توان کنترل کرد. به برنامه‌ی پیچیده برای کنترل صحیح نیاز است و در حال حاضر برنامه‌ای که پیاده‌سازی شده، حرکت مستقیم و حرکت چرخشی و حتی شیرجه را عملی می‌کند.

شما را به تماشای ویدیوی جالب حرکات خفاش دعوت می‌کنیم: