بازار کامپیوتر در سال‌های اخیر با توجه به رشد کاربرد تبلت و گوشی، روند نزولی طی کرده است. در سال گذشته محصولات گیمینگ جالبی معرفی شده و افزایش قدرت پردازشی کارت گرافیک‌های و بهبود کیفیت و عملکرد محصولات گیمینگ نیز مزید بر علت شده تا بازار کامپیوتر در مجموع داغ شود. در ادامه به آمار دقیق‌تر در این رابطه اشاره می‌کنیم.

حدود شش سال است که وضعیت کلی بازار پی‌سی نزولی است، اما در سال ۲۰۱۶ درآمد این بازار ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

بنابر گزارش JPR تعدادی از برندهای بزرگ در عرصه‌ی محصولات گیمینگ، درآمد خوبی داشته‌اند. بیشترین رشد به جنوب غربی آسیا مربوط می‌شود که به لحاظ درصد مالکیت بازار و همین‌طور مجموع درآمد، پیشرفت خوبی داشته است. این بازار مجموعاً ۱۱ میلیارد دلار درآمد داشته و بیشترین فروش به لپ‌تاپ‌های رده‌متوسط و رده‌پایین مربوط می‌شود.

در بازار چین کنسول‌های بازی تا ژولای ۲۰۱۵ رسماً ممنوع بودند. جمعیت زیاد و همین‌طور محبوبیت بازی‌های ورزشی EA Games و آنلاین مثل Dota 2 به رونق بازار کامپیوتر در این ناحیه‌ی جغرافیایی کمک کرده است.

در آمریکای شمالی و اروپای غربی محصولات رده‌اول طرفدار بیشتری داشته‌اند. با وجود برتری کارت گرافیک‌های انویدیا و همین‌طور قیمت بسیار خوب کارت گرافیک‌های قدرتمند ای‌ام‌دی، گیمرها به سمت استفاده از پلتفرم پی‌سی برای بازی متمایل شده‌اند و بازار پررونقی پیش روی تولیدکنندگان محصولات گیمینگ دیده می‌شود. محصولات رده‌اول از نظر حاشیه‌ی سود هم وضعیت بهتری دارند؛ حتی اگر تعداد فروش کمتر باشد هم سود زیادی روانه‌ی حساب‌های تولیدکنندگان سخت‌افزار می‌شود.

JPR معتقد است که امور معمولی و ساده را می‌توان به کمک گوشی و تبلت انجام داد و از این رو بازار کامپیوترهای معمولی رونقی دهه‌ی قبل را ندارد؛ اما در مقابل کامپیوترها و سخت‌افزار گیمینگ با استقبال گیمرهای حرفه‌ای و کسانی که به کیفیت عالی اجرای بازی علاقه‌مند هستند، روبرو شده است. تنها مسأله کیفیت گرافیک نیست؛ تجهیزات گیمینگ از نظر کیفیت صدا، دقت حرکت موس، عملکرد کلیدهای کیبورد و قابلیت ایجاد کلیدهای میانبر و ماکرونویسی، ارگونومی و در نهایت زیبایی بصری و نورپردازی‌های جالب، بسیار مورد توجه هستند. پیش‌بینی می‌شود که بازار پی‌سی‌های رده‌اول و ویژه‌ی بازی همچنان داغ و پر سود باشد.