کیا، خودروساز مشهور کره‌ای امسال در نمایشگاه خودروی آمریکا (NAIAS 2017) یک خودروی متفاوت به نام Kia Stinger 2018 معرفی کرده که شاید چندان سریع نباشد، اما برای مسافرت راحت طراحی شده است. حالت‌های مختلف رانندگی و فضای بزرگ داخلی، از ویژگی‌های جالب این خودروست. در ادامه با سدان جدید کیا بیشتر آشنا می‌شویم.

نام کیا یادآور خودروهای سریع و قدرتمند است، اما محصول جدید کیا یک خودروی سریع دیگر نیست! یک سدان فست بک (شیب ملایم پنجره‌ی عقب که تا ضلع پشت خودرو ادامه دارد) و البته اسپورت است که تا اواخر سال جدید میلادی در اختیار خرده‌فروشان قرار می‌گیرد. این خودرو در حقیقت تکمیل طرح خودروی Kia GT است که با دو موتور متوسط و قوی عرضه می‌شود.

کیا در معرفی این خودرو بیش از تمرکز روی مشخصه‌های عملکردی، روی مقوله‌ی مسافرت راحت وقت گذاشته و به نظر می‌رسد که طراحی داخلی آن جالب و عالی است.

مشتریان کیا می‌توانند موتور ۴ سیلندر با حجم جابجایی ۲ لیتر (برای هر سیلندر) را انتخاب کنند که قدرتی معادل ۲۵۵ اسب‌بخار و گشتاوری در حدود ۲۵۰ پوند-فوت در سرعت دورانی ۱۴۰۰ الی ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. گزینه‌ی دیگر موتور ۶ سیلندر با آرایش V شکل است که حجم جابجایی آن ۳.۳ لیتر بوده و قدرتی در حد ۳۶۵ اسب‌بخار تولید می‌کند. گشتاور خودرو در سرعت دورانی ۱۳۰۰ الی ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، حدود ۳۷۶ پوند-فوت است.

کیا بر این باور است که با موتور دوم، خودرو ظرف مدت ۵.۱ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۶۲ مایل بر ساعت (حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد. حداکثر سرعت این مدل نیز ۱۶۷ مایل بر ساعت (حدود ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت) است. در هر دو گونه‌ی خودرو، گیربکس اتوماتیک ۸ دنده‌ای تعبیه می‌شود که در صورت نیاز حالت نیمه‌خودکار هم دارد.

کیا برای اولین بار خودروی سدانی با دو سیستم توزیع نیرو تولید کرده است. حالت AWD و RWD که به معنی چهار چرخ محرک و چرخ‌های عقب محرک در سیستم توزیع نیروی این خودرو پیاده‌سازی شده است. مدل AWD از تکنولوژی توزیع غیریکنواخت گشتاور روی چرخ‌ها مبتنی بر ترمز برخوردار است و می‌توان با ترمز جداگانه‌ی چرخ‌ها، گشتاور را به تناسب نیاز به هر یک منتقل کرد. در مدل RWD نیز دیفرانسیلی با لغزش مکانیکی محدود استفاده شده است که نتیجه‌ آن اختلاف محدود سرعت دورانی چرخ‌های عقب است. هر دو مدل جدید کیا پنج حالت رانندگی مختلف دارند؛ با انتخاب هر حالت، تنظیمات سیستم تعلیق، فرمان، تغییر دنده و نگاشت دریچه‌ی سوخت تغییر می‌کند. نام این حالت‌ها Personal، Eco، Sport، Comfort و Smart است.

سدان جدید کیا چرخ‌هایی با فاصله‌ی ۱۱۴.۴ اینچ دارد که نسبت به Audi A4 و BMW 4 Gran Coupe و Mercedes CLS بیشتر است و این یعنی فضای داخلی خودروی Stinger بزرگ‌تر است. طول خودرو هم بیشتر از مدل‌های رقیب است: ۱۹۰.۲ اینچ. کیا از صندلی‌هایی با روکش بسیار نرم چرم Nappa‌ استفاده کرده که البته انتخابی است. راننده می‌تواند صندلی بهتری با پشتیبانی از گردش هوای بهتر سفارش دهد. راننده فرمانی با روکش چرم و تلفیقی از امکانات دیجیتال و آنالوگ را روبروی خویش می‌بیند. نمایشگر TFT LCD اطلاعاتی مثل نیروی G و زمان دور را نمایش می‌دهد. درب‌های خودرو فرورفتگی و برآمدگی نسبتاً زیادی دارند. در سمت پشت از LEDهای زیبایی استفاده شده تا ظاهر خودرو جذاب شود.