خودروهای پیشرفته یکی از موضوعات هیجان‌انگیز این روزها و نمایشگاه CES 2017‌ هستند؛ اما Waymo که چیزی جز خودروی خودران گوگل با نامی جدید نیست، مقصود دیگری را دنبال می‌کند: خودروی بدون‌ راننده با قیمت پایین! در ادامه نیم‌نگاهی به وضعیت فعلی تکنولوژی خودروی خودران گوگل خواهیم داشت.

اکنون Waymo یکی دیگر از پروژه‌های جالب آلفابت گوگل نیست؛ بلکه کارش را مستقل و جدی ادامه می‌دهد. خودروی خودران گوگل از غایبین بزرگ CES‌ بوده، ولیکن قبلاً در نمایشگاه خودروی دیترویت، سروصدای زیادی به پا کرده بود. مدیر گروه Waymo در مصاحبه‌ای ادعا کرده که خودروی خودران گوگل در سال جاری در دسترس عموم قرار می‌گیرد. مینی‌ون فیات کرایسلری که گوگل برای آزمایش ایده‌های خویش استفاده می‌کرد، اکنون تغییرات بسیار زیادی کرده و قیمت قطعات به کار رفته پایین‌تر از طرح اولیه است. در حقیقت Waymo می‌خواهد خودروی خودران با هزینه‌ی پایینی در اختیار عموم قرار گیرد.

سیستم LIDAR و حسگرهای تشخیص روشنایی و تخمین فاصله و به طور کلی تمام حسگرهایی که برای دیدن محیط توسط هوش مصنوعی به کار می‌روند، گران‌قیمت هستند. قیمت مجموعه‌ی حسگرها چیزی در حد ۷۵ هزار دلار است! به این ترتیب اگر خودرو بسیار ساده و ابتدایی باشد هم قیمت تمام شده فراتر از یک خودروی اسپورت ارزان‌قیمت خواهد شد.

اکنون Krafcik مدیرعامل Waymo می‌گوید هزینه‌ی قطعات به کمتر از ۷۵۰۰ دلار رسیده که پیشرفتی شگرف است و حتی در آینده با تولید انبوه خودرو، هزینه کمتر خواهد شد.

هزینه یک بخش داستان است و کیفیت بخش دیگر. کمپانی مستقل Waymo می‌گوید تکنولوژی رانندگی خودکار نسبت به سال پیش از نظر عملکرد چهار برابر بهتر شده است. در حقیقت نرم‌افزار و بهینه‌سازی‌های کوچک و بزرگ و همین‌طور سخت‌افزار بهینه‌تر شده‌اند و به این ترتیب هزینه‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

آینده‌ی روشنی برای تکنولوژی خودروهای خودران پیش‌بینی می‌شود؛ اما اکنون زمان نتیجه‌گیری نیست. اولین آزمون‌های رانندگی خودروی Waymo در جاده‌های شلوغ و عمومی شهری به زودی شروع می‌شود و باید منتظر نتایج آن بود. شاید چند سالی با شکوفایی این صنعت فاصله داشته باشیم، اما بعید است این طرح جذاب شکست بخورد و به کلی فراموش شود.