سرویس دانش و فناوری

گجتی برای اطلاع از تشعشعات رادیواکتیو در نمایشگاه CES

Dosime

 Dosime نام حسگر کوچکی است که بر اساس امکانات امروزی مثل ارتباط بی‌سیم از طریق بلوتوث و پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها طراحی شده است. می‌توان این گجت پوشیدنی را به لباس آویخت و همیشه از آن برای مانیتور کردن اوضاع استفاده کرد. البته کاربرد آن آخرالزمان نیست؛ بلکه مانیتور کردن تشعشعات اتمی راکتورهاست. این روزها در فاصله‌ی ۵۰ مایلی هر فرد آمریکایی یک راکتور جا خوش کرده و در چنین شرایطی، کمپانی Mirion Technologies این نیاز را حس کرده که باید تجهیزاتی ارزان و عمومی برای بررسی وضعیت محیط پیرامون طراحی شود.

تأثیر تشعشعات اتمی بسیار کمتر از چیزی است که عموم مردم تصور می‌کنند؛ اما به هر حال موضوع مهمی است و علاقه‌مندان را به خرید Dosime تشویق می‌کند. Dosime‌ هر ۴ ثانیه یک بار به اسکن کردن پرتوی گاما و پرتوی ایکس می‌پردازد و نتیجه را از طریق بلوتوث در اپلیکیشنی که روی گوشی نصب شده، نشان می‌دهد. اگر وضعیت به مرحله‌ی هشدار برسد، کاربر را مطلع می‌کند. تصورش را بکنید که نوتیفیکیشنی در مورد خطر فاجعه‌ی اتمی روی گوشی شما نمایان شود! ترسناک است.

قیمت Dosime معادل ۲۵۰ دلار است و در ماه‌های آتی روانه‌ی بازار می‌شود. می‌توان به جای این گجت جالب از تجهیزات نظامی به قیمت ۱۵۰ دلار برای مانیتور کردن تشعشعات رادیواکتیو استفاده کرد؛ ولیکن اپلیکیشن و بلوتوثی در کار نخواهد بود.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید