نسل جدید استاندارد HDMI که HDMI 2.1 نام دارد، از محتوایی با رزولوشن 8K هم پشتیبانی می‌کند و با وجود چنین رزولوشن عجیبی، نرخ نوسازی می‌تواند ۶۰ هرتز و حتی ۱۲۰ هرتز باشد که البته با کاهش کیفیت رنگ‌ها همراه است. در ادامه با HDMI 2.1‌ بیشتر آشنا می‌شویم.

HDMI کابل ارزان و نام‌آشنایی است که شاید کمتر کسی از آن استفاده نکرده باشد. کارت گرافیک‌ها، تلویزیون‌ها و نمایشگرها، کنسول‌های بازی، ستاپ‌باکس‌ها و پلیرهای مالتی‌مدیا و ... اغلب به این پورت کاربردی مجهز هستند. اما تفاوتی پنهانی در این پورت تکراری وجود دارد. نسخه‌ی HDMI چندان روشن و واضح روی محصول درج نمی‌شود و نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا این ابزار برای محتوای 4K طراحی شده یا نه؟

نسخه‌ی جدید HDMI‌ که ۲.۱ است، به راحتی محتوای 4K با نرخ نوسازی بالا را پشتیبانی می‌کند؛ چرا که پهنای باند این پورت به ۴۸ گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است. افزایش چندبرابری نسبت به استاندارد نسخه‌ی ۲.۰ که پهنای باند را ۱۸ گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته بود. اکنون از عمق رنگ ۱۰ بیتی هم پشتیبانی شده و محتوای HDR از طریق HDMI 2.1‌ قابل انتقال است. ویژگی دیگر که برای گیمرها مفید است؛ نرخ نوسازی متغیر است، به عبارت دیگر سرعت اجرای بازی همان سرعت نوسازی نمایشگر خواهد بود و وقفه و بریدگی فریم‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.

ظاهر پورت HDMI تغییری نمی‌کند و انواع A و B و C همچنان روی وسایل مختلف به کار می‌روند. کابل‌های سریع و جدید با محصولات موجود سازگار خواهند بود. 

با افزایش پهنای باند به ۴۸ گیگابیت بر ثانیه، انتقال محتوای 8K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز امکان‌پذیر شده است. می‌توان نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را هم فعال کرد، اما در این صورت نمونه‌برداری رنگ به صورت 422 خواهد بود و نه 444‌ که حالت کامل آن است. با HDMI 2.1 محتوایی با رزولوشن 10K را نیز می‌توان منتقل کرد و البته نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با نمونه‌برداری ناقص فعال می‌شود. در تمام رزولوشن‌ها عمق رنگ می‌تواند ۴۸ بیت باشد؛ حال آنکه نمایشگرهای معمولی برای هر رنگ ۸ بیت و مجموعاً ۲۴ بیت را پشتیبانی می‌کنند.

جدول زیر خلاصه‌ای از مشخصات نسل جدید HDMI است:

Key HDMI 2.1 Improvements Over HDMI 2.0/2.0a
  HDMI 2.0 HDMI 2.1
Physical Bandwidth 18 Gbps (with High Speed cable)

18 Gbps (with High Speed cable)

48 Gbps (with 48G cable)

Maximum Resolution (2D) 4K (4096×2160) @ 60 Hz (4:4:4)

4K (4096×2160) @ 120 Hz (4:4:4)

8K (7680×4320) @ 60Hz (4:4:4)

8K (7680×4320) @ 120Hz (4:2:0)

10K @ 120Hz (?)

Maximum Color Depth 48 bits (at 4K) 48 bits (at 8K+)
HDR Static Dynamic
Game Mode Variable Refresh Rate No Yes
Object-Based Audio (eARC) No Yes

 همان‌طور که در جدول ذکر شده، نسخه‌ی جدید از HDR پویا پشتیبانی می‌کند. لذا در هر لحظه سطوح رنگ و روشنایی و کنتراست به صورت مجزا قابل کنترل است. خوشبختانه بدون کابل‌های مسی جدید که پهنای باند نسخه‌ی جدید را پشتیبانی می‌کنند هم می‌توان از این مزیت بهره‌مند شد. شاید تنها قدم اضافی ارتقای فرمویر باشد و بس.

مورد آخر پشتیبانی از تکنولوژی صوتی eARC‌ است. احتمالاً eARC از تکنولوژی‌های صوتی که کانال‌های صدای متعدد به عنوان اشیاء در آن تعریف می‌شود، مثل دالبی اتموس و DTS:X پشتیبانی می‌کند و نیازی به کابل مجزا نیست.