شرکت ال‌جی در دنیای وسایل الکترونیک، تقریباً دست روی هر محصولی گذاشته است به جز یک مورد: ربات‌ها. البته این شرکت مطرح دنیای تکنولوژی چندان هم با این مقوله غریبه نیست و دست کم پیش از این هم دو محصول در این زمینه ارائه کرده است. اما در نمایشگاه امسال CES، ال‌جی از پروژه‌های جدی‌تر خود در این زمینه خبر داد.

ال‌جی پیش از این هم با معرفی دو محصول، حضور خود را در حوزه‌ی رباتیک اعلام کرده بود: یکی جاروی رباتیک «HOM-BOT»، محصولی که بی‌شک امروزه بسیار پرکاربرد و محبوب است و دیگری ربات توپی شکل هوشمند با قابلیت کنترل توسط تلفن همراه که «G5 Friend» نام داشت و در مراسم معرفی پرچمدار این شرکت یعنی «جی ۵» در سال گذشته‌ی میلادی معرفی شد. این ربات هوشمند را شاید در واقع باید یک اسباب بازی با تکنولوژی برتر دانست که وظیفه‌ی اصلی‌اش سرگرم کردن حیوانات خانگی و به ویژه گربه‌ها است.

اما در نمایشگاه CES 2017 شرکت ال‌جی نمایش جدی‌تری از خود در دنیای ربات‌ها به نمایش گذاشته است و نخستین گروه از ربات‌های مناسب استفاده در محیط‌های خصوصی و عمومی را معرفی کرد. البته همچون هر وسیله‌ی هوشمند دیگری در دنیای امروز، آنها نیز با دانش هوش مصنوعی تجهیز شده‌اند که هم بُعدی انسانی‌تر به ربات‌ها می‌بخشد و هم توانایی آنها را تا حد قابل قبولی افزایش می‌دهد.

آخرین ربات‌های معرفی شده از سوی این شرکت همچنان ربات‌های نظافتچی را در برمی‌گیرند که البته شاید باید آنها را نمونه‌ی رباتیک یک «groundskeeper» دانست که در کار نگهداری از باغ، باغچه و حیاط فعال بوده و نظافت و کارهای این چنینی را برعهده می‌گیرد. ال‌جی می‌گوید این ربات‌ به واقع مراقبتی کامل از باغ و حیاط ارائه داده و حتی قادر به چمن زنی و تمیز کردن محوطه‌های سبز نیز هست.

دیگر ربات معرفی شده را باید یک نیروی کمکی برای خدمات عمومی و استفاده‌ی تجاری است که ظاهراً به ویژه برای فعالیت در فرودگاه و هتل‌ها ایده‌آل بوده و اغلب برای کمک به مسافران و اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و اما جالب‌ترین ربات معرفی شده که به ویژه برای مصرف کنندگان خانگی طراحی شده است، احتمالاً «Hub Robot» است. این ربات از این نظر شاید بی‌شباهت به الکسای آمازون یا دستیار گوگل نیست؛ البته در یک شکل رباتیک. از سوی دیگر خبرها حاکی از این است که ویژگی‌های این ربات کمابیش به دستیار اکسپریای سونی نیز شباهت‌هایی دارد.

ال‌جی هیچ اشاره‌ای به شکل ظاهری این ربات‌ها نکرده است، اما این گونه از شواهد و قرائن موجود مشخص است «Hub Robot» باید از ظاهری انسانی برخوردار باشد؛ در حالی که ربات‌ باغبان احتمالاً به یک دستگاه چمن زن شباهت دارد.

این تصمیم جدید ال‌جی برای ورود به حوزه‌ی ساخت ربات‌ها، اقدام جالب توجهی است. آن هم با وجود رقبا و همکارانی همچون سامسونگ، گوگل و اپل که به ویژه توجه خود را معطوف ارائه‌ی دستیاران شخصی کرده‌اند. هر دو مسیر در نهایت ارتباطی تنگاتنگ با مقوله‌ی هوش مصنوعی دارد. به همین خاطر شاید شرکت ال‌جی در این زمینه آن چنان که انتظارش را دارد موفق نباشد؛ چرا که از نظر هوش مصنوعی، تاکنون نمونه کارهای چندان قدرتمندی ارائه نکرده است.