تویوتا، تولیدکننده‌ی برتر خودرو در نمایشگاه CES 2017 از خودرویی به نام Concept-i پرده برداشت. این خودرو که در حقیقت یک طرح مفهومی است، خودروهای آینده را به واقعیتی جذاب تبدیل کرده است. در ادامه با این خودروی شگفت‌انگیز بیشتر آشنا می‌شویم.

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، تویوتا ظاهر خودرو و همین‌طور محیط داخلی را کاملاً متفاوت از محصولات امروزی طراحی کرده است. درون خودرو خلوت و روشن است؛ درست شبیه سبک مینیمالیستی که این روزها در نرم‌افزارها، سیستم‌عامل‌ها و معماری داخلی می‌بینیم.

طراحی آینده‌نگرانه و ایرودینامیک عالی، دو ویژگی بارز خودروی جالب کمپانی تویوتا است که شاید آن را شبیه آنچه در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌بینیم، جلوه دهد؛ ولیکن این خودرو، یک محصول واقعی و البته طرح اولیه است. تویوتا از اندرونی خودرو سخن می‌گوید؛ جایی که هوش مصنوعی خاصی به نام Yui وارد عمل می‌شود و از عادت‌های راننده، رانندگی می‌آموزد و پیشرفت می‌کند.

تویوتا Yui‌ را به گونه‌ای طراحی کرده که به شکل‌های مختلف با راننده و خانواده‌ای که در خودرو نشسته است، تعامل داشته باشد. در این راستا محیط داخلی خودرو به گونه‌ای طراحی شده که Yui از نور، صدا و تاچ کمال استفاده را ببرد و اطلاعات مهم را منتقل کند.

تویوتا معتقد است که محیط داخل خودرو می‌بایست گرم و دوستانه باشد. این نگرش کلی در صنعت خودرو حاکمیت پیدا کرده و عموم تولیدکنندگان بر این باورند که محیط خودرو پس از محیط کار و محیط منزل، مهم‌ترین مکانی است که شخص از آن به وفور استفاده می‌کند. لذا این محیط باید گرم و دوستانه باشد.

هوش مصنوعی Yui چیزی شبیه به Siri اپل یا Alexa آمازون است و البته برای خودروها طراحی شده است. Yui زمانی که خودروی Concept-i‌ مشغول رانندگی خودکار است، با دنیای اطراف تعامل دارد. زمانی که راننده و مسافرین به خودرو نزدیک می‌شوند، Yui خوشامد می‌گوید. پشت خودرو پیام‌هایی در مورد پیچ‌های جاده و خطرات احتمالی نمایش داده می‌شود. در ضلع جلو نیز وضعیت رانندگی خودکار یا دستی اعلام می‌شود.

در نهایت شما را به تماشای ویدیوی نشست مطبوعاتی تویوتا پیرامون خودروی Concept-i و هوش مصنوعی Yui دعوت می‌کنم: