کمپانی نام‌آشنای BlackBerry هنوز هم در تکاپوی زنده کردن برند خود در دنیای گوشی است؛ البته تلاش جدیدش کاملاً متفاوت است. بلک‌بری در نمایشگاه CES 2017 گوشی جالبی به اسم Mercury‌ به نمایش گذاشته که با همکاری TCL تولید شده است. ممکن است Mercury‌ شروع فعالیت مجدد این برند بلندآوازه و قدیمی باشد. در ادامه با مرکری بیشتر آشنا می‌شویم.

بلک‌بری چندی پیش همکاری تازه‌ای را با کمپانی TCL‌ کلید زده تا از نظر سخت‌افزاری وضعیت قابل قبولی پیدا کند و خود در بخش نرم‌افزار گوشی فعالیت کند. قبلاً نتیجه‌ی این نوع همکاری را در محصولات آلکاتل که در حقیقت به کمپانی TCL تعلق دارد، دیده‌ایم و اکنون نوبت محصولی مشترک با همکاری بلک‌بری معروف است. نام محصول جدید مرکِری (Mercury) است. یک گوشی با طراحی ساده، نمایشگر لمسی و کیبورد فیزیکی کامل یا اصطلاحاً QWERTY.

مرکری یک محصول اولیه یا یک طرح مفهومی نیست؛ بلکه محصولی نهایی است که TCL و بلک‌بری به نمایشگاه CES 2017‌ آورده‌اند. ممکن است سخت‌افزار نهایی تغییراتی داشته باشد، اما اصول طراحی تغییری نمی‌کند.

نمایشگر مرکری نسبت تصویر ۳ به ۲ دارد! نسبت تصویری که این روزها در محصولات همراه کمتر استفاده می‌شود و بیشتر شبیه نسبت تصویر تبلت‌هایی با کاربری اداری و آفیس است؛ مثل تبلت سرفیس یا آیپدهای اپل. کیبورد فیزیکی مرکری تمام دکمه‌ها را شامل می‌شود و این موضوع جالب برای برخی طرفداران محصولات قدیمی بلک‌بری، یک پدیده‌ی عالی است.

بلک‌بری در طراحی Mercury‌ به اصول کهن خویش وفادار بوده است؛ به همین علت است که لبه‌ها گرد هستند و شعاع انحنای نسبتاً زیادی دارد. در سطح پشت گوشی، روکشی نرم که لوگوی بلک‌بری روی آن حک شده، به چشم می‌خورد.

بلک‌بری قبلاً با طراحی و تولید PRIV‌، سری به دنیای اندروید زد و موفقیتی حاصل نشد. اکنون یک بار دیگر با سبکی دیگر تلاش می‌کند که نامش را زنده کند. کیبورد فیزیکی در محصولات قدیمی یک عامل موفقیت محسوب می‌شد، اما اکنون اندرویدی‌ها و آیفون‌ها همگی باریک و باریک‌تر می‌شوند و از کیبورد فیزیکی خبری نیست. TCL در قیمت‌گذاری محصولات کمی خشن است و به عنوان مثال محصولاتی با برند آلکاتل، قیمت بسیار پایینی دارند. ممکن است محصول جدید بلک‌بری و TCL با قیمت پایین روانه‌ی بازار شود و وفاداران به کیبورد فیزیکی و سبک طراحی بلک‌بری، استقبال خوبی از آن کنند.