کم‌کم به تعطیلات پایان سال نزدیک می‌شویم و خیلی‌ها به فکر خرید سیستم گیم یا سیستمی برای رندرینگ و پردازش سنگین هستند. در ادامه یکی از عجیب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سیستم‌هایی که این روزها حرفه‌ای‌ها می‌خرند را معرفی می‌کنیم و به خاطر داشته باشید که قصدمان معرفی سیستمی بهینه برای بازی‌ها یا کاربری سرور نیست!

همان‌طور که اشاره کردیم قرار نیست سیستمی مناسب و بهینه برای بازی‌ها یا برای امور سرور و هاست معرفی کنیم. با صرف همین هزینه و تغییر برخی قطعات، می‌توان سیستم بهتری برای امور خاص جمع کرد.

هزینه‌ی این سیستم بدون کیس و موس و کامپیوتر و همین‌طور مانیتور حدود ۲۶ میلیون تومان است.

پردازنده: مدل ۱۰ هسته‌ای از سری اکستریم اینتل، Core i7-6950X با قیمت تقریبی ۶.۵ میلیون تومان

۱۰ هسته‌ی فیزیکی و با وجود هایپر تردینگ اینتل، ۱۰ هسته‌ی مجازی که همگی با سرعت ۳ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و اگر تعداد هسته‌های مشغول کار سنگین کم باشد، سرعت به ۳.۵ گیگاهرتز می‌رسد. کش سطح سوم این پردازنده، ۲۵ مگابایت است که برای یک اینتلی رقمی خارق‌العاده و عالی است.

لیتوگرافی تولید ۱۴ نانومتری است و توان طراحی حرارتی به ۱۴۰ وات هم می‌رسد. لذا مادربورد و پاور خوبی برای آن در نظر بگیرید تا در بلندمدت به مشکل برنخورید. فراموش نکنید که سوکت پردازنده LGA2011-v3 است.

کولینگ پردازنده: NZXT Kraken X61 با قیمت تقریبی ۱۲۰ دلار

این کولینگ آبی شاید در بازار داخل کمیاب یا ناموجود باشد، بنابراین به جای آن کولینگ آبی دیگری تهیه کنید که علاوه بر کم‌صدا بودن، ظرفیت خنک‌کاری بالایی داشته باشد؛ چرا که پردازنده‌ی شما ۶.۵ میلیونی است! اگر کمی خنک‌تر کار کند و عمر مفید آن بیشتر شود، به نفع شماست.

حافظه‌ی رم: ماژول ۶۴ گیگابایتی G.Skill Trident Z DDR4-3200 CL14 با قیمت تقریبی ۲.۵ میلیون تومان

قیمت رم‌های DDR3‌ و DDR4 به علت افزایش قیمت حافظه‌های فلش، افزایش چشمگیری داشته است و اکنون باید برای تهیه کردن ۱۶ گیگابایت رم مرغوب، حدود نیم میلیون تومان هزینه کرد. جی.اسکیل رم‌های ۳۲۰۰ مگاهرتزی DDR4‌ را با تایمینگ بسیار خوب CL14 روانه‌ی بازار کرده که در پردازش و محاسبه و همین‌طور اجرای بازی، چند درصدی بهتر از تایمینگ‌های بالاتر است. بنابراین خرید یکی از محصولات جی.اسکیل را توصیه می‌کنیم.

مادربورد: چیپ‌ست X99‌ اینتل، مدل ASUS Rampage V Edition 10 با قیمت ۲.۵ میلیون تومان

ایسوس مدعی است که این مادربورد رم‌هایی با فرکانس ۴۰۰۰ مگاهرتز را هم در شرایط عملکرد پایدار فعال می‌کند. مدار رگولاتور پردازنده ۸ فاز است و هیت‌سینک‌های بزرگی روی قطعات حساس نصب شده است. بنابراین می‌توان پردازنده و رم را بدون نگرانی اورکلاک کرد. ایسوس برای نصب ۷ فن ۴ پین و کنترل سرعت هر یک به صورت جداگانه، برنامه‌ریزی کرده است.

برای نصب کارت گرافیک هم ۴ اسلات پی‌سی‌آی اکسپرس به طول ۱۶ واحد پیش‌بینی شده است. دقت کنید که تعداد مسیرهای پی‌سی‌آی اکسپرس ۳.۰ متصل به پردازنده فقط ۴۰ عدد است و این یعنی دو کارت گرافیک قدرتمند با ۳۲ مسیر به پردازنده مربوط می‌شوند و کارت گرافیک سوم، ارتباط ۸ مسیره خواهد داشت که باز هم کافی و عالی است.

کارت گرافیک: دو کارت گرافیک انویدیا Titan X Pascal با قیمت تقریبی ۱۴ میلیون تومان

در سری ۱۰ کارت گرافیک‌های انویدیا و در حقیقت گروه پاسکال، معماری به گونه‌ای است که SLI سه‌راهه ممکن نیست! البته این محدودیت نرم‌افزاری است که سازنده اعمال کرده. نتیجه این است که به جای معرفی سیستمی با ۴ کارت گرافیک، به دو کارت گرافیک بسنده می‌کنیم. از طرفی اگر سیستمی برای اجرای بازی‌ها با سریع‌ترین سرعت به نسبت هزینه جمع کنیم، وجود بیش از دو کارت گرافیک یک معضل جدی است؛ چرا که بازی‌ها از نظر سرعت اجرا و یکنواختی سرعت اجرا، وضعیت خوبی نخواهند داشت. مشکلات با بروز کردن درایور کمتر می‌شود، اما بهتر است از همان ابتدا روی سیستمی با یک کارت گرافیک و نهایتاً دو عدد هزینه کنیم.

برای سیستم مخصوص بازی یا مخصوص نرم‌افزارهای محاسباتی سنگین چه کنیم؟

اگر قصد شما اجرای بازی نیست بهتر است GTX 1080‌ و مانند آن را تهیه کنید و اگر برای امور رندرینگ و نرم‌افزارهای مهندسی سیستم تهیه می‌کنید و به توانی به مراتب بالاتر نیاز دارید، بهتر است پردازنده را از گروه زئون‌های اینتل و کارت گرافیک را از گروه کوآدروهای انویدیا و حداکثر تسلاهای انویدیا تهیه کنید.