در محصولات اندرویدی دو گزینه‌ی جالب و بحث‌برانگیز به نام Clear App Cache‌ و Clear App Data وجود دارد که هر از گاهی از آن استفاده می‌کنیم" اما سوال این است که آیا باید از این دو گزینه برای پاکسازی داده‌ها و کش اپ استفاده کرد یا نیازی به آنها نیست؟ در ادامه با این قابلیت‌ها و مزایا و معایبشان آشنا می‌شویم.

در منوی تنظیمات کامل اندروید بخشی به اسم Applications وجود دارد و در این بخش می‌توان اپ‌ها را متوقف و حذف کرد و همین‌طور گزینه‌های Clear App Cache و Clear App Data‌ برای هر اپلیکیشن وجود دارد که با هر یک آشنا می‌شویم.

Clear App Cache یا پاکسازی داده‌های پنهان اپ

برخی اپلیکیشن‌ها مرتباً داده‌هایی را از طریق اینترنت دریافت کرده و در محلی ذخیره می‌کنند که نام آن کش یا حافظه‌ی نهان یا پنهان است. بسته به اینکه گوشی شما چه مدلی باشد و سازنده‌ی آن چه ترجمه‌ای برای این عبارت در نظر گرفته باشد، عبارت متفاوتی برای کش خواهید دید. کش صرفاً اطلاعاتی که از اینترنت دریافت شده باشد نیست؛ بلکه ممکن است اطلاعاتی مثل تصاویر ویرایش شده، متن و دیگر فایل‌ها هم در کش اپ ذخیره شود.

معمولاً پس از مدتی تعداد فایل‌های اضافی در کش اپ زیاد می‌شود و باید به صورت دستی کش را پاکسازی کرد تا سرعت بارگذاری اپ کم نشود! لذا اگر به داده‌های قدیمی که در کش اپ ذخیره شده، نیاز ندارید کش آن را پاک کنید. مسیر کار چیزی شبیه مسیر زیر است:

Settings > Apps > اپ موردنظر > Clear Cache

Clear App Data یا پاکسازی داده‌های اپ

حین استفاده از اپلیکیشن‌ها، برخی فایل‌ها و مواردی مثل تنظیمات به عنوان داده در پوشه‌ی مربوط به اپ ذخیره می‌شوند. مثلاً نام کاربری و رمز عبور ورود شما به یک اپلیکیشن در صورت استفاده از گزینه‌ی: مرا به خاطر بسپار، به عنوان داده‌ای ضروری ذخیره می‌شود. تنظیماتی که برای اپلیکیشن موردنظر خود انتخاب می‌کنید مثل تصویر پس‌زمینه، رنگ‌بندی و فونت و ... همگی جزء مواردی است که در پوشه‌ی Data ذخیره می‌شود.

با توضیح فوق به نظر می‌رسد که نیازی به پاکسازی دیتا نیست؛ اما برخی اپلیکیشن‌ها مثل اپلیکیشن موسیقی Spotify فایل‌های صوتی را از طریق اینترنت دانلود کرده و در پوشه‌ی دیتا نگه ذخیره می‌کنند. نقشه‌ها، تصاویر و فایل‌های صوتی و تصویری و مواردی از این دست، ممکن است بسیار حجیم باشد و فضای خالی را کم کند. به این ترتیب باید داده‌های مربوط به این اپلیکیشن‌ها را حذف کرد و در نتیجه اپلیکیشن ریست می‌شود! فراموش نکنید که در مورد بازی‌هایی که دیتا دارند هم حذف دیتا به معنی پاکسازی ده‌ها مگابایت فایل دانلود شده است و نباید به راحتی روی دکمه‌ی Clear Data که از مسیر زیر به آن می‌رسید، تپ کرد:

Settings > Apps > اپ موردنظر > Clear Data