سرویس Windows Remote Desktop در حالت پیش‌فرض در شبکه‌ی محلی کار می‌کند و به کمک آن می‌توان به کامپیوترهای موجود در شبکه، دسترسی پیدا کرد. اما اگر از فروارد کردن پورت‌ها یا VPN استفاده کنید، دسترسی به دستاپ دیگر کامپیوترها از طریق اینترنت هم ممکن می‌شود. در ادامه با ریموت دستاپ و روش استفاده از آن بر بستر اینترنت آشنا می‌شویم.

برای دسترسی به کامپیوتر از طریق اینترنت، راهکارهای مختلف وجود دارد که شاید معروف‌ترین آنها نرم‌افزارهایی مثل Team Viewer باشد اما ویندوز خود ابزاری برای این مهم دارد. نگارش‌های کامل‌تر ویندوز مثل Professional و Enterprise و یا Ultimate، ابزار Windows Remote Desktop را به صورت کامل در خود دارند. نسخه‌ی خانگی فقط بخش کلاینت را شامل می‌شود، به این ترتیب نمی‌توان از راه دور به کامپیوتر متصل شد و آن را کنترل کرد اما می‌توان به کامپیوتری دیگر متصل شد و آن را کنترل کرد. برای کنترل کردن یک کامپیوتر از راه دور می‌بایست نگارش‌های حرفه‌ای‌تر را نصب کنید.

اما به موضوع دوم بپردازیم: اتصال به کامپیوتر ویندوزی از طریق اینترنت. اگر ریموت دستاپ را در اختیار دارید، مراحل کار ساده است. ابتدا ریموت دستاپ را فعال کنید و سپس به مراحل زیر توجه کنید.

حالت اول: فعال کردن VPN

اگر از VPN استفاده کنید، نیازی به اتصال مستقیم Remote Desktop‌ به اینترنت نیست. با اتصال به VPN، کامپیوتر شما مثل یکی از کامپیوترهای متصل به شبکه‌های خانگی خواهد بود. به این ترتیب اتصال به وسایل متصل به شبکه‌ی خانگی و از جمله کامپیوترها بسیار ساده خواهد بود. استفاده از VPN به مراتب امن‌تر است، به خصوص هنگام استفاده از ریموت دستاپ بر بستر اینترنت.

حالت دوم: اتصال مستقیم ریموت دستاپ به اینترنت

می‌توان از VPN‌ استفاده نکرد و به جای آن از پورت فرواردینگ استفاده کرد. در این صورت مودم یا روتر ترافیک مربوط به ریموت دستاپ را به کامپیوتری که در نقش سرور ریموت دستاپ است، هدایت می‌کند. این روش از نظر ایمنی به مراتب ضعیف‌تر است ولیکن می‌توان با استفاده از رمز عبور پیچیده، امنیت ارتباط را بهتر کرد.

اتصال به یک کامپیوتر از طریق ریموت دستاپ

اگر تنها یک کامپیوتر داشته باشید، مراحل کار ساده است. کامپیوتری که ریموت دستاپ را روی آن فعال و تنظیم می‌کنید، همواره ترافیک مربوط به پروتکل ریموت دستاپ را مانیتور می‌کند. بنابراین کافی است پورت TCP شماره ۳۳۸۹ را به آی‌پی کامپیوتری که ریموت دستاپ روی آن فعال است، فروارد کنید.

مراحل مربوط به فروارد کردن پورت‌ها بسته به مودم و روتری که در اختیار دارید، بسیار متفاوت است. برای آگاهی از مسیر تنظیمات مربوط به Port Forwarding‌ می‌بایست با حوصله تمام بخش‌ها را مرور کنید و یا از راهنمای تحت وب برای آشنایی با تنظیمات مودم یا روتر خود، استفاده نمایید.

برای پیدا کردن آدرس آی‌پی کامپیوتر موردنظر، ساده‌ترین روش استفاده از واسط خط دستور (کامند پرامپت) ویندوز است. کلید ترکیبی ویندوز و R را فشار دهید و عبارت cmd‌ را تایپ کنید تا واسط خط دستور نمایان شود. دستور ipconfig را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید. نتیجه چیزی شبیه به تصویر زیر است:

حال به تنظیمات مودم خود مراجعه کنید. در بخش پورت فرواردینگ پورت TCP 3389 را به آی‌پی کامپیوتر خود که همان IPv4 Address در تصویر فوق است، فروارد کنید:

اکنون می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار کلاینت ریموت دستاپ و آی‌پی مودم خود در کامپیوتر مقصد لاگین کنید.

به جای استفاده از آی‌پی می‌توان از سرورهای نام پویا یا به اختصار DNS استفاده کرد. در این صورت به جای به خاطر سپردن آی‌پی که نسبتاً مشکل است می‌توان نام یک دامین را به خاطر سپرد. می‌توان از آی‌پی استاتیک نیز استفاده کرد تا تغییرات آی‌پی منجر به از دسترس خارج شدن کامپیوتر مقصد نشود و نیازی به تنظیم مجدد پورت فرواردینگ در روتر و مودم نباشد.

اتصال به چند کامپیوتر از طریق ریموت دستاپ

اگر چند کامپیوتر در شبکه‌ی محلی شما وجود داشته باشد، استفاده از VPN علاوه بر امنیت بیشتر، مراحل کار را ساده می‌کند. در هر صورت می‌توانید از پورت فرواردینگ مودم و روتر به جای روش VPN استفاده کنید، حتی اگر چندین کامپیوتر در شبکه داشته باشید. مشکل اصلی این است که باید سراغ رجیستری ادیتور ویندوز بروید و در تمام کامپیوترها، تنظیمات لازم را اعمال کنید. موضوع اصلی این که است پورت TCP‌هر کامپیوتر می‌بایست متفاوت باشد و به این ترتیب ترافیک متفاوتی را رهگیری کند.

خلاصه‌ی کار به صورت زیر است:

  • دریافت IP‌ هر کامپیوتر موجود در شبکه از طریق دستور ipconfig
  • استفاده از رجیستری ادیتور ویندوز برای تغییر پورتی که ریموت دستاپ به آن گوش می‌دهد
  • تنظیم پورت TCP هر کامپیوتر و آی‌پی مربوطه در پورت فرواردینگ

دو مرحله‌ی اول و سوم مثل حالت تک‌کامپیوتری است و مرحله‌ی ویرایش رجیستری به صورت زیر است. به خاطر داشته باشید که هنگام ویرایش رجیستری باید دقت کرد چرا که ممکن است مانع بوت شدن ویندوز یا اجرای نرم‌افزارها و دیگر صدمات نرم‌افزاری شود.

قدم اول: رجیستری ادیتور را با تایپ کردن عبارت regedit در بخش جست‌وجوی منوی استارت و یا در پنجره‌ی Run‌ ویندوز که با کلید ترکیبی ویندوز و R نمایان می‌شود، اجرا کنید.

در رجیستری ادیتور مسیر زیر را دنبال کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Terminal Server\WinStations\RDP-Tcp\PortNumber

در سمت راست کلید PortNumber را انتخاب کنید و با دبل کلیک کردن، مقدار آن را تغییر دهید.

مقدار جدید را به دلخواه انتخاب کنید و فراموش نکنید که می‌بایست عددی که وارد می‌کنید در مبنای ۱۰ باشد. لذا Decimal‌ را انتخاب کرده و عددی بین ۵۰۰۰۰ و ۶۵۵۳۵ را وارد کنید و البته آن را به خاطر بسپارید چرا که باید در پورت فرواردینگ همین عدد وارد شود.

پس از کلیک روی عبارت OK، رجیستری ادیتور را ببندید.

در تنظیمات پورت فرواردینگ معمولاً می‌توان نام کامپیوترها را نیز وارد کرد. حتی می‌توان نام اپلیکیشنی که برای هر پورت تنظیم شده را نیز رهگیری کرد.

اکنون برای متصل شدن به هر کامپیوتر می‌بایست پس از آی‌پی آن و عبارت دو نقطه، پورت را وارد کنید. به این ترتیب ترافیک اتصال به کامپیوتر موردنظر هدایت می‌شود.

بهتر است برای ساده شدن اتصال، کانکشن‌ها را با نام آشنایی ذخیره کنید تا نیازی به وارد کردن آی‌پی و پورت نباشد.