ایران پس از حملات حماس به اسرائیل که منجر به انتقام‌جویی اسرائیل در مقیاس وسیع و فاجعه‌بار شد، به‌عنوان بازیگر کلیدی که قرار است نتیجه را رقم بزند، در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است.

درحالی‌که هر جنگی در خاورمیانه یک تهدید بالقوه برای امنیت عرضه نفت است، جنگی که شامل تولیدکننده‌ای به‌اندازه ایران باشد، می‌تواند پیامدهای عمیق‌تری برای بازارهای جهانی نفت داشته باشد که هیچ یک از پیامدهای سناریوی ورود ایران به این قضیه مثبت تلقی نمی‌شود.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از OilPrice، بلافاصله پس از انتشار خبر شروع جنگ میان طرفین، گزارش‌هایی منتشر شد که ادعا می‌کرد ایران، یکی از حامیان حماس، در برنامه‌ریزی حملات و پشتیبانی از آنها دست داشته است. اگرچه این اطلاعات توسط تهران تکذیب شد و این در حالی است که اسرائیل و بزرگ‌ترین متحدش، ایالات متحده، اذعان کردند هیچ مدرکی دال بر دخالت ایران در این حملات وجود ندارد.

بااین‌حال، این امر مانع از آن نشد که سناتور جنگ‌طلب آمریکایی، لیندسی گراهام، خواستار بمباران پالایشگاه‌های ایران نشود. این دست از درخواست‌های مشابه و تکراری به‌مانند نیکی هیلی، نامزد ریاست‌جمهوری، اساساً درخواست‌هایی برای ایجاد درگیری‌ای فراتر از تحریم‌ها هستند که بسیاری از تحلیل‌گران آن را محتمل‌ترین اقدامی می‌دانند که واشینگتن دنبال خواهد کرد. احتمالاً چنین اعمالی قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند.

با این اوضاع، هنوز سناریوی جایگزین دیگری نیز برای ایران محتمل است که در آن نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند.

کلی سیگل، مدیر خدمات بین‌المللی نفت از گروه انرژی راپیدان، این هفته به بلومبرگ گفت: «مهم‌ترین چیزی که باید مراقب آن بود دخالت مستقیم ایران در این درگیری است و دلیل آن نزدیکی ایران به تنگه هرمز است».

کلی سیگل، مدیر خدمات بین‌المللی نفت از گروه انرژی راپیدان، این هفته به بلومبرگ گفت: «مهم‌ترین چیزی که باید مراقب آن بود دخالت مستقیم ایران در این درگیری است و دلیل آن نزدیکی ایران به تنگه هرمز است. میزان نفتی که روزانه از این تنگه عبور می‌کند حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت است که برابر با ۱۷ درصد تقاضای جهانی نفت در سال جاری است. همچنین نزدیک به ۹۰ درصد نفت خاورمیانه هم از طریق همین شاهراه آبی گذر می‌کند».

استخراج نفت-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، اهمیت تنگه هرمز گهگاه زمانی که ایران تهدید به بستن آن می‌کند، خبرساز می‌شود و این وقتی اتفاق می‌افتد که تنش‌ها بین ایران و دولت‌های غربی شعله‌ور می‌شود.

اگر شرایط به نقطه‌ای برسد که ایران بخواهد تنگه هرمز را ببندد و ایالات متحده بخواهد اقدام متقابل بکند، خطر افزایش می‌یابد و قیمت‌ها هم همین‌طور. این به معنای رویارویی مستقیم بین این دو کشور است که قطعا نمی‌تواند پایان خوبی داشته باشد. بااین‌حال، در حال حاضر، چنین احتمالی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

شاید به همین دلیل است که پس از حملات حماس و بمباران تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه، قیمت‌ها واقعاً افزایش نیافته است. در واقع، در ابتدا شاخص‌ها رشد داشتند؛ اما زمانی که مؤسسه نفت آمریکا ساخت انبار عظیم نفتی را گزارش داد و اداره داده‌های انرژی آمریکا آن را تأیید کرد، باعث عقب‌نشینی این تغییرات بالقوه شد.

اگرچه احتمال اختلال در عرضه همچنان قابل‌توجه است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، این هفته گفت که ممکن است «جبهه‌های دیگری» در جنگ باز شود و به این نکته اشاره کرد که تشدید تنش‌ها، عامل انتخاب گزینه‌ای قطعی خواهد شد.

هم‌زمان رئیس‌جمهور ایران در حالی با ولیعهد عربستان گفت‌وگو کرد که عربستان نقش تعدیل‌کننده را بر عهده گرفته و به دنبال تنش‌زدایی از اوضاع است. ابراهیم رئیسی در این گفتگو گفت که ایران و عربستان سعودی باید در این برهه حساس از ملت مسلمان و مظلوم فلسطین دفاع کنند.

به گزارش 724Press، عربستان سعودی که اخیراً روی توافقی برای ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل کار می‌کند، از ارائه دیدگاه جانب‌دارانه پرهیز می‌کند. ایالات متحده هم به‌تازگی انتقال ۶ میلیارد دلار به ایران را به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان متوقف کرده است و این نوع بدعهدی به‌احتمال زیاد تهران را به حرکتی تلافی‌جویانه سوق می‌دهد.

بر اساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد  در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این پول  متعلق به مردم ایران است و در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته تا به رفع همه نیازمندی‌های ضروری و غیر تحریمی برای ایرانی‌ها کمک کند».

در پایان باید خاطرنشان کرد که دخالت ایران در جنگ بین اسرائیل و حماس تأثیر عمده‌ای بر امنیت عرضه جهانی نفت خواهد داشت. شاید آگاهی از همین واقعیت است که انگیزه‌ها برای تسریع  پیگیری راه‌حال‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری قبل از تشدید آن را افزایش داده است.