ابراهیم رئیسی چهارشنبه گذشته (دوازدهم ژوئیه)، سفر سه‌روزه خود را به قاره آفریقا به منظور دیدار با رؤسای کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمبابوه آغاز کرد؛ سفری که با تفاهم‌نامه‌های همکاری و دستاوردهای قابل توجه  به اتمام رسید. سرویس بین‌الملل ۷۲۴پرس به مرور گزارش نشریه فرانسوی Lepoint درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به کشورهای آفریقایی و ابعاد مختلف آن پرداخته است.

به گزارش پرس ۷۲۴ و به نقل از Lepoint، این اولین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به آفریقا پس از گذشت یازده سال است. برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، این سفر گام مهمی در ادامه روند دیپلماسی در حال پیشرفت تهران است.

این سفر در حالی انجام شد که تهران در حال تلاش برای یافتن متحدان جدید در صحنه بین‌المللی است تا بار دیگر پس از چندین سال، دوباره در عرصه روابط بین‌الملل خودنمایی کند. تمایل زیاد ایران برای حضور در این قاره سرشار از منابع مختلف، امر تازه‌ای نیست؛ پس از انقلاب اسلامی، حضور ایران در قاره آفریقا بخشی از سیاست گسترش و صدور ایدئولوژی انقلاب اسلامی و ضد امپریالیستی این کشور بوده است.

به گفته علیرضا پیمان پاک، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران و در حال حاضر یکی از مقامات وزارت کشاورزی، ایران در سال‌های اخیر فرصت‌های آفریقا را نادیده گرفته بود؛ درحالی‌که چین و تعدادی از همسایگان تهران از جمله ترکیه و امارات، حضور خود را در این قاره گسترش داده‌اند. او هفته گذشته در تلویزیون ملی ایران گفت:

«طبق آمارهای رسمی، ایران در سال گذشته به میزان ۱/۲ میلیارد دلار کالا و خدمات به آفریقا صادر کرده است».

شروع تازه تهران با کشورهای آفریقایی

 رئیس‌جمهور رئیسی با همراهی وزیر امور خارجه و هیئتی از تجار برجسته صبح چهارشنبه مورد استقبال ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا قرار گرفت. رهبران دو کشور متعهد شدند که روابط بین دو کشور را تقویت کنند.

آقای رئیسی پس از دیدار دوجانبه، سفر خود به کنیا را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و افزود که این گفتگوها نشان‌دهنده عزم دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

دیدار رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور کنیا-724press.com

ویلیام روتو نیز به نوبه خود ایران را شریک استراتژیک و ضروری کنیا توصیف کرد و از امضای پنج تفاهم‌نامه دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، توسعه سرمایه‌گذاری و شیلات خبر داد. وی افزود:

«این موافقت‌نامه مقدماتی، روابط دوجانبه ما را بیش از پیش  گسترش و تعمیق خواهد داد تا رشد و توسعه پایدارتر بین دو کشورمان را ممکن سازد».

آقای روتو افزود که آقای رئیسی به او از برنامه‌های کشورش برای راه‌اندازی یک کارخانه در شهر بندری مومباسا برای تولید خودروی ساخت ایران به نام کیفارو که در زبان سواحلی (زبان ملی کنیا) به معنای کرگدن است اطلاع داده است.

آفریقا در ماه‌های اخیر به میدان نبرد دیپلماتیک شدیدتری بین غرب و روسیه تبدیل شده است؛  بطوریکه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین یک از آنها تلاش می‌کنند کشورهای آفریقایی را به‌طرف خود جلب کنند. هر دو طرف از ابتدای این درگیری با افزایش شدید قیمت‌ها، به‌ویژه مواد غذایی، به‌شدت آسیب‌دیده‌اند و سعی در جبران آن از این طریق دارند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این سفر سه‌روزه را شروع جدیدی برای احیای  روابط اقتصادی و تجاری بین تهران و کشورهای آفریقایی توصیف کرده است. او تأکید کرده که ایران و سه کشوری که این هفته از آنها بازدید شد، دیدگاه‌های سیاسی مشترکی نیز دارند.

پیشتازی همه‌جانبه در عرصه بین‌المللی

به گزارش ۷۲۴پرس، نشریه فرانسوی لپوینت در ادامه مقاله خود می‌افزاید: تهران هم‌زمان روابط خود را با چین و روسیه به‌عنوان بخشی از استراتژی معطوف به شرق تقویت کرده است؛ درحالی‌که روابط با غرب، علی‌رغم گفتگوهای غیررسمی و غیرمستقیم با واشینگتن، به‌ویژه در مورد انرژی هسته‌ای، همچنان پرتنش است. هفته گذشته، ایران به سازمان همکاری شانگهای پیوست؛ سازمانی منطقه‌ای که در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد و چین و روسیه از اعضای مؤسس آن هستند.

رئیسی پس از بازدید از اندونزی، در ماه ژوئن از سه کشور دوست در آمریکای لاتین من‌جمله ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بازدید کرد و در آنجا اظهاراتی علیه توطئه‌های قدرت‌های امپریالیستی مخصوصاً ایالات متحده داشت.

احیای روابط ایران و آفریفا-724press.com

رئیسی پس از کنیا، به اوگاندا و زیمبابوه سفر کرد تا به طور خاص با همتایان خود یووری موسوینی و امرسون منانگاگوا ملاقات کند. معاون بخش مطبوعاتی رئیس‌جمهور اوگاندا، گفت که در کامپالا، سران دو کشور گفتگوهای دوجانبه، سخنرانی در رسانه‌ها و یک جلسه تجاری بدون پوشش رسانه‌ای در این سفر داشتند. او به خبرگزاری فرانسه گفت که این سفر باهدف تقویت همکاری و تجارت بین دو کشور انجام شده است.

نشست بعدی ایران به‌منظور دنباله بازگشت پرقدرت خود به صحنه دیپلماسی بین‌المللی پس از یک دهه انزوای سیاسی، در ماه اوت، در اجلاس سران بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی)، در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی خواهد بود.