نهادهای اطلاعاتی چند کشور اروپایی در تازه‌ترین گزارش‌های خود، ضمن اشاره به افزایش سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شده‌اند که احتمالا ایران به اولین آزمایش هسته‌ای خود نزدیک می‌شود. سرویس بین‌الملل ۷۲۴پرس در این مطلب به مرور گزارش Oil Price به قلم Alex Kimani و ادعاهای مطرح شده در این رابطه پرداخته است.

به گزارش 724پرس و به نقل از OilPrice، علیرغم مشکلات اقتصادی، ایران همچنان به صادرات مقدار قابل توجهی نفت، حتی با وجود تحریم‌های آمریکا، ادامه می‌دهد و در صورت انعقاد یک توافق جدید، احتمال روانه شدن سیل بازارهای جهانی به این کشور وجود دارد. در میانه افزایش تهدیدهای هسته‌ای ایران، ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه استراتژی دولت بایدن در قبال ایران از «پیشگیری» به «مهار» تغییر کرده است که ممکن است راه را برای توافق هسته‌ای جدیدی هموار کند.

 دو هفته پیش، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نشانه‌ای از پیشرفت و آمریکا و ایران بر سر توافق هسته‌ای، قیمت نفت کاهش یافت؛ اقدامی که می‌تواند نشانه‌ای از کم‌رنگ‌شدن تحریم‌های نفتی ایران باشد.

به تازگی روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که مذاکرات با سرعتی بیش از حد انتظار پیش می‌رود و احتمال دستیابی به توافق در عرض چند هفته وجود دارد. مفاد قرارداد احتمالاً شامل توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و بالاتر از سوی ایران در ازای صدور مجوز صادرات نفت به میزان ۱ میلیون بشکه در روز است.

نیروگاه هسته ای ایران-724press.com

اما اکنون یک گزارش بسیار بحث‌برانگیز ادعا می‌کند که ایران به آزمایش اولین سلاح هسته‌ای خود نزدیک شده است. طبق گزارش‌های اطلاعاتی جداگانه منتشر شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی آلمان، هلند و سوئد در نیمه اول سال جاری، جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال دستیابی برای توسعه برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود بوده است. بر اساس ادعاهای سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی، پیشرفت‌های هسته‌ای تهران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم، گزینه اولین آزمایش هسته‌ای احتمالی ایران را نزدیک‌تر می‌کند.

بر طبق گزارش‌های سرویس اطلاعاتی هلند، ایران در حال گسترش سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر غنی‌سازی اورانیوم و افزایش ظرفیت غنی‌سازی به طور فزاینده‌ای است. این اطلاعات توسط مقامات اطلاعاتی سوئد نیز تأیید می‌شود و ادعا می‌کنند که فناوری‌های مربوط به این حوزه‌ها به‌عنوان محصولاتی با کاربری دوگانه استفاده غیرنظامی و نظامی با ماهیتی حیاتی، موردعلاقه ایران است و همین‌طور ایران این فناوری‌ها و دانش را از طریق روش‌های غیرقانونی به دست آورده و توانایی‌های خود را از طریق دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی سوئد توسعه می‌بخشد.

به گزارش ۷۲۴پرس، الکس کیمانی در ادامه اضافه می‌کند که چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ایران به طرز چشمگیری تغییر کرده است و در حالی که در مارس ۲۰۲۲ در آستانه احیای کامل بود، در پایان ۲۰۲۲ به‌طور کامل به بن‌بست کشیده شد. اکنون دوباره وضعیت تغییر کرده است و وضعیت نابسامان اقتصادی ایران احتمالاً ایران را مجبور خواهد کرد که در نهایت امضای توافق هسته‌ای جدید را زودتر بپذیرد؛ زیرا ذخایر ارزی این کشور از ۱۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. باتوجه‌به نرخ برون‌روی سرمایه ارز خارجی از ایران که نزدیک به ۵ میلیارد دلار در ماه است، ایران اصلاً در وضعیت جالبی قرار ندارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که استراتژی دولت بایدن در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران از پیشگیری به مهار تغییر کرده است و حالا پنج سال پس از اینکه دونالد ترامپ به طرز بدی برجام دوره اوباما را کنار گذاشت، مسیر دستیابی به توافق جدید آسان‌تر شده است.

تجهیزات نطنز ایران-724press.com

این گزارش در ادامه آورده است که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران، مدعی شده که دولت بایدن چشم‌های خود را روی برخی از معاملات انرژی ایران خواهد بست و اجازه می‌دهد تا برخی از وجوه مسدود شده ایران آزاد شود. در ازای این، ایران از گسترش برنامه هسته‌ای خود بیش از سطح فعلی خودداری خواهد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران گفته است که توافق با غرب تا زمانی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را تحت‌تأثیر قرار ندهد، قابل‌قبول است؛ مشابه سخنانی که او در هنگام امضای اولین توافق در سال ۲۰۱۵ بیان کرده بود.

اگرچه در صورت آزمایش کلاهک هسته‌ای توسط ایران، این تردید به وجود خواهد آمد که دولت بایدن به سمت راه‌هایی به‌غیراز توافق برود.

اما به فرض حصول توافق، ایران همچنان می‌تواند بازارهای جهانی را حتی به‌عنوان یکی از اعضای اوپک، به سمت خود بکشاند؛ چرا که این کشور می‌تواند با تکنیک‌های مختلف پنهان‌سازی، نفت مخفی زیادی صادر کند. علی‌رغم اینکه این کشور همچنان تحت تحریم‌های ایالات متحده است، صادرات نفت خام آن در ماه می از ۱/۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ است. ماه گذشته، تهران گفت که تولید نفت خام خود را به بالای ۳ میلیون بشکه در روز رسانده است که باز هم بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است. بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه تولید فعلی ایران به طور قابل‌توجهی کمتر از اوج سال ۲۰۱۸ با۷/۳میلیون بشکه در روز است، هنوز جای فروش بیشتری وجود دارد.

صادرات نفت ایران-724press.com

به گزارش سرویس بین‌الملل 724Press، اویل پرایس در ادامه می‌افزاید، اما افزایش برداشت و فروش از سطح کنونی به جایگاه آرمانی ایران (بیژن زنگنه وزیر سابق نفت ایران زمانی گفته بود که بزرگ‌ترین آرزویش افزایش برداشت نفت ایران به شش میلیون بشکه در روز است) حداقل سال‌ها طول خواهد کشید و این تا حد زیادی معلول سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه است. طی چهار دهه گذشته، تهران نتوانسته است درآمد نفتی خود را به‌اندازه کافی در ظرفیت تولید خود سرمایه‌گذاری کند و یا اقتصاد غیرنفتی را گسترش دهد. در واقع، از انقلاب ۱۳۵۷، جمهوری اسلامی در هیچ برهه‌ای موفق به تولید بیش از ۴ میلیون بشکه در روز نبوده است.

در ادامه پیچیده‌تر شدن مشکلات، سرمایه‌گذاران خارجی در چهار دهه پس از انقلاب جمهوری اسلامی، عمدتاً از اقتصاد ایران دور مانده‌اند. بخشی از مشکل اینجاست که مدل اقتصادی تحت کنترل دولت سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار را صرف یارانه‌های نفت و گاز می‌کند.

 نتیجه این است که ایرانی‌ها از ارزان‌ترین قیمت بنزین و برق نسبت به همه جای دنیا برخوردار هستند، اما به دلیل اقتصادی که به‌شدت به دلارهای نفتی متکی است، مجبورند با بیکاری و تورم بالادست و پنجه نرم کنند. دولت رئیسی اصلاحات اساسی را در سیستم یارانه‌های کشور انجام داده است، اما پذیرفته است که فساد افسارگسیخته تلاش‌های او را کم‌رنگ کرده است.