پایگاه تحلیلی OilPrice در مطلبی با اشاره به صحبت‌های مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، از عزم ایران برای تکمیل و بهره‌برداری از  ۶۷ پروژه جدید نفت و گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار تا ماه مارس ۲۰۲۴ (پایان سال ۱۴۰۲) سخن گفته است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از OilPrice، ایران سال گذشته پروژه‌هایی آغاز شده اما ناتمام در حوزه نفت و گاز را به ارزش ۱۲ میلیارد دلار تکمیل کرد.

ایران در حال حاضر حدود ۳/۱۸ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند؛ اما می‌خواهد این میزان را تا پایان ماه به ۳/۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. به گفته رئیس شرکت ملی نفت ایران، تا پایان سپتامبر، استخراج نفت می‌تواند به ۳/۵ میلیون بشکه در روز برسد. زمانی که ابراهیم رئیسی در سال ۲۰۲۱ روی کارآمد، استخراج روزانه فراتر از ۲/۲ میلیون بشکه در روز نمی‌رفت.

میانگین فروش روزانه نفت ایران نیز نسبت به دو سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است.   این میزان بیش از چیزی است که دولت در بودجه سال مالی جاری پیش‌بینی کرده بود و باعث شد رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از مجلس برای صادرات بیشتر مجوز بگیرد.

سال گذشته، ایران ۴۲/۶ میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت به دست‌آورد که این رقم بیش از درآمد صادرات نفت ایران در دوران اوج توافقات هسته‌ای دولت سابق است.

توافق هسته ای که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می‌شود، در ظاهر منجر به لغو تحریم‌های غرب علیه تهران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور شد؛ با این حال، زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شد، تحریم‌های ایالات متحده را دوباره اعمال کرد و به طور خاص صنعت نفت این کشور را هدف قرار داد.

چارلز کندی نویسنده پایگاه OilPrice در ادامه اضافه می‌کند: علی‌رغم تحریم‌ها و شکست‌های پیاپی دو طرف در مذاکره بر سر یک توافق جدید، مقادیر زیادی از نفت ایران صادر می‌شود که مقصد بیشتر آن به چین است. علی‌رغم تهدیدهای واشینگتن مبنی بر عواقب فروش نفت برای دو طرف فروشنده و خریدار، این تهدیدها به طور بالقوه باقی‌مانده‌اند و این فرصت را به چین می‌دهد که به خرید و ذخیره نفت به زیر قیمت بازار جهانی بپردازد و ایران نیز بودجه خود را از راه فروش آن تأمین کند.

طبق پیش‌بینی شرکت کپلر، با وجود تحریم‌های آمریکا، میزان خرید چین از ایران در این ماه به بالاترین میزان در یک دهه گذشته رسیده، یعنی ۱/۵ میلیون بشکه در روز.