اندرو لینکلن از جمله بازیگران مطرح دنیای سریال‌های تلویزیونی محبوب است که با حضور در نقش ریک گرایمز در سریال تلویزیونی و ترسناک مردگان متحرک به شهرت رسیده است. اگر از علاقمندان سریال واکینگ دد باشید، قطعا مطلع هستید که در تازه‌ترین فصل این سریال شاهد وداع تلخ بینندگان با این شخصیت دوست داشتنی بودیم. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به بیوگرافی و فیلم شناسی این بازیگر داشته باشیم.

بیوگرافی و فیلم شناسی اندرو لینکلن بازیگر نقش ریک گرایمز در سریال مردگان متحرک (واکینگ دد)

«اندرو جیمز کلاترباک» (Andrew James Clutterbuck) که در عالم سینما و جادوی پرده‌ی سحر‌انگیز تلویزیون بیشتر با نام «اندرو لینکلن» به شهرت رسیده، یکی از بازیگران محبوب سال‌های اخیر است که در خلال بازی در هشت فصل از سریال آخرالزمانی و معروف «مردگان متحرک» در نزد مخاطبان جا افتاده و شهرتی برای خود دست و پا کرده است.

مقاله مرتبط: سریال مردگان متحرک: زامبی ها چگونه متولد میشوند؟

چه کسی می‌تواند منکر نقش تأثیرگذار این شخصیت در محبوبیت این سریال تلویزیونی محبوب شبکه AMC باشد؟ ریک گرایمز از همان نخستین سکانس‌ها با ما بود و در گذر هشت فصل، نقشی مهم و کلیدی در روند این داستان ایفا کرد. اما در این میان نمی‌توان از قدرت بازیگری اندرو لینکلن غفلت کرد که با ارائه‌ی بازی روان و دلپذیر، همذات پنداری بسیاری از بینندگان را برانگیخته و این شخصیت را به خوبی در قلب تمامی این فراز و نشیب‌ها جاودانه کرده است. بیایید اندکی بیشتر با اندرو لینکلن آشنا شویم.

مقاله مرتبط: نگاهی به آمارهای ناامید کننده سریال مردگان متحرک

اندرو جیمز کلاترباک در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۱۹۷۳ و در شهر لندن چشم به جهان گشود. پدر او یک مهندس عمران انگلیسی و مادرش پرستاری از آفریقای جنوبی بود. او تنها ۱۸ ماه داشت وقتی خانواده‌اش به «هال» در یورکشایر نقل مکان کردند. دوران کودکی او در این منطقه گذشت؛ اما وقتی هشت ساله بود همراه خانواده‌اش به «باث» در سامرست نقل مکان کردند. در آنجا او به مدرسه‌ی «بیچن کلیف» (Beechen Cliff) رفت و در همین مدرسه بود که برای اولین بار در سن ۱۴ سالگی در نقشی در نمایش مدرسه ظاهر شد. او یک تابستان را در تئاتر ملی جوانان در شهر لندن گذارند و از همانجا عاشق شغل هنرپیشگی شد. به همین خاطر بعد از اتمام مدرسه تحصیلات خود را در «آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک» (Royal Academy of Dramatic Art) ادامه داده و نام هنری اندرو لینکلن را برای خود برگزید.

در سال ۱۹۹۴ اندروی جوان نخستین حضور خود روی صفحه تلویزیون را با بازی در یکی از اپیزودهای سریال طنز تلویزیونی «Drop the Dead Donkey» به نام «تولدها و مرگ‌ها» (Births and Deaths) تجربه کرد. یک سال بعد و پس از اتمام تحصیلات در مدرسه نمایش، این بار او در نقش اصلی ظاهر شده و در قالب «ادگار کوک» (Edgar "Egg" Cook) ملقب به «اگ» در درام موفق شبکه BBC به نام «این زندگی» (This Life) بازی کرد.

رفته و رفته و در خلال طی کردن مراحل ستاره شدن، شاهد حضور این بازیگر در شماری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی انگلستان بودیم که از آن جمله می‌توان به «زن سپیدپوش» (The Woman in White)، «افسانه‌های کانتربوری» ( The Canterbury Tales) و «بلندی‌های بادگیر» (Wuthering Heights) اشاره کرد. اما در این میان شاید برجسته‌ترین شخصیت او ایفای نقش معلم زبان انگلیسی به نام «سایمن کیسی» (Simon Casey) در طنز تلویزیونی و موفق شبکه چهار یعنی «معلمان» باشد.  او همچنین در نقش یک استاد دانشگاه و روانشناس به نام «رابرت بریج» (Robert Bridge) را در «زندگی پس از مرگ» (Afterlife) ظاهر شد. حضور موفق دیگر او به درام تلویزیونی «Strike Back» محصول سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد که در آن با «ریچارد آرمیتاژ» (Richard Armitage) همبازی بود.

لینکلن علاوه بر حضور در مجموعه‌های تلویزیونی، در فیلم‌های متعددی نیز ایفای نقش کرده است که از آن جمله می‌توان به «ترافیک انسانی» (Human Traffic) و «گنگستر شماره یک» (Gangster No. 1) اشاره کرد. او همچنین در فیلم «دلشکستگان» (Heartbreaker) در کنار «ونسا پارادی» (Vanessa Paradis) ظاهر شد؛ فیلمی که توسط «پاسکال شومی» (Pascal Chaumeil) کارگردانی شده بود. اما بازی در نقش «مارک» در فیلم «حقیقتاً عشق» (Love Actually) محصول سال ۲۰۰۳، شهرتی خاص برای او به همراه داشت.

لینکلن همچنین در نمایش‌هایی همچون «کوهستان هاشبای» (Hushabye Mountain) در سال ۱۹۹۹ و نیز آبی/نارنجی (Blue/Orange) در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، هنری ماس (The Late Henry Moss) محصول سال ۲۰۰۶ و «the Parlour Song» محصول سال ۲۰۰۹ حضور پیدا کرد. البته در این میان نباید حضور او در تولیدات رادیویی را نادیده گرفت؛ چرا که اندرو بارها در مستندهای تلویزیونی، تبلیغات و کمپین‌های دولتی صداپیشگی کرده است. اما این تنها بخشی از استعدادهای هنری و قابل توجه این بازیگر است، به ویژه از این جهت که او در کنار بازیگری، دو قسمت از فصل سوم طنز تلویزیونی معلمان را نیز کارگردانی کرد که برایش نامزدی جایزه بفتای بهترین کارگردان جدید سال ۲۰۰۴ در بخش تخیلی را به همراه داشت.

 اندرو لینکلن ظاهرا از داستان گویی هم لذت می‌برد، چرا که داستان کتاب تخیلی همچون «کوئیدیچ در گذر زمان» (Quidditch Through the Ages) به قلم نویسنده بلند آوازه سال‌های اخیر و خالق مجموعه پرفروش «هری پاتر»، یعنی خانم «جی کی رولینگ» (JK Rowling) را گویندگی کرده است.

اما این تنها شروعی برای درخشش واقعی اندرو لینکلن بود؛ چرا که بخت و اقبال به او رو کرده و شانس بازی در یکی از سریال‌های موفق تلویزیونی زمان خود یعنی مردگان متحرک نصیب او شد.

مقاله مرتبط: دورنمای فصل نهم سریال مردگان متحرک: از وداع با ریک تا رستگاری نیگان

در آوریل سال ۲۰۱۰، لینکلن در نقش ریک گرایمز حاضر شد، یک مأمور قانون که بعد از یک کمای طولانی و در میانه یک آخرلزمان زامبی وار به هوش می آید. مردم دسته دسته به دلیل یک عامل بیماریزای ناشناخته تبدیل به موجوداتی خطرناک و عاشق گوشت و خون شده‌اند و ریک در این میان رهبری یک گروه از اعضای خانواده و دوستانش را پذیرفته است و ناگزیر باید آنها را در مقابل زامبی‌های گوشت‌خوار و نیز انسان‌های بدنهاد محافظت کند.

این درام تلویزیونی در تاریخ نمایش‌های تلویزیونی رکورد دار شده و محبوبیت بسیاری کسب کرده و در خلال فصل سوم تا ششم خود به عنوان بهترین سریال تلویزیونی سنین ۱۸ تا ۴۹ سال شناخته شد. در سال ۲۰۱۰ لینکلن قراردادی برای بازی در این اثر محبوب امضا کرد که در آن زمان دست کم پتانسیل ۶ فصل را برای آن در نظر گرفته بودند، هرچند بعدا قرارداد او برای دو فصل بعدی نیز تمدید شد. اما بالاخره ریک هم مثل بسیاری دیگر از شخصیت های این سریال در فصل نهم از تیم سازنده جدا شد؛ در حالی که ادامه حضورش در این سریال در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و علامت سؤال بزرگی را پیش روی بینندگان قرار داده است.

مقاله مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

اما صرفنظر از این وداع غیرمنتظره و ناخوشایند این شخصیت از واکینگ دد، اندرو لینکلن در طول نقش آفرینی خود در این سریال نقدهای مثبت بسیاری از سوی منتقدان دریافت کرد و علاوه بر نامزدی جوایز گوناگون چندین باز نیز برنده جایزه شده است. «جیکاب استالوورثی» (Jacob Stolworthy) از مجله «ایندیپندنت» (The Independent) در زمینه بازی لینکلن در نخستین قسمت فصل هفتم این سریال تحت عنوان «روزی می‌آید که تو نیستی» این چنین نوشته است:

این صحنه جایی که است برتری لینکلن به چشم می آید. شخصیت او در این لحظه مملو از چرخش است، بین درخواست رحم و بخشش یا اجرای خواست کارل که با جدیت از او می‌خواهد که کاری را که باید انجام دهد (آسیب زدن به کارل به دستور نیگان). اینجا دوباره شما را به یاد نقش آفرینی‌ لینکلن در قسمت اول نخستین فصل این سریال می‌اندازد. زمانی که او هنوز از قوانین جاری در این دنیای تازه آنگونه که باید و شاید مطلع نبود. و همین مسئله است که باعث می‌شود بیننده میخکوب این لحظات نفس‌گیر شود.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ وبسایت تی‌وی لاین (TVLine) اجرای لینکلن در چهار اپیزود فصل سوم و قسمت پانزدهم فصل پنجم این سریال را ستوده و آن را به عنوان اجرای هفته معرفی کرد. آنها با احترام فراوان به هنر بازیگری اندرو لینکلن اعلام کردند:

ما همیشه می‌دانستیم که لینکلن این توانایی را دارد که هر نقشی که به او محول می‌شود را به بهترین شکل ممکن ارائه کند. اما قسمت پخش شده هفته اخیر نشان داد که او این توانایی را دارد که صفر تا صد هنر بازیگری را تنها در یک ساعت پیش چشم مخاطب به نمایش بگذارد.

زندگی شخصی اندرو لینکلن:

در نوزده سالگی لینکلن روابطه‌ای عاطفی را با هنرپیشه انگلیسی «تارا فیتزجرالد» (Tara Fitzgerald) آغاز کرد که این روزها با ایفای نقش «Selyse Baratheon»، همسر «استنیس براتیون» (Stannis Baratheon) در مجموعه موفق و خیال پردازنه گیم آف ترونز (Game of Thrones) یا همان بازی تاج و تخت به شهرت رسیده است.

در سال ۲۰۰۶ اندرو با «گائل اندرسون» (Gael Anderson) دختر نوازنده فلوت و خواننده معروف «یان اندرسون» (Ian Anderson) از گروه افسانه‌ای راک «جترو تال» (Jethro Tull) آشنا شد. آنها بعد از پنج ماه آشنایی سرانجام مراسم ازدواج خود را جشن گرفته و از آن زمان در کنار هم به شادی زندگی می‌کنند. در طول این مدت آنها صاحب دو فرزند شدند: پسری به نام آرتور و دختری به نام ماتیلدا. 

در طول مدت بازی در سریال مردگان متحرک لینکلن اوقات کمی برای بودن در کنار خانواده در اختیار داشت؛ اما با این حال هر ماه و در زمان استراحت و اوقات آزادش حتما با خانواده وقت گذرانی می‌کرد. در این زمان آنها اغلب سفری جزایر گرمسیری داشتند. گائل عاشق اسب‌ها است و سوارکار ماهری به حساب می‌آید. شاید این مسئله در نخستین فصل سریال مردگان متحرک بی‌تأثیر نبود؛ وقتی قهرمان تنهای ما سوار بر اسب به سفر خود ادامه می‌داد.

اندرو لینکلن فیسبوک را بر دیگر شبکه های اجتماعی ترجیح می‌دهد و در شبکه اینستاگرام اغلب تصاویر مربوط به کاراکتر ریک گرایمز را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

چند نکته جالب در مورد اندرو لینکلن:

  • برادر این هنرپیشه به شغل معلمی اشتغال دارد. به همین خاطر اندرو در سال ۲۰۰۱ چندین مرتبه با او به مدرسه رفت تا با زوایای این شغل آشنا شده و بازی بهتری را در سریال معلمان به نمایش بگذارد.
  • مادر او اهل آفریقای جنوبی است
  • در سال ۲۰۰۴ «مجله امپایر» (Empire Magazine) اندرو را به عنوان نامزد جایزه بهترین بازیگر نوآمده برای ایفای نقش در فیلم «حقیقتا عشق» اثر ریچارد کورتیس (Richard Curtis) معرفی کرد.

  • «اپل مارتین» (Apple Martin) دختر «کریس مارتین» (Chris Martin) و «گوئینت پالترو» (Gwyneth Paltrow) در مراسم ازدواج اندرو لینکلن حضور داشت.
  • اندرو یکی از حامیان مالی صندوق خیریه بی‌خانمانان بریتانیا است.
  • اندرو و «نورمن ریدس» (Norman Reedus) بازیگر نقش درل در سریال مردگان متحرک دوستی نزدیکی با هم دارند.

در نهایت باید منتظر بود و دید آیا باز هم فرصتی برای تماشای بازی تماشایی اندرو لینکلن در سریال مردگان متحرک برای طرفداران پروپا قرص این سریال فراهم می‌شود یا باید منتظر بازی او در دیگر آثار دنیای سینما و تلویزیون باشیم؟

در پایان امیدوارم از مطالعه این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.