بسیاری از ما از زندگی کردن در محیطی تنگ و محصور چندان خوش‌مان نیامده و حضور در محیطی وسیع و دلباز را ترجیح می‌دهیم. اما ساکنان شهرهای شلوغ و پرجمعیت جهان که از کمبود فضای مناسب رنج می‌برند، انتخاب محدودی دارند و ناگزیر گاهی زندگی در تابوت‌های کوچک، تمام سهم‌شان از شهرنشینی است.

شاید پیش‌ از این هم عکس‌هایی عجیب و حیرت‌انگیز از زندگی در شهر معروف و پرجمعیت هنگ کنگ را دیده باشید، تصاویری از ردیف ردیف آپارتمان که بالا رفته و منظره‌ای عجیب و گاهی بسیار کسل کننده را شکل داده‌اند. اما آیا می‌دانید بخشی از ساکنان این شهر بندری شلوغ، در جایی با کمترین امکانات ممکن زندگی می‌کنند؛ جایی که بی‌شک حتی برای نفس کشیدن هم تنگ و کوچک است.

اما عکاسی به نام «بنی لم» (Benny Lam) در مجموعه تصاویری دیدنی سعی کرده مشکلات ساکنان این شهر را مستند سازی کرده و از سختی‌های زندگی این قشر فقیر که شاید تاکنون پنهان مانده، پرده بردارد.

خانه‌های قفس مانند و معروف هنگ کنگ دارای اتاق‌های بسیار کوچک هستند که اغلب توسط اقشار فقیر و کم درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در طول ده سال گذشته، شمار این گونه خانه‌ها که از شبکه‌های سیمی ساخته می‌شوند کاهش داشته است، اما به هر حال این خانه‌ها اکنون با نوع جدیدی از خانه‌های کوچک جایگزین شده که در اصل تختخوابی محصور در میان دیوارهای چوبی است. این جعبه‌های چوبی نامی مناسب به خود گرفته‌اند که دقیقاً با وضعیت آنها همخوانی دارد؛ اطاقک تابوت مانند.

اغلب مستأجران این گونه خانه‌ها را مردان و زنانی از سنین مختلف تشکیل می‌دهند که ظاهراً تنها توانایی اجاره کردن خانه‌هایی این چنینی را دارند و همین مسئله باعث شده که شاهد افزایش تعداد این گونه خانه‌ها باشیم. از طرف دیگر این محدود بودن فضا کمک کرده تا اتاق‌های بیشتری به این سبک و سیاق برپا شوند و به نوعی به رونق بیشتر این تابوت‌ها کمک شایانی کرده است. این کمبود جا بی‌شک معایب بسیاری دارد؛ از جمله قرار گرفتن سرویس بهداشتی و آشپزخانه در یک مکان که نه مسئله دلچسبی است و نه از نظر بهداشت کار قابل قبولی به نظر می‌رسد.

عکاس در این مجموعه سعی کرده بحران‌های موجود در مورد اسکان ساکنان هنگ کنگ را به تصویر بکشد؛ جایی که ده‌ها هزار نفر از مردم در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند و هر روز در میان واقعیت وحشتناک زندگی خود از خواب برمی‌خیزند که تحملش از توان هر کسی خارج است. براساس آمارهای ارائه شده از سوی انجمن سازمان اجتماعی، هم اکنون دست کم صد هزار نفر از شهروندان هنگ کنگی در شرایطی اسف بار زندگی می‌کنند و آقای لم که برای این انجمن فعالیت می‌کند هم، به همین دلیل در تازه‌ترین مجموعه تصاویر خود این مسئله را دست مایه کارش قرار داده است. این انجمن در اصل یک NGO است که تلاش می‌کند تغییری در سیاست‌های موجود ایجاد کرده و از این رهگذر باعث افزایش سطح استانداردهای زندگی ساکنان این شهر شود.

در ادامه توجه شما را به گوشه‌ای از تصاویر این مجموعه جلب می‌کنیم.

1440-1
1440-10
1440-2
1440-3
1440-4
1440-5
1440-6
1440-7
1440-8
1440-9
1440