هر چند زمان غیر قابل بازگشت است اما عکس‌ها سال‌ها و سال‌ها باقی می‌مانند. در پشت صحنه‌ی بعضی از این عکس‌های ماندگار داستان‌هایی وجود دارد که در این مطلب به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت. احتمالا از خواندن این داستان‌ها تعجب خواهید کرد!

۷. پرتره‌ی آلبرت انیشتین

در آن شب، آلبرت انیشتین پس از جشن تولد ۷۲ سالگی خود سوار اتومبیل شد. آرتور ساس، درب ماشین را باز کرد و از انیشتین خواست تا اجازه دهد از او عکس بگیرد. انیشتین به سمت عکاس برگشت و زبانش را بیرون آورد و عکاس هم موفق به ثبت این لحظه شد.

تصویر اصلی بزرگ‌تر از پرتره‌ی برش داده شده است. به هر حال انیشتین از این عکس خوشش آمد و آن را در تمام کارت تبریک‌های خود قرار داد.

۶. خوردن ناهار در بالای بلندی راکفلر

این عکس، تصویر ۱۱ کارگر ساختمان را نشان می‌دهد که در ارتفاع نشسته‌اند و با آرامش غذا می‌خورند. هر چند که تصویر این کارگران واقعی بوده است ولی عکس با تصویر داربست مونتاژ شده و در واقع هدف از آن تبلیغ ساختمان راکفلر بوده است.

۵. کاور آلبوم Abbey Road بیتلز

تصویر کاور آلبوم موسیقی این گروه بلافاصله در کنار استودیوی ضبط گرفته شد. به این ترتیب مسیری که اعضای گروه در حال عبور از آن هستند به مدت چند دقیقه برای گرفتن این عکس بسته شد. در همان زمان یک توریست آمریکایی در حال قدم زدن است و با پلیسی که خودرویش در گوشه‌ی خیابان پارک شده صحبت می‌کند. مرد عابر از دیدن رفت و آمد اعضای گروه بیتلز در آن لحظه تعجب کرد. تا این که سال بعد عکس خودش را در کاور آلبوم این گروه افسانه‌ای! دید.

۴. روز V-J در میدان تایمز

دختر حاضر در این عکس، پرستاری به نام ادیت شین است که با عجله در حال رفتن به میدان تایمز است. جنگ جهانی دوم تمام شده و مردم در این میدان برای جشن و شادی جمع شده‌اند. او همین که از مترو خارج می‌شود به طور ناگهانی توسط یک ملوان بوسیده می‌شود. آلفرد آیزنشتیت، در حین عکاسی صحنه‌های جشن این صحنه را شکار می‌کند!

۳. دختر افغان

در سال ۱۹۸۴، یک عکاس به نام استیو مک کوری در افغانستان به عکس‌برداری از سوژه‌های جنگ مشغول می‌شود. در یکی از اردوگاه‌های پناهندگی، دختری ۱۲ ساله توجه وی را به خود جلب می‌کند. روستای این دختر آتش گرفته و تمام اعضای خانواده‌اش کشته شده بودند. استیو در آن لحظه چند عکس از دختر گرفت. در سال ۲۰۰۲ صاحب این عکس شناسایی شد. نام او شربت گولا است که ازدواج کرده و هنوز در افغانستان زندگی می‌کند.

۲. دالی آتومیکوس

درست کردن این عکس در فتوشاپ امروزه فقط نیم ساعت طول می‌کشد اما در سال ۱۹۴۸ برای خلق آن حدود ۶ ساعت زمان لازم بود. فیلیپ‌ هالسمن از دوستان نزدیک سالوادور دالی بود که از ایده‌های خلاقانه‌ی وی حمایت می‌کرد. سه پایه و تابلوی نقاشی به سقف آویزان شده و صندلی توسط یک دستیار گرفته شده است. دالی و گربه‌ها در حال پرید و آب هم در حال پاشیدن است. برای تهیه‌ی این تصویر۲۸ بار عکس گرفته شده است.

۱. لباس در حال پرواز مرلین مونرو

عکس‌های فیلم خارش هفت ساله (The Seven Year Itch) حتی در بین کسانی که فیلم را ندیده‌اند هم شناخته شده است. بنابراین عجیب نیست که این تصویر مرلین مونرو را بارها دیده باشید. گرفتن چنین تصویری چندین بار طول کشید. شوهر مونرو از این بدن‌نمایی همسرش به شدت عصبانی می‌شود. ضمن این که پس از مدتی این زوج از هم جدا می‌شوند. با این حال این عکس همچنان باقی مانده است.

این عکس چطور؟ این هم واقعی است؟

آلبرت انیشتین در سال ۱۹۱۱ گفت: اگر یکی از برجسته‌ترین دانشمندان تاریخ باشید می‌توانید تشخیص دهید که این عکس واقعی است یا نه!

البته این حرف شوخی بود. معلوم است که انیشتین چنین چیزی نگفته است. همان طور که او هیچ وقت در نزدیکی انفجار هسته‌ای در نوادا در سال ۱۹۶۲ دوچرخه‌سواری نکرده است! دلیل اصلی‌اش هم این است که انیشتین ۷ سال پیش از این قضیه فوت کرده بود.