مدرسه تنها جایی برای تمرین مسائل درسی و آموختن لغات تازه نیست.در واقع بعد از کانون خانواده، مدرسه دومین مکانی است که به نحوی با آینده‌ی کودک، پرورش استعدادها و البته آموزش مسائل اجتماعی به کودکان رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. اینبار به سراغ خلاقیت جالب توجه یک مدرسه‌ی ابتدایی خواهیم رفت.

در کنار آموزش مسائل درسی که در جای خود حائز اهمیت هستند، معلمان باید کودکان را برای پشت سرگذاشتن سختی‌های زندگی آماده کنند، چالش‌هایی که گهگاه سر راه کودکان سبز شده و ممکن است به اشکال گوناگون زندگی این قشر آسیب پذیر را تحت‌الشعاع خود قرار دهند. در همین راستا «مدرسه‌ی ابتدایی شارون» در «نیوبرگ» (Newburg) ایالت ایندیانای آمریکا، راهی جدید برای تشویق و آموزش کودکان پیدا کرده که به نحوی با قلمروی هنر در ارتباط است.

با الهام از کتاب «فقط تو» نوشته‌ی «لیندا کرانز» (Linda Kranz)، معلم هنر این مدرسه خانم «جسیکا مویز» (Jessica Moyes) پروژه‌ی هنری جالب توجهی را برنامهریزی کرده است که پیامی قدرتمند به همراه دارد و تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار بار در فیسبوک به اشتراک گذاشته شده است.

این کتاب در مورد ماهی کوچکی به نام «آدری» (Adri) است که می‌خواهد به جستجوی اقیانوس وسیع رفته و به سبک و سیاق خود با ناشناخته‌های آن مواجه شود. والدین او سعی می‌کنند فرزندشان را برای این سفر آماده کنند آن هم با ذکر این نکته که او باید در جستجوی دوستان جدید باشد اما در عین حال او را تشویق می‌کنند که در مواجه با هر مشکلی روی پای خود ایستاده و مشکلاتش را به روش خود حل کند. مفهوم کلی این کتاب در این نکته خلاصه شده که هر کدام از ما به نوعی خاص و منحصر بفردیم و در نهایت می‌بایست در این دنیای بزرگ روی پای خود ایستاده و جهان‌مان را به جایی بهتری برای زندگی تبدیل کنیم.

خانم مویز نیز با استفاده از کمک مالی بنیادی که پروژه‌های خاص این چنینی را حمایت می‌کند، پروژه خود را آغاز کرد. او در ابتدا این کتاب برای همه دانش آموزان خود خواند و سپس از آنها خواست که هر کدام یک سنگ پیدا کرده و با الهام از ماجراهای این ماهی کوچولو، آنها را رنگ آمیزی کنند و اکنون ۷۴۰ سنگ زیبای نقاشی شده در بیرون این مدرسه به ردیف کنار هم قرار گرفته و می‌درخشند. این راهی خوب برای به چالش کشیدن کودکان و البته تقویت خلاقیت در آنهاست که اثر هنری ارزشمندی را تنها با تکیه بر استعداد و توانایی‌های خود خلق کنند.