کمتر کسی است که تا به حال دچار سکسکه نشده باشد؛ اما اینکه در نهایت این سکسکه باعث مرگ فرد شود، مسئله‌ای است که به ندرت مورد توجه افراد قرار گرفته است.

همان گونه که مطلعید هنرمند کشورمان آقای «عارف لرستانی» به تازگی بدرود حیات گفتند و از همان نخستین ساعات اعلام این خبر، مسئله‌ی سکسکه طولانی مدت ایشون و رابطه‌اش با سکته و مرگ این هنرمند عزیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سکسکه کوتاه مدت اغلب به دلایل ناشناخته رخ می‌دهد، اما زمانی که مدت سکسکه کردن فرد طولانی شده و یا مکرر رخ دهد، خطرناک بوده و ممکن است منجر به سکته‌ی قلبی شود.

در همین رابطه دکتر «ایرج خسرونیا» رئیس جامعه متخصصان داخلی می‌گوید که سکته‌ی قلبی اغلب به صورت ناگهانی و بدون هیچ نشانه‌ی هشدار دهده بروز می‌کند و تنگی عروق خونی نیز از اصلی‌ترین دلایل این مسئله است. از سوی دیگر این سکته می‌تواند با درد در قفسه سینه و یا شکم نمود پیدا کند و تنگی نفس و سکسکه‌ی شدید نیز از دیگر نشانه‌های بروز این سکته است.

می‌دانیم که مرحوم لرستانی نیز برای درمان سکسکه شدید خود به بیمارستان مراجعه کرده بودند که یکی از نشانه‌های سکته قلبی است، اما هم اکنون نمی‌توان علت دقیق مرگ ایشان را مشخص کرده و باید منتظر نتایج کالبدشکافی بود. در نهایت شاید توجه دقیق‌تر به علت بروز این سکسکه شدید، می‌توانست مانع مرگ نابهنگام این هنرمند عزیز شود.

روحش شاد و یادش گرامی