به نظر می‌رسد به جز سخنرانی‌های انتقادی فعالان عرصه‌ی فیلم و سینمای آمریکا بر علیه سیاست‌های دونالد ترامپ، اختلافات فی مابین آنها و رئیس جمهور جدید آمریکا، وارد مرحله تازه‌تری شده است. این بار اما پای چینی‌ها نیز در میان است.

در سال‌های اخیر و بواسطه‌ی قراردادهای مشترک بین هالیوود و شرکت‌های چینی، شاهد رشد چشمگیر درآمدهای حاصله از این بخش برای هر دو طرف بودیم. در واقع چینی‌ها بخشی از سرمایه تولید فیلم‌های هالیوودی را تقبل می‌کردند و در مقابل سود خوبی از گیشه‌ی این فیلم‌ها در کشور خود به جیب می‌زدند. امری که با توجه به افزایش روزافزون سالن‌های سینما و اقبال عمومی به صنعت فیلم در این کشور چندان تعجب برانگیز نیست. استودیوهایی همچون پارامونت و سونی پیکچرز شماری از آثار خود را با مشارکت مالی چینی‌ها ساخته و برادران وارنر نیز با درصد کمتری این همکاری را ادامه دادند.

اما حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید این روند را دستخوش تغییر و تحول کرده است و ظاهراً اختلافات او و صنعت تولید فیلم در آمریکا، دیر یا زود وارد فاز جدیدی خواهد شد که این بار توجهش معطوف رونق یا رکود تولید و فروش محصولات سینمایی این کشور در آب‌های آن سوی اقیانوس خواهد بود.