اسکار امسال در کنار اعلام برندگان و بهترین‌های سال، حال و هوای ضد ترامپ به خود گرفته بود و به نوعی بستری برای اعتراض به سیاست‌های این رییس جمهور جدید تبدیل شد.

در کنار بزرگ‌ترین گافی که در اعلام نتایج برندگان صورت گرفت و لالالند به جای مهتاب معرفی شد، اسکار امسال با اعتراض‌هایی از جانب شرکت‌کنندگان مراسمش مواجه شد. ضمن این که در این میان، برندگان و فیلم‌سازان دیگری سیاست‌های مدافعه‌جویانه‌ی ایالات متحده را محکوم کردند. جیمی کیمل که مجری مراسم بود اعلام کرد: «میلیون‌ها نفر در ایالات متحده و سایر نقاط جهان در حال تماشای این مراسم هستند و در این میان بیش از ۲۲۵ کشور از ما تنفر دارند».

با توجه به این که میلیاردها نفر در سراسر جهان شاهد برگزاری این مراسم هستند، اسکار بزرگ‌ترین سکوی نمایش سینمای آمریکا در محکوم کردن سیاست‌های بیگانه‌ستیزی دونالد ترامپ است. پیش از این هم، مریل استریپ یک سخنرانی شدید در گلدن گلوب، علیه ترامپ به راه انداخت. این وقایع نشان می‌دهد که صنعت سینمای آمریکا قرار نیست تماشاگر ساکت سیاست‌های خصمانه‌ی ترامپ باشد.

برندگانی چون بهترین بازیگر مرد کیسی افلک، بهترین بازیگر زن اما استون، بهترین بازیگر نقش مکمل زن ویولا دیویس و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، ماهرشالا علی تاکنون چنین فضای نژادپرستانه‌ای را در این کشور احساس نکرده بودند.

اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی هم که دومین اسکار خود را در این مراسم با فیلم فروشنده برنده شده است، در اعتراض به سیاست‌های اخیر دولت آمریکا در مراسم شرکت نکرد. او انوشه‌ی انصاری را نماینده‌ی دریافت جایزه ی خود معرفی کرد. انصاری اولین زن فضانورد مسلمانی است که به فضا رفته است. وی در سخنرانی خود به نمایندگی از فرهادی شرایط ناعادلانه‌ی ایجاد شده توسط دونالد ترامپ را محکوم کرد.