یکی از نمادهای مراسم جوایز آکادمی اسکار، مجسمه‌ی طلایی رنگ آن است که هر ساله شاهد اهدای آن به برندگان رشته‌های مختلف هستیم. این مجسمه که بیشتر با نام اسکار شناخته می‌شود، تاریخچه‌ای جالب دارد که در ادامه و در قالب پرسش و پاسخ‌هایی چند به مرور آن خواهیم پرداخت.

مجسمه‌ی طلایی رنگ اسکار قدمتی به اندازه‌ی تاریخ برگزاری مراسم جوایز آکادمی دارد و شاید جالب باشد بدانیم این مجسمه معروف خود چه داستانی داشته است.

۱.مجسمه‌ی اسکار روی چه چیزی ایستاده است؟

هر مجسمه روی یک حلقه فیلم ایستاده که نمادی از ۵ رشته‌ی اصلی آکادمی علوم و هنرهای متحرک تصویری است که شامل هنرپیشگان، کارگردانی، تهیه کنندگی، تکنسین‌ها و البته نویسندگان است.


۲. مجسمه چه چیزی در دست گرفته است؟

این مجسمه همچون یک شوالیه، شمشیری متعلق به جنگ‌های صلیبی را در دست گرفته است.


۳. آیا همه مجسمه‌های اهدا شده شبیه هم هستند؟

پاسخ این پرسش منفی است. آکادمی اسکار از نخستین سال تأسیسش تاکنون نزدیک به سه هزار مجسمه را به برندگان اهدا کرده است؛ اما هر کدام از آنها دارای یک شماره‌ی مشخص و البته متفاوت هستند که روی بدنه‌ی آنها حک شده است.


۴. چرا این مجسمه به صورت برهنه تصویر شده است؟

یکی از اعضای آکادمی به نام «سدریگ گیبونز» (Cedric Gibons) طراحی این مجسمه را برعهده داشت. او از هنرپیشه‌ای به نام «امیلیو فرناندز» (Emilio Fernandez) درخواست کرد که در ساخت این مجسمه به عنوان مدل با او همکاری کند. در نهایت «استنلی جرج» (Stanley George) نیز وظیفه‌ی ساخت نهایی این مجسمه را برعهده گرفت.


۵. اسکار کی متولد شد؟

نخستین بار در سال ۱۹۲۹ شاهد تولد مجسمه‌ی اسکار بودیم که در آن زمان به عنوان نشان شایستگی آکادمی به برندگان اهدا می‌شد؛ اما امروزه همگان بیشتر آن را با نام اسکار می‌شناسند. در سال ۱۹۳۹ آکادمی نیز به صورت رسمی این نام را پذیرفت.


۶. چه کسی مسئولیت ساخت این مجسمه را برعهده دارد؟

«شرکت اونز و پسران» در شهر شیکاگو ساخت مجسمه‌های اسکار را برعهده گرفته است و به گفته برگزار کنندگان آکادمی ساخت مجسمه‌های مورد نیاز به سه تا چهار هفته زمان نیاز دارد.


۷. جنس مجسمه‌ی اسکار چیست؟

مجسمه‌های اصلی از برنز روکش شده با طلا ساخته می‌شد؛ اما بعدها فلزی موسوم به «بریتانیا» جایگزین برنز شد.


۸. دیگر تغییرات این مجسمه در طول این سال‌ها چه بود؟

 اندازه‌ی آن، در واقع سایز مجسمه در فاصله سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۵ چندین بار دچار تغییر و تحول شد. اما از سال ۱۹۴۵ تاکنون اندازه‌ی مجسمه ثابت و بدون تغییر باقی مانده است.


۹. نخستین برنده‌ی اسکار چه کسی بود؟

نخستین مجسمه‌ی اسکار از سوی آکادمی و در سال ۱۹۲۹ به خاطر بازی در دو فیلم «آخرین فرمان» و «راهی که همه میروند» به «امیل جنینگز» (Emil Jannings) اهدا شد.


۱۰. آیا این مجسمه سنگین است؟

این مجسمه ۳۴ سانتیمتری در مقایسه با ظاهرش،  وزنی نسبتاً بالا دارد. در واقع وزن این مجسمه نزدیک به ۳.۸۵ کیلوگرم است.


۱۱. نام اسکار از کجا آمده است؟

گفته می‌شود که نام اسکار برگرفته از صحبت‌های کتابدار آکادمی «مارگارت هریک» (Margaret Herrick) است که در سال ۱۹۳۰ اشاره کرده بود که این مجسمه به عموی او اسکار، شباهت دارد.


و پرسش  آخر، هر ساله چه تعداد مجسمه به برندگان اهدا می‌شود؟

۵۰ مجسمه

امیدوارم این اطلاعات مختصر برای شما نیز آموزنده و جذاب بوده باشد.