بی‌شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشر در مسیر رشد و پیشرفت، ایجاد مشکلات متعدد زیست محیطی بوده که حتی ادامه‌ی حیات خودش را نیز در معرض خطر داده است. در این میان هنرمندان هم به سبک و سیاق خود دل‌نگرانی‌های خود را در این مورد و در قالب آثار هنری ارائه داده‌اند که این بار با مرور آثار یکی از آنها همراه شما هستیم.

هنرمند خوش ذوقی که این بار به سراغش رفته‌ایم، «نیوینا آتانسووا» (Nevena Atanasova) نام داشته و متولد و بزرگ شده‌ی کشور زیبای بلغارستان است. او می‌گوید که در طول زندگی خود همواره تمرکزی خاص بر طبیعت داشته است و بیشتر اوقات خود را در دهکده‌ای در قلب کوهستان جادویی و دلفریب «رودوپ» (Rhodope)، گذرانده است. جایی که در جستجوی الهام گرفتن از مکان‌های باستانی و دیگر مناظر و چشم اندازهای طبیعت، به سیر و سفر مشغول بوده است.

بد نیست پای صحبت‌های خود این بانوی هنرمند بنشینیم و ببینیم فلسفه‌ی این آثار هنری تماشایی چیست؟ او می‌گوید:

در طول عمر هنری، من تمام تلاشم را کرده‌ام که با کمک هنر در مورد مشکلات زیست محیطی اطلاع رسانی کرده و جهان را از خطراتی که طبیعت را تهدید می‌کند، مطلع کنم. در میان آثار هنری زیبا، سرشار از انرژی و البته مرموز، بخشی مهم از مسیر هنری من را ساخت مجسمه‌های مفتولی تشکیل داده است. در واقع من بدون بر زبان آوردن کلامی، با زبان هنر با علاقمندان آثارم و دیگر افراد صحبت می‌کنم. اغلب از مواد مختلفی همچون سیم و کاغذ استفاده می‌کنم که به من اجازه می‌دهند احساساتم را در مورد مصرف گرایی و نیز مشکلات زیست محیطی با راه و روشی متفاوت، با دیگران در میان بگذارم.

از نظر من مفتول یکی از بهترین و گویاترین مواد برای بیان احساسات یک هنرمند است که قابلیت بازگویی هر داستانی را داشته و به هنرمند اجازه می‌دهد که به صورتی کاملاً شخصی از آن استفاده کرده و هیجانات و حرف‌های ناگفته را به زبان خودش با بازدید کنندگان در میان بگذارد. به همین دلیل به شخصه این ماده را بسیار دوست دارم و ساعت‌ها وقت صرف پیچیدن رشته‌های مفتول می‌کنم تا در نهایت از میان این کلاف پیچیده، چیزی به شدت خاص و منحصربفرد پا به عرصه‌ی وجود بگذارد.

این هنرمند در بسیاری از اجراهای رسانه‌ای حضور داشته؛ همچنین در نمایشگاه‌های متعدد گروهی و انفرادی آثارش را در معرض دید عموم قرار داده است از جمله گل‌های زیبایی نایلونی که در نیویورک به نمایش گذاشته شد. او همچنین پیرامون طرح‌های خود در مورد محیط زیست کودکان از سوی آکادمی ملّی هنر در «صوفیه» مورد تقدیر قرار گرفته است.

هم اکنون این هنرمند در حال کار روی مجموعه‌ای جدید از شخصیت‌های اسطوره‌ای ادبیات یونان باستان و نیز علائم ومنطقه البروج است که با الهام از وسعت آسمان و نور ستارگان ساخته خواهند شد. این هنرمند می‌گوید که دوست دارد با نور جادو الهامات خود را با شکلی دلفریب عرضه کند و امیدوار است که ظرف چند ماه آینده این مجموعه مجسمه‌های زیبا که نام «نور نیرونام (NirVena) را یدک می‌کشند، آماده‌ی عرضه به بازار شوند.

در ادامه توجه شما را به گوشه‌ای از آثار این هنرمند جلب می‌کنیم.

NirVena-1
NirVena-10
NirVena-11
NirVena-12
NirVena-13
NirVena-14
NirVena-2
NirVena-3
NirVena-4
NirVena-5
NirVena-6
NirVena-7
NirVena-8
NirVena-9