مجسمه‌سازی از دیرباز یکی از بخش‌های مهم و مورد توجه قلمرو هنر بوده و هست. روزگاری مجسمه سازان نامی ایتالیایی همچون «میکل آنژ» از دل سنگ‌ مرمر، مخلوقاتی زیبا و شگفت انگیز را به این جهان دعوت می‌کردند و امروزه افرادی همچون مجسمه‌ساز چیره دست آمریکایی «آنتونی هاو»، راه آنها را به شکل خلاقانه‌تر دنبال می‌کنند.

مجسمه‌های فلزی و خار‌ق‌العاده‌ی «آنتونی هاو» (Anthoney Howe) به چیزی بیش از یک وزش نسیم احتیاج ندارند تا ناگهان جان گرفته و به حرکت کردن بیفتند. این مجسمه‌های متحرک جالب توجه به گرد خود می‌چرخند و الگوهای زیبا و شگفت انگیزی را خلق می‌کنند که چشم را خیره و نفس را در سینه حبس می‌کند. این هنرمند خوش قریحه‌ی آمریکایی ابتدا ایده‌هایش را به صورت کامپیوتری طراحی کرده و بعد از انجام محاسبات لازم، کار ساخت هر مجسمه را در کارگاه خود آغاز می‌کند.

این مجسمه‌ها در حالت ساکن نیز زیبا و تماشایی هستند و توجهی که این هنرمند به جزئیات هر کار نشان داده، خارق‌العاده و سزاوار تحسین است. به طوری که گاهی صدها قطعه‌ی کوچک در کنار هم قرار گرفته‌اند تا در نهایت یک مجسمه به صورت یکپارچه جان بگیرد. در واقع با با وزش یک نسیم ملایم، گویی که روح به کالبدشان دمیده شده و جان می‌گیرند و در این حالت، گاهی بی شباهت به مخلوقات ناشناخته و عجیب فضایی نیستند. و جالب آنکه این حرکت به اندازه‌ای نرم، روان ولذت بخش است که تصور نمی‌کنید این تنها مجسمه‌ای ساخته شده از صدها قطعه‌ی فلزی است. فلزی ظریف و سبک که با هر وزش شکلی نو به خود می‌گیرد و در میان پیچ و تاب خود، احساسی از آرامش و تسکین را به بیننده منتقل می‌کند.

اما این حرکت لطیف و تماشایی مرهون دقت این هنرمند در طراحی اولیه‌ی کار در استودیوی هنری‌اش است. آقای هاو قبل از آنکه در مورد شکل یک مجسمه تصمیم گیری کند، به نحوه‌ی حرکت قطعات و بالطبع حرکت کلی اثر می‌اندیشد. او اغلب از فولاد ضد زنگ و فایبرگلس برای کار خود استفاده می‌کند، اما در نهایت تمام تلاش او ساخت قطعاتی هرچه ظریف‌تر و سبک‌تر است که در نهایت باعث جنب و جوش رویایی محصول نهایی می‌شوند.

در ادامه از شما دعوت می‌کنم به تماشای گوشه‌ای از آثار این هنرمند بنشینید. به علاوه ویدیوی آماده شده، می‌تواند به درک بهتر نحوه‌ی حرکت آثار هنری این هنرمند کمک کند.

Anthony-Howe-1
Anthony-Howe-10
Anthony-Howe-11
Anthony-Howe-2
Anthony-Howe-3
Anthony-Howe-4
Anthony-Howe-6
Anthony-Howe-7
Anthony-Howe-8
Anthony-Howe-9