ساعت هشت شب هشتم ژانویه سال ۲۰۱۷، بورلی هیلتون لس آنجلس صحنه‌ی برگزاری یکی از مهیج‌ترین مراسم‌های عالم سینما است. مراسمی با شکوه با میزبانی جیمی فالون که فصل جدید جوایز امسال را آغاز خواهد کرد. از آنجایی که زمان چندانی تا شروع این مراسم باقی نمانده، به مرور نکاتی جالب در مورد هیئت داوران و محل برگزاری این مراسم خواهیم پرداخت که شاید اطلاع از آنها خالی از لطف نباشد.

کاندیداها و برندگان نهایی مراسم گلدن گلوب توسط  نگاه موشکاف و تیزبین ۹۰ عضو «انجمن مطبوعات خارجی هالیوود» انتخاب و معرفی می‌شوند. سازمانی متشکل از روزنامه نگاران، عکاسان و منتقدان فیلم که مسئولیت برگزاری جوایز گلدن گلوب را برعهده دارند. امسال و در هفتادو چهارمین سالگرد برگزاری این رقابت باز هم شاهد حضور یک فیلم از سینمای ایران هستیم. فیلم فروشنده به کارگردانی آقای اصغر فرهادی در میان نامزدهای بهترین فیلم خارجی این مسابقه قرار دارد و از همین حالا، بسیاری از ایرانیان در تب و تاب اعلام نتیجه‌ی نهایی هستند که امیدواریم دیگر بار موجبات شادمانی هموطنان‌مان در اقصی نقاط جهان را فراهم کند.

اما بد نیست تا پیش از شروع مراسم، با فیلم‌های موفقی که شانس برنده شدن جوایز در رشته‌های مختلف را دارند، اندکی بیشتر آشنا شویم. فیلم خوش شانس امسال فیلمی موزیکال به نام «لالالند» (La La Land)با بازی «رایان گاسلینگ» (Ryan Gosling) و «اما استون» (Emma stone) است که در هفت رشته نامزد جایزه‌ی گلدن گلوب شده است.

به دنبال لالالند، «مهتاب» (Moonlight) دومین فیلمی است که در شش رشته نامزد شده است از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی. در بخش تلویزیونی هم مردم علیه اَ.جی. سیمپسون (The People v. O.J. Simpson: American Crime Storyکه حضور درخشانی در فصل جوایز امی داشت جای گرفته، که با ۵ نامزدی در صدر است.

«لورنزو سوریا» (Lorenzo Soria) رئیس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در مورد مراسم امسال چنین می‌گوید:

" این مراسم تنها مراسمی است که هم بخش فیلم و هم تلویزیون را شامل می‌شود. انجمن ما سازمانی متشکل از روزنامه نگارانی از اقصی نقاط جهان است که باعث شده حساسیت و نگاه متفاوتی به داوری آثار داشته و نتایج نهایی نیز به خوبی بازتاب دهنده‌ی انتخاب‌هایی است که این انجمن انجام داده است"

در مقام مقایسه با مراسم جوایز آکادمی اسکار که نتایج آن ثمره‌ی آرای هفت هزار نفر است و در شاخه‌های محدودتری اجرا می‌شود، گلدن گلوب ژانرهای بیشتری را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر این مراسم به نوعی بازتاب دهنده‌ی برندگان احتمالی اسکار است. به عنوان نمونه سال گذشته لئوناردو دی‌کاپریو موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب شد و این موفقیت را با کسب جایزه‌ی اسکار به خاطر فیلم «بازگشته» تکرار کرد. اگر خوانندگان عزیز به خاطر داشته باشند، همین وضعیت درمورد فیلم جدایی نادر از سیمین آقای فرهادی نیز صدق می‌کند.

امسال مکان برگزاری این مراسم حماسی نیازمند فضای قابل توجهی بود؛ آن هم با حضور ۱.۲۸۰ شرکت کننده، سه هزار مهمان ویژه و البته ۱.۴۰۰ نفر از اصحاب رسانه و هشتصد نفر از کارمندان هتل.

سرآشپز «البرسیو نانزیاتا» (Albercio Nunziata) که سرآشپز هتل بورلی هیلتون است و قرار است ۱۱ هزار وعده‌ی غدایی مورد نیاز این مراسم را آماده کند، در این مورد این مسئولیت مهم چنین می‌گوید:

" من نخستین فرد ایتالیایی هستم که مسئولیت پخت غذای مراسم گلدن گلوب را برعهده گرفته است؛ در نتیجه این مسئله برای من بسیار مهم است که تمام دانسته‌ها و تجربیات و پیشینه‌ی خود را در این مراسم به نمایش بگذارم”

شاید به همین خاطر است که منوی این مراسم تلفیقی از خوراک‌های کالیفرنیایی و ایتالیایی است؛ از جمله خوراک‌های دریایی لذیذی همجون «فیلیه مینیون» (Filet Mignon) و «فیله باس دریایی» (Sea Bass Filet).   

در مجموع و با وجود این همه تهیه و تدارک باید دید که آیا این نمایش باز هم همچون گذشته پر زرق و باشکوه برگزار خواهد شد؟ زمان زیادی باقی نمانده است؛ منتظر می‌مانیم تا ببینیم گلدن گلوب سال ۲۰۱۷ چه خبرهای خوبی برای‌مان خواهد داشت.