امروزه طراحان خوش فکر به‌دنبال ساخت سازه‌هایی جذاب، کاربردی و خوش نقشه هستند که راحتی ساکنان را در کنار بهره‌برداری از فضایی شاد و امروزی تضمین کند. دراین بین اغلب طراحان و معماران خلاق برای ساخت و اجرای سازه در زمین‌هایی با مساحت کم  به سراغ ایده‌هایی خاص و منحصربه‌فرد می‌روند. نمونه‌اش این بنای جذاب در کشور هند که در زمینی کوچک ساخته شده اما دارای همه امکانات مورد نیاز یک خانواده  پنج    نفره است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Contemporist، گروه معماری «Spaces Architects@KA» به‌تازگی تصاویری از خانه‌ای بلند و باریک در شهر دهلی نو را منتشر کرده است که طراحی جالب توجهی دارد. از جمله جذابیت‌های این خانه می‌تون به وجود یک نقاشی دیواری بزرگ اشاره کرد. نقاشی دیواری و رنگارنگ که چندین طبقه این خانه را در بر گرفته و تصویرگر درختی بزرگ و پر برگ، تعدادی گل و پرنده است.

خانه ای با طراحی جالب در هند- 724press.com

نقاشی دیواری- 724press.com

راهروهای داخلی خانه یک نمای بدون مزاحم از این نقاشی دیواری را به تصویر می‌کشد که باعث می‌شود فضای داخلی تقریبا خنثی این سازه کمی رنگ و لعاب پیدا کند.

مطلب مرتبط:  نگاهی به یک خانه با نمای آجری جذاب در کشور هند

نورگیر تعبیه شده در خانه هم نور طبیعی را به محیط داخلی راه داده و فضایی آرامش بخش و زیبا را ایجاد می‌کند. این خانه جذاب برای یک خانواده پنج نفره طراحی و دیزاین شده است؛ هرچند که ابعاد زمین چندان زیاد نبوده و درنتیجه شاهد ساخت خانه‌ای کوچک و باریک هستیم که ابعادی معادل  ۶ متر در هیجده متر را به خود اختصاص داده است.

فضاسازی داخلی- 724press.com

نما از پایین خانه- 724press.com

طبقه همکف خانه دارای یک سالن، ناهارخوری و محل سرو نوشیدنی است که می‌تواند برای پذیرایی از مراسم‌های رسمی مکانی مناسب باشد. یک نیمکت چوبی با طراحی خاص در کنار دیوار قرار گرفته است که می‌تواند مکانی ایده‌آل هم برای استراحت و هم برای مطالعه کردن باشد. اتاق نشیمن رسمی واقع شده در این طبقه با آثار هنری تزئین شده است.

ناهارخوری شیک- 724press.comنیمکت جذاب با طراحی خلاقانه- 724press.com

بعد از طبقه همکف سری به طبقه اول خانه می‌زنیم که باتوجه به نیازهای پدر خانواده طراحی و اجرا شده است. این طبقه دارای یک اتاق خواب با حمام اختصاصی، آشپزخانه و فضایی مناسب برای تأمل، مراقبه و دعا است. اتاق خواب واقع در این طبقه هم به شکلی هنرمندانه دیزاین شده است و هم اتاق خواب و هم سرویس بهداشتی دارای ته رنگی طلایی هستند. اتاق مخصوص عبادت که از آن با نام اتاق پوجا هم یاد می‌شد، با ردیفی از کاشی‌های طرح‌دار سنگ‌فرش شده و دیوارهای آن هم با کاغذ دیواری پوشیده شده است.

اتاق پوجا مخصوص عبادت هندوها- 724press.com

فضاسازی خاص خانه باعث شده است که تهویه هوا به‌خوبی انجام شود؛ به‌طوری که هر نسیم تازه می‌تواند کل فضای خانه را با هوای پاک پر کند. نورگیرهای موجود هم نه‌تنها امکان ورود نور خورشید به فضای داخلی منزل را مهیا می‌کنند، بلکه استفاده و نیاز به نورهای مصنوعی در طول روز را هم کاهش می‌دهند.

تهویه داخلی خلاقانه- 724press.com

در گام بعدی به طبقه دوم خانه می‌رویم که بسته به نیاز دو دختر خانواده فضایی خاص و پرجنب و جوش دارد. در این طبقه اتاق خواب‌ها قرار گرفته است که طرحی هر کدام از آنها بازتاب‌دهنده شخصیت و آرزوهای هرکدام از دخترها است. این نوع طراحی ضمن پیوند با طرحی کلی خانه، فضای فردی و خاص را هم برای آنها ایجاد کرده است.

طراحی اتاق خواب شیک- 724press.comطراحی اتاق خواب مدرن- 724press.com

درنهایت طبقه آخر و فوقانی که مخصوص والدین طراحی شده است. دراین طبقه یک اتاق خواب، یک حمام اختصاصی با دیوارهای کاشی شده و طرح‌دار و همینطور فضایی برای مطالعه را داریم که پیوستگی خوبی با هم برقرار کرده‌اند.

دیزاین جذاب اتاق خواب- 724press.comسرویس بهداشتی مدرن- 724press.comطراحی داخلی خلاقانه- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با ما در ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد ساخت خانه‌هایی با مساحت کوچک چیست؟ آیا طراحان این سازه موفق به ایجاد فضایی مناسب و کاربردی شده‌اند؟ ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.