کریستوفر نولان کارگردانی بریتانیایی است که به‌عنوان یکی از خلاق‌ترین و موفق‌ترین کارگردان‌های هالیوود شناخته می‌شود. او خالق آثاری همچون اوپنهایمر، دانکرک، بین‌ستاره‌ای، تلقین و یادگاری است.  این کارگردان از سوی برخی به‌عنوان یکی از اعضای تأثیرگذار صنعت فیلمسازی  معرفی می‌شود که تأثیری عمیق روی زندگی سینماگران جوان داشته است. هرچند که برخی آثار او را بسیار مردانه دانسته و از این نظر کارهای او را مورد تمسخر قرار می‌دهند؛ بااین‌حال میراث نولان چشم‌گیر و بحث‌برانگیز است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Biography، شروع کار کریستوفر نولان با فیلم‌هایی همچون تعقیب و یادگار بود؛ فیلم‌هایی که مورد توجه قرار گرفتند. او در ادامه با ورود به دنیای تیره‌وتار شهر گاتهام و به تصویر کشیدن شخصیت بتمن  موفقیتی خیره‌کننده کسب کرد؛ به‌طوری که فیلم شوالیه تاریکی اثر این کارگردان رکوردهای باکس آفیس را جابجا کرد.

فیلمهای مختلف نولان- 724press.com

درادامه او با فیلم تلقین یک بار دیگر استعداد و نبوغ خود در زمینه کارگردانی را به نمایش گذاشت و با حماسه سوم بتمن یعنی شوالیه تاریکی برمی‌خیزد برای همیشه طرفداران این ابرقهرمان DC را مجذوب خود کرد. نولان با فیلم بین ستاره‌ای و دانکرک همچنان در مسیر موفقیت پیش رفته و امروز هم همچنان یکی از کارگردانان برجسته دنیای سینما است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آثارش گذشت.

مطلب مرتبط:   معرفی نامزدهای جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۴

به بهانه نامزدی اوپنهایمر در چندین رشته از جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۴، بی‌مناسبت ندیدیم کمی بیشتر با این کارگردان خوش فکر آشنا شده و به مرور کارنامه هنری و حرفه‌ای او بپردازیم. خوشحال می‌شویم در این مرور با 724press همراه باشید.

کریستوفر نولان کیست؟

چهره کریستوفر نولان در فرش قرمز اوپنهایمر- 724press.com

کریستوفر نولان در تاریخ  ۳۰ ژانویه سال ۱۹۷۰ در شهر لندن، انگلستان متولد شد. عشق او به دنیای هنر هفتم خیلی زود شکوفا شد؛ به‌طوری که از همان دوران کودکی شروع به ساخت فیلم کرد. درواقع کریستوفر نولان در سن هفت سالگی اولین فیلم کوتاه خود را  ساخت. نولان در  طول سال‌های رشد   مدام بین دو شهر شیکاگو و لندن در رفت‌وآمد بود؛ چرا که پدرش اهل بریتانیا و مادرش زنی آمریکایی بود. او درنهایت به کالج لندن رفته و در رشته ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. او در طول دوران تحصیل به  انجمن فیلم دانشگاه پیوست و قبل از ساخت آثار بلند، با فیلم‌هایی کوتاه همچون «Larceny»، فیلم «تارانتولا» (Tarantula) و فیلم «دودل‌باگ» (Doodlebug) کار فیلمسازی را به‌شکلی حرفه‌ای‌تر تجربه کرد.

گای پیرس در یادگاری- 724press.com

اما اولین فیلم اصلی نولان «Following» اثری سیاه و سفید و کم هزینه در مورد نویسنده‌ای تنها بود که وسواس زیادی برای تعقیب و دنبال کردن غریبه‌ها داشته و درادامه حتی کار به جایی می‌رسد که همدست یک سارق می‌شود. طرح روایی غیرمتعارف و غیرخطی فیلم در جلب توجه عموم به  آثار نولان کمک کرده و راه او را برای ساخت فیلم بعدیش با عنوان «یادگاری» (Memento) هموار کرد. به گزارش ۷۲۴پرس، این فیلم مستقل و نوآر که شاهد بازی گای پیرس در آن بودیم، در مورد مردی دچار مشکل فراموشی بود که برای یادآوری خاطراتش به عکس‌های پولاریود و یادداشت‌نویسی احتیاج داشت و همه اینها درحالی بود که او به‌دنبال گرفتن انتقام بود. نولان این اثر را با الهام از داستانی نوشته برادرش جاناتان نولان ساخت؛ اثری که هم برای تدوین و هم فیلمنامه نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

کریستوفر نولان- 724press.com

نولان که تازه به دنیای مورد علاقه خود پی برده بود، درادامه مسیر هم همچنان به ارائه فیلم‌های مهیج و روانشناختی ادامه دارد و برای شروع فیلم «بی‌خوابی» را کارگردانی کرد. در این فیلم آل پاچینو در نقش یک افسر پلیس حضور داشت که مجبور است تحقیقات مربوط به یک قتل را در آلاسکا پیش ببرد، درحالی‌که هم از نظر روحی و روانی تحت‌فشار است و هم به دلیل تغییر شرایط محیطی قادر نیست به‌اندازه کافی بخوابد. اثر موفق دیگری در کارنامه حرفه‌ای نولان که او را بیش از پیش به‌عنوان یک کارگردان خوش فکر و خوش آتیه به مخاطبان معرفی کرد.

رابین ویلیامز و آل پاچینو در بی خوابی- 724press.com

شاید موفقیت همین اثر بود که پای نولان را به دنیای ابرقهرمانان DC باز کرد. به گزارش 724Press، نولان  کار ساخت نسخه‌ای جدید از شخصیت بتمن ابرقهرمان معروف کتاب‌های مصور را در سال ۲۰۰۵ و با فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) شروع کرد که در آن شاهد اجرای درخشان کریستین بیل در نقش بروس وین بودیم. این فیلم با فروش بیش از  ۳۷۲ میلیون دلار در سراسر جهان یکی از موفقیت‌های بزرگ تجاری بود. نولان سال بعد با فیلم «پرستیژ» یا «حیثیت» (The Prestige) به صحنه بازگشت که داستان آن در مورد دوئل دو شعبده‌باز کارکشته با بازی کریستین بیل  و هیو جکمن بود، فیلمی که با استقبال خوبی مواجه شد.

هیو جکمن در پرستیژ- 724press.com

در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۸، بتمن با دنباله فیلم بتمن که «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) نام داشت، بازگشت. این اثر رکورد بیشترین درآمد آخر هفته ایالات متحده را با فروشی  ۱۵۸ میلیون دلاری به نام خود ثبت کرد. شوالیه تاریکی درادامه مبدل به یکی از پنج فیلم پرفروش آمریکا شد و درکنار آن نامزد دریافت چندین جایزه اسکار و گلدن گلوب شد. هرچند این مسئله اسباب غم و اندوه دست‌اندرکاران فیلم هم بود؛ چرا که هیث لجر بازیگر نقش جوکر در این فیلم، پیش از اکران شوالیه تاریکی بر اثر استفاده بیش از حد از  داروی تجویز شده درگذشت و نکته تلخ ماجرا آن جا بود که او پس از مرگ برنده جایره گلدن گلوب و اسکار شد که  جایزه گلدن گلوب را نولان به نمایندگی از این بازیگر فقید دریافت کرد.

هیث لجر- 724press.com

دو سال بعد نولان این بار با فیلم «تلقین» (Inception) با بازی لئوناردو دی کاپریو دوباره به دنیای پرزرق و برق گیشه بازگشت. این فیلم یکی دیگر از بلاک باسترهای پرسروصدای هالیوودی بود که چهار جایزه اسکار را از آن خود کرده و نولان را به‌عنوان کارگردانی کارکشته و خوش‌قریحه در مرکز توجه قرار داد. این کارگردان با اکران سومین و آخرین بخش از سه‌گانه بتمن خود با عنوان شوالیه تاریکی برمی‌خیزد محصول سال ۲۰۱۲، حماسه آفریده و طرفداران این ابرقهرمان محبوب را شیفته سبک کارگردانی خود کرد. در این فیلم جدید آن هاتاوی در نقش زن گربه‌ای و ماریون کوتیار در نقش میراندا تیت حضور داشتند.

لئوناردو دی کاپریو در تلقین- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، درپاییز سال  ۲۰۱۴ نولان با فیلم محبوب و پرمخاطب «میان‌ستاره‌ای» (Interstellar) بازگشت؛ حماسه‌ای علمی-تخیلی و تقریبا سه ساعته که سفر پرفراز و نشیب تیمی از فضانوردان به دنیایی جدید را دنبال می‌کرد. متیو مک‌کانهی، آن هاتاوی و جسیکا چستین از جمله بازیگران این فیلم جذاب بصری با حال‌وهوایی اگزیستانسیالیستی بودند.

مک کانهی و آن هاتاوی- 724press.com

در سال ۲۰۱۷ کریستوفر نولان با اثر جذاب دیگری به سالن‌های سینما آمد؛ فیلمی با عنوان «دانکرک» (Dunkirk) که در مورد وقایع جنگ جهانی دوم ساخته شده بود. این فیلم حول محور سه خط داستانی می‌چرخید که از زوایای دید مختلف به وقایع دراماتیک سال  ۱۹۴۰ توجه داشتند. این فیلم به دلیل قدرت خود در به تصویر کشیدن تنش و وحشت جنگ، نقدهای مثبت و تحسین‌آمیز بسیاری دریافت کرده و در بخش بهترین فیلم درام  و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد. کریستوفر نولان همچنین در بخش بهترین کارگردانی جوایز آکادمی اسکار همان سال هم نامزد دریافت جایزه بود.

دانکرک- 724press.com

در سال  ۲۰۲۰ کریستوفر نولان با فیلم مهیج و جاسوسی با عنوان «تنت» (Tenet) دوباره باکس آفیس را به لرزه درآورد. بازیگرانی همچون الیزابت دبیکی، رابرت پتینسون، دیمپل کاپادیا، کنت برانا و مایکل کین در این اثر حضور داشتند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، بودجه ساخت فیلم  ۲۲۵ میلیون دلار بود و این فیلم در گیشه بیش از  ۳۶۵ میلیون دلار فروش داشت. البته درست است که شرکت سازنده از این جهت سود چندانی نبرد، اما فیلم تنت چهارمین فیلم پرفروش سال بوده و نامزده دو جایزه اسکاری بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین طراحی تولید شد که درنهایت جایزه اسکار جلوه‌های بصری را از آن خود کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی و فیلم شناسی سم مندس

امسال نولان با فیلم «اوپنهایمر» (Oppenheimer) یک بار دیگر قلب مخاطبان را از آن خود کرد. یکی از بلاک باسترهای قدرتمند و مجذوب‌کننده سال جاری میلادی که در کنار فیلم باربی، مخاطبان را شگفت‌زده کردند. این نشان می‌دهد که با گذشت هر سال و با تجربه‌تر شدن این کارگردان، دست او برای خلق آثاری جذاب‌تر همچنان باز است.

کیلیان مورفی در اوپنهایمر- 724press.com

تابه‌اینجا نولان تنها فیلمنامه دو فیلم تعقیب و تلقین را خودش نوشته است و بدون درنظر گرفتن بی‌خوابی، برای دیگر فیلم‌هایش  با بردارش جاناتان نولان همکاری مشترکی داشته است. از سوی دیگر فیلم‌های نولان به دلیل نوع نگاه او، فضای روشنفکرانه، عمق روانشناختی، خطر داستان سرایی نامتعارف و غیر خطی خود معروف هستند. هر دو فیلم دنبال کردن و یادگاری ساختاری روایی غیر خطی داشتند  که قابل توجه بود؛ به‌خصوص فیلم یادگاری که به صورت اپیزودیک و بخش به بخش برش‌های زمانی را به تصویر می‌کشید. فیلم تلقین نولان هم مملو از همین نکات درخور توجه است؛ فیلمی لایه به لایه که داستانش در دل داستان‌های دیگر جاخوش کرده است، چراکه شخصیت‌های اصلی آن باید قلمروی ضمیر ناخودآگاه یک فرد  را پله پله و به‌تدریج کشف کنند.

بتمن در میان کبوترها- 724press.com

یکی دیگر از نکات برجسته در کارنامه حرفه‌ای کریستوفر نولن تمرکز توجه او روی قهرمان‌های مرد است که سعی دارند به شکلی با گذشته خود کنار آمده و چالش‌های پیچیده امروزی را پشت سر بگذارند. اما زنان در دنیای نولان اغلب به‌عنوان قهرمان، متحد و منشأ عشق به تصویر کشیده می‌شود؛ هرچند که دراین مسیر برخی از آنها تا پای قربانی شدن هم پیش می‌روند. به گزارش 724press.com، نولان حساسیت هنری واضحی در زمینه  ساخت فیلم‌های سرگرم‌کننده دارد که در نوع انتخاب و تصویرپردازی او در آثاری همچون تریلوژی یا سه‌گانه بتمن، فیلم تلقین و بین ستاره‌ای به‌شکلی گسترده قابل مشاهده است. نگاهی که با صحنه‌هایی شبیه به نقاشی‌های سورئال جان می‌گیرد. درمجموع انتخاب‌های نولانی به‌شکلی قابل توجه روی روند ساخت فیلم تأثیر گذاشته و ثابت می‌کند که چطور نگاهی پیچده می‌تواند در زمینه تبلیغات مؤثر باشد.

نولان- 724press.com

زندگی شخصی کریستوفر نولان

کریستوفر نولان شهروند دو تابعیتی  ایالات متحده و بریتانیا است. او با اما توماس ازدواج کرده است که به‌عنوان تهیه کننده در اغلب فیلم‌های بلند نولان با او همکاری داشته است. این زوج چهار فرزند دارند.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد کارنامه حرفه‌ای کریستوفر نولان چیست؟ شما کارنامه هنری این کارگردان برجسته را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به‌نظر شما برجسته‌ترین اثر این کارگردان کدام یکی از آثار معرفی شده در این فهرست است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.