هر دین، مذهب و آیینی دارای یک سری نماد، نشانه و البته اماکن مقدس است که مورد توجه و احترام پیروان آن دین و مذهب قرار دارند. انتخاب طرح‌های مناسب برای برجسته‌تر کردن این اماکن متبرک نیاز به تیزبینی و دقت زیادی دارد و ظاهرا طرح ارائه شده برای بازسازی یکی از استوپاهای مقدس مکتب بودیسم یکی از آنها است. درادامه این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم چه عاملی باعث جذابیت این ایده شده و طرح معماران شامل چه ویژگی‌هایی است؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Designboom، پروژه جدید گروه معماری استفانو بوئری (Stefano Boeri Architetti) معمار شناخته شده ایتالیایی با هدف احیای استوپای مقدس و مورد توجه راماگراما (Ramagrama) در کشور نپال ایده‌ای جالب توجه ارائه کرده است. این استوپا یکی از مکان‌ها بسیار مهم و مورد توجه در مذهب بودایی است. این گروه معماری با این ابتکار تازه به ‌دنبال ارج نهادن به این بنای تاریخی و حفظ آن به‌عنوان یک نقطه عطف معنوی هستند و درکنار آن سعی دارند فضایی مناسب برای دعا، مراقبه و تفکرات آرامش بخش را برای پیروان بودا فراهم کنند.

درخت بودی یا بودا در استوپا راماگراما در نپال- 724press.com

راماگراما در منطقه پاراسی (Parasi) کشور نپال واقع شده  است و از آن به‌عنوان مکانی با ارزش باستانی یاد می‌شود. گفته می‌شود که بخشی از بقایای بدن بودا زیر درخت باستانی بودا در این محل دفن شده است و از این جهت این استوپا دارای اهمیت زیادی است. این مکان در پنجاه کیلومتری شرق لومبینی قرار دارد که به‌عنوان زادگاه بودا شناخته می‌شود؛ مرکزی فرهنگی و مذهبی که باری پیروان بودا ارزشمند بوده و واهمیت زیادی دارد.  تپه سبز فعلی که محل قرار گرفتن استوپا راماگراما است،  محل قرار گرفتن درخت صد ساله بودی است. این محل به دلیل حضور و ادغام گونه‌های مختلف گیاهان  نشانی از وحدت و هماهنگی در آموزه‌های بودایی است.

حلقه تنوع زیستی استوپا راماگراما- 724press.com

معماران گروه استفانو بوئری با همکاری مسئولان محلی و همینطور پیروی از یک سری دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی سازمان یونسکو برای حفظ این میراث ارزشمند تاریخی، به‌دنبال برجسته‌تر کردن اهمیت این مکان و همینطور اطمینان حاصل کردن از ثبات و حفظ پایداری آن هستند. پلان اصلی این طرح  وجه زیارتگاه بودن این مکان را آشکار می‌کند، به این ترتیب که با ارائه فضاهایی در امتداد هم بازدیدگنندگان به بخش میانی که همان محل قرارگیری درخت کهنسال است هدایت می‌شوند.

تجمع راهبان بودایی- 724press.com

از این طریق معماران سعی کردند بحث نمادگرایی مرتبط با استوپا را برجسته کنند. این مکان شامل دروازه‌های بزرگی است که جهت‌های اصلی را مشخص می‌کند؛ درکنار آن یک چمنزار سرسبز هم تعبیه شده که قرار است مکان و مرکزی برای تفکر و اندیشیدن باشد. اطرف این منطقه را فضاهای فراهنگی و مکان‌های مناسب مراقبه اشغال کرده‌اند که با حلقه‌های مدوری از انواع درختان و گیاهان احاطه شده و تنوع زیستی این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

ساختار ماندالا شکل استوپا راماگراما- 724press.com

این پروژه را باید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های میراث فرهنگی و مذهبی دانست که هم اکنون در نپال در حال انجام است.

مطلب مرتبط:  ایده ساخت پایانه تاکسی هوایی در دبی رنگ واقعیت می‌گیرد

طرح اصلی استفانو بوئری برای این استوپا طی مراسمی مهم با حضور راهبان بودایی، مقامات دولتی و مردم محلی رونمایی شد. برگزارکنندگان این ایده را ادغامی متعادل از طبیعت و هنر معماری معرفی کردند.  گفته می‌شود بخش چمنزار این پروژه که از آن با عنوان «چمنزار صلح» یاد می‌شود،  ۶۰۰ متر قطر دارد و فضایی باز برای اندیشیدن را پوشش می‌دهد.

استوپا راماگراما- 724press.com

طرحی که به‌نوعی می‌توان آن را یادآوری از جوهر نمادین ماندالا دانست. اطراف این چمنزار بزرگ را حلقه‌ای سرسبز از انواع درختان و گیاهان محلی  احاطه خواهد کرد.همچنین شاهد ساخت فضاهایی مناسب انواع فعالیت‌های فرهنگی، بخش‌های خدماتی و مراکز مدیتیشن هستیم که در مجموع جایی در این طرح دایره شکل را به خود اختصاص می‌دهند. طرحی که قرار است انعکاس‌دهنده آرامش باشد.

ایده طراحی استوپا- 724press.com

بخش حلقوی سرسبز این مجموعه که از آن با عنوان حلقه تنوع زیستی هم یاد می‌شود، کمی شیب‌دار است. این بخش شامل نزدیک به هشتاد هزار گیاه از هفتاد گونه مختلف بومی و محلی است که همگی متعلق به دشت ترای (Terai) هستند؛ جایی که بودا در آنجا متولد شده است. درنهایت این باغ به یک مسیر دایره‌ای بزرگ منتهی می‌شود که در سایه درختان قرار گرفته است. این طرح به صورت کلی منظره‌ای جامع از استوپای راماگراما را ارائه می‌کند که چشم‌نواز و پرمعنی است.

راهبان بودایی- 724press.com

درپایان این مطلب امیدوارم از مرور این طرح و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را در این زمینه یا هر موضوع دلخواه دیگر با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما سپاسگزاریم.