اگر از عکاسی از طبیعت، حیوانات، گیاهان و حشرات لذت می‌برید، احتمالا از همراهی ما در ادامه این مطلب راضی خواهید بود. چراکه این بار به سراغ عکاسی خوش ذوق از کشور اندونزی رفتیم که با تصاویر جذاب خود از خزندگان و دوزیستان، طوفانی در فضای  مجازی به پا کرده است. این عکاس خوش ذوق سعی کرده از این طریق نگاه مخاطبان را به این مخلوقات تغییر داده و به ما نشان دهد مارها و مارمولک‌ها هم می‌توانند زیبا و دوست داشتنی باشند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Boredpanda، مارمولک‎، مار یا حشرات در مقایسه با انتخاب‌های رایج ما که اکثرا حیوانات خانگی را در برمی‌گیرند، کمتر مورد توجه مردم قرار دارند. شاید به این دلیل که این موجودات ترسناک یا حتی سرد به نظر می‌رسند و آن احساسی که مثلا ما از دیدن یک گربه بازیگوش یا سگ بامزه دریافت می‌کنیم را به ما منتقل نمی‌کنند. اما اگر کمی صبر داشته باشید و همراه ما به تماشای مجموعه تصاویر زیبای ثبت شده به‌وسیله عکاس خوش ذوق «یان هدایت» (Yan Hidayat) بنشینید، شاید نظرتان در مورد این موجودات عوض شود.

مارمولکی در حال آفتاب گرفتن- 724press.com

یان هدایت عکاسی با استعداد از کشور اندونزی است که دوست دارید زندگی حیوانات و به‌خصوص حیوانات خونسردی همچون خزندگان و دوزیستان را از نزدیک مطالعه کرده و آن را به‌وسیله ثبت تصاویری جذاب و دیدنی مستند کنند. دراین میان در سال  ۲۰۲۱ یکی از تصاویری که یان از یک مارمولک ثبت کرده بود،  در اینترنت جنجالی شده و به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. این تصویر زیبا باعث شد بسیاری از مردم  در ارزیابی و نگاه خود به این موجودات تجدیدنظر کنند.

مطلب مرتبط:  دنیای عکاسی: تصاویر دیدنی بزرگنمایی شده از حشرات

به‌همین دلیل بی‌مناسبت ندیدیم که یک بار دیگر سری به این عکاس با استعداد و البته خوش ذوق زده و ببینیم در این مدت چه تصاویر دیدنی دیگری را از خزندگان، قورباغه‌ها و سایر حیوانات خونسرد و حتی حشرات ثتب کرده است. یان قبلا اشاره کرده بود که به مدت دوازده سال سرگرم عکاسی است، او در سال ۱۹۹۴ وارد  دانشگاه شده و شروع به تحصیل در رشته عکاسی کرد. او می‌گوید که واقعا عاشی این کار است. او اضافه کرد که در مورد سوژه‌های خود بسیار دقیق است. این عکاس خوش فکر اشاره می‌کند که احساس نمی‌کند  با مارمولک‌ها غریبه است؛ چراکه خودش به‌عنوان حیوان خانگی یک مارمولک دارد! همان مارمولک معروفی که سوژه و ستاره اصلی کارهای یان بود. همین علاقه باعث شد که پای دیگر خزندگان و دوزیستان هم به زندگی حرفه‌ای او باز شود.

نیمرخ یک مارمولک- 724press.com

او می‌گوید:

«همه اینها بدون اینکه خودم واقعا متوجه شوم اتفاق افتاد. ابتدا فقط قصد امتحان کردن آن را داشتم، اما با دیدن عکس‌ها حس کنجکاویم تحریک شد» 

بدیهی است که شما نمی‌توانید حیوانات را وادار کنید براساس میل و نظر شما ژست بگیرند. این مسئله در مورد کارهای یان هدایت هم صدق می‌کند. مسلما کسی انتظار ندارد او به طریقی حیوانات را به این سمت هل داده باشد، اما این مسئله هم توجه ما را جلب می‌کند که پس او چه کار خاصی برای به دست آوردن چنین ترکیب‌بندی تماشایی و جالب توجهی انجام داده است؟ یان در توضیحات خود اشاره کرد که همه چیز بدون اینکه انتظارش را داشته باشد انجام  شده و هیچ چیز برنامه‌ریزی شده‌ای در کار نبوده است.

مطلب مرتبط:  عکاسی ماکرو از زنبورها

این عکاس بااستعداد توضیح داد که تابه‌حال جرأت برگزاری نمایشگاهی از آثار خود را نداشته است،  چون هنوز از نتایج کارهای خود راضی نبوده و درمورد بازخورد آنها هم مطمئن نیست. اما با توجه به این مجموعه تصاویر دیدنی باید گفت جای بسی تأسف است که او تا همین حالا هم مردم را از دیدن این دنیای شگفت‌انگیز محروم کرده است.

تمساحی با دهن باز و یک قورباغه روی سرش- 724press.com

او در نهایت می‌گوید تشویق دوستانش عامل اصلی او برای حرکت به سمت جلو و یادگیری بیشتر بوده است. بدون وجود دوستانش و انگیزه‌ای که آنها به او می‌دادند، شاید واقعا هرگز اینطور به مقوله عکاسی فکر نمی‌کرد. همچنین اولین معلمش هم به او کمک کرد که وارد دنیای عکاسی ماکرو شود که او قدردان این لطف او است. درنهایت یان از برادرش هم تشکر کرد که همیشه در کنارش بوده و او را برای ادامه دادن تشویق  کرده است.

سخن را کوتاه کرده و از شما دعوت می‌کنیم به تماشای گنجینه ارزشمند یان هدایت از دنیای پررمز و راز خزندگان و دوزیستان بنشینید.

Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat1
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat10
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat11
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat12
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat13
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat14
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat15
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat16
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat17
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat18
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat19
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat2
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat20
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat21
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat22
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat23
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat24
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat25
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat26
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat27
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat28
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat29
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat3
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat30
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat31
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat32
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat4
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat5
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat6
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat7
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat8
Reptiles-And-Insects-By-Yan-Hidayat9

درپایان نظر شما در مورد این تصاویر تماشایی چیست؟ آیا شما هم از دیدن این تصاویر لذت برده و نگاه‌تان به خزندگان تغییر کرد؟ دنیای عکاسی برای شما چه معنا و مفهومی دارد و سوژه مورد علاقه‌تان چیست؟ ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان  هم درمیان بگذارید، سپاس