بیش از دو دهه است که فیلم هفت اثر تحسین شده دیوید فینچر، همچنان با داستان شوم و غم‌انگیزش در مورد شکار یک قاتل زنجیره‌ای خطرناک، مخاطبان را مبهوت خود کرده است. داستان پیچیده این اثر توجه بسیاری به‌خود جلب کرد که این مسئله تنها به خاطر لحن روایی آن نبود؛ چراکه فیلنچر با هشیاری جزئیاتی پیچیده را در تاروپود داستان خود پنهان کرد که از چشم مخاطبان تیزهوش مخفی نماند. درمرور این جزئیات با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، فیلم «آدمکش» تازه‌ترین اثر «دیوید فینچر» (David Fincher) کارگردان مطرح و شناخته شده هالیوود  است. این کارگردان در طول سال‌ها فعالیت خود در دنیای سینما با ساخت آثاری قابل‌توجه به‌عنوان یکی از سازندگان مطرح آثار مهیج اسم و رسمی پیدا کرده است. این روزها بسیاری از علاقمندان سینمای فینچر، چشم انتظار اکران تازه‌ترین اثر این کارگردان یعنی فیلم «آدمکش» (The Killer) با بازی «مایکل فاسبندر» (Michael Fassbender) هستند.

دیوید فینچر-724press.com

اما بدنیست یکی دیگر از آثار برجسته این کارگردان را مرور کنیم که می‌تواند انتخابی عالی برای تماشا در ایام هالووین و دورهمی‌های دوستانه باشد و آن چیزی نیست جز فیلم جذاب «هفت» با بازی «برد پیت» (Brad Pitt)، «مورگان فریمن» (Morgan Freeman)، «کوین اسپیسی» (Kevin Spacey) و «گوئینت پالترو» (Gwyneth Paltrow) که همچنان جز آثار شناخته شده و برتر دنیای سینما است. این فیلم که محصول سال  ۱۹۹۵ است، چنان از دیگر آثار فینچر متمایز است که به‌باور برخی از طرفداران این فیلمساز برجسته در طول سه دهه فعالیت خود هنوز نتوانسته اثری بهتر از فیلم هفت را کارگردانی کند.

مطلب مرتبط:   ترسناک‌ترین فیلم‌هایی که در هالووین  می‌توانید ببینید

فیلم هفت همانطور که از نامش پیدا است، به هفت گناه کبیره اختصاص دارد و ماجرای آن حول محور قاتلی زنجیره‌ای است که قربانیان خود را باتوجه به این هفت گناه کبیره اشاره شده در کتاب مقدس انتخاب می‌کند. تمرکز داستان روی دو کارآگاه به نام‌های دیوید میلز و ویلیام سامرست است که به‌دنبال دستگیری این قاتل مرموز هستند. قاتل برای کشتن هر کدام از قربانیان از روش‌های وحشتناک و البته متفاوت استفاده می‌کند؛ به‌طوری که صحنه جنایت به‌اندازه‌ای هولناک می‌شود که حتی دو کارآگاه کارکشته را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کارآگاه سامرست و میلز در فیلم هفت-724press.com

اما درمیان بی‌شمار صحنه جذاب و خاطره‌انگیز در این فیلم، یکی بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفت که آن هم بیشتر به خاطر واکنش بازیگران در زمان فیلمبرداری این سکانس بود. این صحنه مربوط به زمان پیدا کردن بدن قربانی گناه تنبلی است که به‌اندازه‌ای واقعی به‌نظر می‌رسد که مخاطبان را هم شگفت‌زده کرد. این صحنه مربوط به زمانی است که میلز و سامرست قربانی را در شرایطی پیدا می‌کنند که گویی مستقیما از دل مجموعه فیلم‌های «اره» (Saw) بیرون آمده است. تأثیرگذاری این صحنه به‌اندازه‌ای بود که از آن به‌عنوان ترسناک‌ترین صحنه کل فیلم نام می‌برند.

دراینجا وقتی کارآگاه و تیم عملیات ویژه پلیس به آپارتمان می‌رسند، جسدی درحال پوسیدگی را پیدا می‌کنند که به تخت بسته و در بالای تخت کلمه تنبلی با رنگ قرمز نوشته شده است. اما درست زمانی که یکی از افسران تیم عملیات ویژه به مرده نزدیک می‌شد تا نگاهی دقیق‌تر به آن داشته باشد، جسد ناگهان سرفه می‌کند و اینجا است که کل حاضران در اتاق با وحشت عقب می‌کشند؛ چراکه مشخص می‌شود مرد بی‌چاره هرچند به سختی، ولی هنوز زنده است. چیزی که این صحنه خاص را این چنین تأثیرگذار می‌کند، واکنش طبیعی بازیگران است که البته به لطف ترفند هوشمندانه فینچر محقق شده است.

برد پیت و مورگان فریمن در فیلم هفت-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، ظاهرا در زمان ضبط این صحنه بازیگر «مایکل رید مک‌کی» (Michael Reid MacKay) که نقش قربانی (ویکتور) را بازی می‌کرد، کاملا گریم شده و آماده به صورت مخفیانه به محل فیلمبردار برده شد تا دیگر بازیگران متوجه حضور او نشوند. وقتی فیلمبرداری شروع شد، فینچر از او خواست کاملا بی‌حرکت دراز کشیده و حتی نفس خود را هم حبس کند.

مطلب مرتبط:  اساسین کرید: مایکل فاسبندر در سفری به گذشته

این مسئله برای این بازیگر کاری چالش‌برانگیز بود که البته خوشبختانه به‌خوبی از پس آن برآمده و آن را  بی‌عیب و نقص انجام داد. فینچر هم به بازیگران چیزی در مورد زنده بودن جسد فوق نگفت. درنتیجه وقتی «جان سی  مک‌گینلی» (John C. McGinley) در نقش افسر تیم پلیس به جسد نزدیک شده و او سرفه کرد، غافلگیری در صورت همه بازیگران حاضر در صحنه مشاهده می‌شود و همین باعث شد که این صحنه بسیار واقعی به نظر برسد.

قربانی گناه تنبلی در فیلم هفت- 724press.com

اما صرفنظر از این حقه کوچک اما کارساز، در طول سال‌هایی که از پخش فیلم هفت می‌گذرد طرفداران این اثر متوجه جزئیاتی کوچک، اطلاعاتی جالب و نکاتی وسوسه‌انگیز در مورد این فیلم شده‌اند که دانستن‌شان خالی از لطف نیست. اینطور اگر تصمیم گرفتید هالووین امسال را به دیدن فیلم هفت اختصاص دهید، لذت بیشتری از درک حقایق مخفی آن خواهید برد.

  • در فیلم  هفت جایی شاهد گفتگوی میلز و سامرست با منشی فروشگاه چرم وایلد  هستیم. وقتی منشی به دو کارآگاه می‌گوید که جان دو یا همان فرد بی‌نام ونشانی که آنها در تعقیبش هستند لنگ می‌زده، بیننده می‌تواند در بیرون فروشگاه مردی رو ببیند که لنگ لنگان درحال عبور است و به دو کارآگاه نگاه می‌کند.
  • اسم فیلم هفت است و جالب است بدانید وقوع اولین قتل درست هفت دقیقه بعد از شروع فیلم به اطلاع کارآگاه میلز می‌رسد.
  • زمانی که میلز و سامرست به آپارتمان قاتل حمله می‌کنند، تصاویر قربانی‌های قبلی را پیدا می‌کنند و جالب اینجا است که میلز عکس خودش را درمیان این عکس‌ها پیدا می‌کند. اشاره‌ای مخفی به این مسئله که او هم یکی از هفت قربانی داستان است.
  • درصحنه کتابخانه وقتی کارآگاه سامرست در حال تحقیق در مورد هفت گناه کبیره است، نقاشی از فردی با سر بریده رو مشاهده می‌کنیم که به‌نوعی اشاره‌ای به اتفاقات پیش رو است.
  • قبل از ورود به اولین صحنه جنایت در فیلم هفت که مربوط به گناه شکم‌پرستی است، کارآگاه میلز یکی از افسران پلیس را به‌خاطر بررسی نکردن علائم حیاتی قربانی مورد سرزنش قرار می‌دهد. میلز اشاره می‌کند که از هر پنج قربانی در صحنه‌های مشکوک به وقو قتل، یکی هنوز زنده است. این مسئله بعدا در زمان جنایت مربوط به تنبلی به‌عینه مشاهده می‌شود، وقتی قربانی زجر کشیده هنوز نفس می‌کشد.

پلاک خانه کارآگاه میلز- 724press.com

  • شخصیت کارآگاه میلز در فیلم قربانی گناه خشم می‌شود که شماره این گناه با پلاک آپارتمان او که در اوایل فیلم نشان داده می‌شود، یکی است.
  • به گزارش ۷۲۴پرس، درصحنه‌ای از فیلم زمانی که دو کارآگاه در تلاش برای پیدا کردن قربانی هوس یا شهوت هستند، حرکت سریع دوربین عدد هفت را روی در آپارتمان نشان می‌دهد. 
  • در اوایل فیلم و درست زمانی که تیتراژ آغازین درحال پخش شده است، بیننده می‌بیند که قاتل بی‌نام و نشان درحال آماده شدن برای قتل است. او همچنین درحال مطالعه در مورد شرایط بارداری است. این به‌این معنی است که قاتل از قبل از بارداری همسر کارآگاه میلز اطلاع داشت، حتی قبل از آنکه خود تریسی متوجه این موضوع شده باشد.
  • در صحنه‌های تعقیب و گریز، کارآگاه میلز از شیشه جلوی ماشین بیرون می‌افتد. برد پیت حین انجام این بدلکاری واقعا دچار پارگی تاندون شد؛ به‌طوری که مجبور شد برای باقیمانده زمان فیلمبرداری از آتل گچی استفاده کنید. همچنین برای توجیه این آسیب دیدگی، فیلمنامه این اثر تاحدی بازنویسی شد.
  • در فیلم تصویری از آراخنه (Arachne) را می‌بینیم که یکی از زنان اساطیر یونان باستان است. درست بعد از این صحنه ما کارآگاه میلز را درحالی می‌بینیم که روی تخت دراز کشیده و حالتی شبیه به عکس آراخته پیدا کرده است. این امر نشان‌دهنده این است که میلز هم یک قربانی است. مهم نیست چقدر اعتماد به نفس داشته یا از خود رفتاری توهین‌آمیز نشان می‌دهد؛ درنهایت این اعتماد و گردنکشی‌های شجاعانه کار دست او داد و این نشان دهنده شباهت این دو شخصیت با هم است.

مایکل فاسبندر در فیلم آدمکش-724press.com

دیوید فینچر پس از وقفه‌ای طولانی دوباره با ژانر محبوب و مورد علاقه خود بازگشته است، باید منتظر باشیم و ببینیم فیلم آدمکش می‌تواند خاطرات خوش ما از ساخته‌های دیوید فینچر را زنده کند؟

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با 724press لذت برده باشید، فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.