هیئت داوران جشنواره ونیز سال ۲۰۲۳  امشب با معرفی برگزیدگان رقابت امسال به پایان رسید. برخی پیش‌بینی‌ها در مورد اسامی برگزیده به حقیقت پیوست، درحالی که گروهی دیگر باوجود تشویق‌های ایستاده تماشاگران موفق به جلب توجه داوران نشده و درنهایت دست خالی جشنواره امسال را ترک کردند. پیش‌بینی شما در مورد آثار و هنرمندان برتر جشنواره فیلم ونیز امسال چه بود؟ درادامه با مرور برندگان این جشنواره با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Euronews، هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز هم امشب به کار خود پایان داد. هیئت داوران رقابت امسال به سرپرستی فیلمساز آمریکایی دیمین شزل که با ساخت آثاری همچون  «سرزمین هپروت» (La La Land) شناخته می‌شود، اسامی برندگان رقابت امسال را اعلام کردند که همچون همیشه باعث شگفتی بسیاری شد.

دمین شزل کارگردان لالاند- 724press.com

برای آگاهی از  فهرست برندگان رقابت امسال در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

فهرست برگزیدگان جشنواره ونیز  ۲۰۲۳

  • جایزه بهترین بازیگر جوان جشنواره ونیز امسال در بخش اصلی به «سیدو سار» بازیگر فیلم «Me Captain»   رسید.
  • جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره در بخش افق‌ها به مارگریتا رسا د فرانسیسکو اهدا شد. او به خاطر بازی در فیلم «El Paraiso» موفق به دریافت این جایزه شد.
  • جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره در بخش افق‌ها هم به «ترگل بلد- اردینی»، بازیگر فیلم «City of Wind» رسید. لازم به ذکر است بخش افق‌ها متفاوت از بخش اصلی یا مسابقه جشنواره فیلم ونیز است.

فیلمهای جشنواره ونیز سال 2023-724press.com

  • جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز دربخش افق‌ها به فیلم «El Paraiso» اهدا شد.
  • جایزه بهترین فیلم جشنواره در بخش افق‌ها هم به فیلم «Explanation for Everything» از کشور مجارستان اهدا شد.
  • جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز در بخش افق‌ها به «میکا گوستافسون» برای کارگردانی فیلم «Paradise is Burning» داده شد.
  • جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ونیز در بخش افق‌ها به فیلم «An Endless Sunday» داده شد.
  • جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره در بخش افق‌ها هم به فیلم «یک سفر کوتاه» (A Short Trip) اهدا شد.
  • جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز در بخش اصلی به «کیلی اسپینی» تعلق گرفت که در فیلم پریسیلا به کارگردانی سوفیا کاپولا در نقش همسر ستاره موسیقی الویس پریسلی حضور داشت.
  • جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره ونیز امسال در بخش اصلی به «پیتر سارسگارد» برای بازی در فیلم «Memory» تعلق گرفت. او دراین فیلم با جسیکا چستین همبازی بود.
  • جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز امسال در بخش اصلی به گیرمو کالدرون و پابلو لارین برای فیلم «El Conde» رسید.
  • جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز در بخش اصلی به متیو گرون برای فیلم «Captain/Io Capitano» اهدا شد.

عوامل فیلم شیطان وجود ندارد از ژاپن-724press.com

  • جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ونیز در بخش اصلی به فیلم مرز سبز (Green Border) اهدا شد. همچنین جایزه بزرگ این هیئت در بخش اصلی هم به فیلم شیطان وجود ندارد (Evil Does Not Exist) از کشور ژاپن رسید. این فیلم را ریوسوکه هاماگوچی کارگردانی بود که سال گذشته با فیلم «ماشینم را بران» حضوری پررنگ در عرصه جشنواره‌های بین‌المللی داشت.

درپایان شیر طلایی بهترین فیلم بخش اصلی هشتادمین دوره‌ی جشنواره ونیز سال ۲۰۲۳ به فیلم بیچارگان (Poor Things) اهدا شد. این فیلم را یورگوس لانتیموس کارگردانی کرده و بازیگرانی همچون اما استون، ویلم دفو و مارک رافلو در آن حضور داشتند.

مطلب مرتبط:   ۱۲ فیلم جذاب جشنواره فیلم ونیز 2023

نکته جالب توجه مسابقه امسال حضور فیلم‌هایی است که با تشویق قابل توجه حضار و منتقدان مواجه شدند، اما در عمل چندان مورد توجه هیئت داوران این جشنواره قرار نگرفته و درنهایت دست خالی آن را ترک کردند. از جمله این آثار سینمایی می‌توان به فیلم‌هایی همچون آدمکش (The Killer) اثر تحسین شده دیوید فینچر، فِراری (Ferrari) فیلمی به کارگردانی مایکل مان و همچنین فیلم  استاد (Maestro) به کارگردانی بردلی کوپر اشاره کرد.

آدام درایور روی فرش قرمز جشنواره فیلم ونیز-724press.com

درپایان این مطلب نظر شما در مورد برندگان رقابت امسال جشنواره فیلم ونیز چیست؟ آیا به اصطلاح حق به حق‌دار رسید و آثار و هنرمندان برگزیده به حق خود رسیدند؟ نظرتان در مورد نادیده گرفته شدن کارگردانان معروف و آثار تحسین شده‌شان چیست؟ فراموش نکنید نظرات خود را دراین رابطه با ما و دیگر دوستان‌تان در 724پرس دات کام هم درمیان بگذارید. سپاس