این روزها شاهد برگزاری یکی از رویدادهای بزرگ دنیای سینما یعنی جشنواره فیلم ونیز هستیم. البته اعتصاب نویسندگان و بازیگران همه رویدادهای معتبر و معروف را دچار مشکل کرده است، بااین‌حال جشنواره‌های جهانی باید به روال گذشته به فعالیت خود ادامه داده و به معرفی آثار برتر سال بپردازند. دست برقضا امسال آثار سینمایی مورد انتظار فراوانی در جشنواره حضور دارند که معرفی آنها خالی از لطف نیست. درادامه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Pagalparrot، همچنان اعتصاب گسترده نویسندگان و بازیگران هالیوود ادامه دارد و این مسئله حتی این روزها که شاهد برگزاری هشتادمین جشنواره فیلم ونیز هستیم هم به قوت خود باقی است. بااین‌حساب مسلم است که دیگر شاهد فرش قرمزهای آنچنانی با حضور عوامل فیلم و دیگر افراد مشهور و شناخته شده نخواهیم بود. اما همچنان جشنواره فیلم ونیز از جمله رویدادهای بین‌المللی صنعت فیلمسازی است که ارزش توجه را دارد.

جشنواره ونیز از  ۳۰ اوت تا  ۹ ماه سپتامبر سال جاری میلادی در شهر ونیز برگزار شده و یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جشنواره‌های فیلم در سطح جهانی است. دراین مجال قصد داریم نگاهی به ده فیلم منتخب جشنواره امسال داشته باشیم که بسیاری از سینمادوستان مدت‌ها در انتظار اکران آن بودند. ازآنجایی که امسال شاهد انتخاب‌های شگفت‌انگیزی در این جشنواره بین‌المللی هستیم، چندان جای تعجب ندارد که چنین شور و اشتیاقی در میان مخاطبان سینما به راه افتاده است. دراین مرور با ما همراه باشید.

۱۲. فیلم دزدیده شده (Stolen)

دست خونین روی در-724PRESS.COM

فیلم دزدیده‌شده با مدت زمان نود دقیقه   اولین اکران جهانی خود را در جشنواره فیلم ونیز تجربه می‌کند. این فیلم تنها فیلم ارسالی کشور هند به جشنواره ونیز امسال هم است. 

داستان این فیلم پرکشش و مملو از تعلیق در مورد ربوده شدن یک نوزاد پنج‌ماهه است. مادر این نوزاد زنی فقیر به نام جومپا ماهاتو است و آبیشک بانرجی راوی داستان است. کاران تجپال کارگردان خوش آتیه و خوش فکر این فیلم سینمایی جذاب است.


۱۱. فیلم فِراری (Ferrari)

آدام درایور در نقش انزو فراری-724PRESS.COM

مایکل مان پس از هشت سال با فیلم فراری دوباره به دنیای سینما بازگشت. او فیلمنامه این اثر را در اوایل دهه‌ی  ۱۹۹۰ نگاشت و به دنبال ساخت آن بود. البته ریشه‌ی توجه او به این موضوع حتی به مدت‌ها قبل‌تر بازمی‌گردد؛ یعنی به شیفتگی دوران جوانی این کارگردان و علاقه‌ای که به اتومبیل‌های فراری داشت.

بااین‌حال نمی‌توان با قطعیت گفت فیلم فراری اثری با محوریت موضوع زندگینامه انزو فراری با بازی آدام درایور است؛ درواقع این فیلم به حوادث یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین ایام زندگی او می‌پردازد. به‌نظر می‌رسد فیلم فراری همان اندازه که به لحظات شخصی و صمیمانه زندگی این خودروساز برجسته می‌پردازد، به مسائل مربوط به طراحی و ساخت ماشین‌های زیبا و تلاش برای تبدیل کردن آنها به خودروهایی پرسرعت و خطرناک هم اختصاص دارد. این فیلم در  جشنواره فیلم ونیز امسال با تشویق حضار مواجه شده و مورد استقبال قرار گرفت.


۱۰. فیلم  آدمکش (The Killer)

مایکل فاسبندر در نقش قاتل مزدور-724PRESS.COM

دیوید فینچر یکی از کارگردانان شناخته شده و محبوبی است که با ساخت آثاری همچون هفت که در مورد هفت گناه کبیره بود، شناخته می‌شود. این کارگردان خوش آوازه در جشنواره ونیز امسال با فیلمی اکشن و مهیج با درونمایی روانشناختی با عنوان آدمکش حضور دارد. در این فیلم شاهد حضور مایکل فاسبندر هستیم که نقش یک قاتل اجاره‌ای را بازی می‌کند که نگران است اگر بین کارش یعنی کشتن اهداف مشخص شده  فاصله بیفتد، از نظر روحی و روانی بهم ریخته و اصطلاحا دیوانه شود. دیوید فینچر در ساخت این فیلم نشانه‌هایی از بازگشت به فرم و سبک مرسوم خود را نشان می‌دهد که نوید دهنده فیلمی تماشایی و مهیج است.

از دیگر بازیگران این فیلم می‌تواند به چارلز پارنل و تیلدا سوئینتون اشاره کرد. فیلم آدمکش براساس مجموعه رمان گرافیکی به همین نام اثر  هنرمند فرانسوی الکسیس نولنت ساخته شده و نوشتن فیلمنامه این اثر را اندرو کوین وکر برعهده داشته است. موفقیت این فیلم می‌تواند اسباب خوشحالی بازیگران دو فیلم هفت و باشگاه مبارزه (Fight Club) را فراهم کند که پیش از این سابقه همکاری با دیوید فینچر را در کارنامه دارند.


۹.  فیلم پریسیلا (Priscilla)

عروسی الویس و پریسیلا پریسلی-724PRESS.COM

پریسیلا برداشت سوفیا کاپولا از زندگی همسر ستاره مطرح موسیقی الویس پریسلی است.  فیلم به زندگی پریسیلا پریسلی اختصاص دارد و به نظر می‌رسد از هر زاویه کاملا با فیلم الویس ساخته باز لورمن متفاوت خواهد بود.

این مسئله تنها به شخصیت اصلی و ستاره فیلم مربوط نیست، به‌عبارتی اینکه داستان در مورد الویس است یا همسرش پریسیلا، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. بهتر است بگوییم درحالی که فیلم‌های باز لورمن سعی در اغراق و زیاده‌روی بیش از اندازه دارند، سوفیا کاپولا سعی دارد داستانش را به ظریف‌ترین شکل ممکن عنوان کند. ضمن اینکه او علاقه‌ای به ریخت و پاش و جلب توجه زیاد ندارد. سوفیا کاپولا دراین فیلم چندان روی لحظات بزرگ تمرکز نکرده است؛ بلکه او بیشتر به رسیدن به پاسخ‌ها و همینطور تأثیر آنها روی زندگی فرد توجه کرده است. سینمای او یک سینمای ملایم است و اغلب هم با واکنش‌هایی متفاوت مواجه می‌شود؛ بنابراین از همین حالا می‌توان انتظار داشت که این فیلم اثری بحث‌برانگیز خواهد بود.


۸. فیلم شیطان وجود ندارد (Evil Does Not Exist)

دختری کوچک همراه یک مرد در نیزار-724PRESS.COM

ریوسوکی هاماگوچی کارگردان خوش نام ژاپنی است که پیش‌تر با فیلم   «ماشینم را بران» حضوری موفق در جشنواره ‌های مطرح بین‌المللی داشت، فیلمی که هم برنده جایزه جشنواره فیلم کن شد و هم در ادامه مسیر موفقیت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را هم از آن خود کرد.

امسال این کارگردان با فیلم «شیطان وجود ندارد» به صحنه جهانی بازگشته است. این فیلم داستان  تلاش‌های مردمی محلی است که قصد ندارند خانه‌ و زمین خود را رها کنند تا شرکتی بزرگ از توکیو آنجا را  به مکانی تفریحی با امکانات کمپینگ تبدیل کند.


۷. فیلم دادگاه نظامی شورش کین (The Caine Mutiny Court Martial)

ویلیام فریدکین با شیر طلایی ونیز در دست-724PRESS.COM

ویلیام فریدکین یکی از کارگردان مطرح سینما است که با ساخت فیلم جن‌گیر، درمیان سینما دوستان و به ‌ویژه طرفداران آثار ژانر ترسناک جاودانه شد. این فیلمساز فقید که به تازگی‌ دار فانی را وداع گفت، در جشنواره فیلم ونیز امسال با فیلم دادگاه نظامی شورش کین حضور دارد. البته یکی از ستاره‌های حاض در این فیلم «لنس ردیک» (Lance Reddick) است که او هم امسال درگذشت و همین مسئله نمایش این فیلم را با احساسات فراوانی همراه کرد.

فریدکین با فیلم دادگاه شورش کین دوباره به درام‌های تئاترگونه بازگشته است؛ طوری‌که می‌توان این مسئله را بازگشت کارگردان به ریشه‌‌های خود دانست. این اثر با نگاهی به نمایشنامه هرمن ووک که از رمان موفق او یعنی شورش کین اقتباس شده، ساخته شده است. داستان در مورد شورشی است که در یک کشتی رخ داه و طی آن یک افسر با کنار گذاشتن کاپیتان، کنترل کشتی را به دست می‌گیرد. اقدامی که منجر به حضور افراد حاضر در کشتی در یک دادگاه نظامی می‌شود. باید دید آیا پایان‌بندی این اثر هم به اندازه اثر اصلی تکان دهنده و جذاب خواهد بود یا خیر؟


۶. فیلم سرزمین موعود (The Promised Land)

مدس میکلسون در میان زمینهای مشتعل-724PRESS.COM

لودویگ کالن یکی از شخصیت‌های تاریخی کشور دانمارک است که اطلاعات چندانی در مورد او وجود ندارد. بااین‌حال او شبه قهرمانی است که از دل داستان‌های عامیانه و فولکور سربرآورده است؛ به‌عبارتی مردم دوست داشتند از او قهرمانی افسانه‌ای بسازند که حماسه‌های فراوانی را رقم زده است. آنچه مشخص است این است که کالن کهنه سربازی ارتشی بود که سعی داشت  منطقه‌ای روستایی را به تملک پادشاه درآورده و آنجا را به کشاورزی  اختصاص دهد.

فیلم سرزمین موعود اثر نیکلای آرسل  به نمایش تلاش‌ها این شخصیت با بازی مدس میکلسن اختصاص دارد که چطور سعی می‌کند این سرزمین متخاصم را به شیوه خود رام کند، ضمن آنکه باید با نجیب‌زاده بی‌رحم حاکم برآن هم مقابله کند. آرسل یکی از فیلمسازان برجسته دانمارکی است که با ورود به هالیوود و ساخت فیلم برج تاریک نتوانست آنگونه که باید و شاید، توجه سینما دوستان را به خود جلب کند. او دوباره به دانمارک بازگشت و با ساخت این اثر حضوری موفق را تجرب کرد. اثری که در ساخت از آن تجربیات سال‌های دور و تکنیک‌های فیلمسازی آثار اخیرش استفاده‌ای زیرکانه کرده است.


۵. فیلم ال کوند (El Conde)

پینوشه سیاه سفید در اتاق تاریک با شنل-724PRESS.COM

پابلو لاران فیلمساز شیلیایی است که پس از ساخت چندین درام رواشناختی همچون جکی و اسپنسر، امسال با فیلم ال کوند به جشنواره فیلم ونیز بازگشته است. فیلم ال کوند کمدی سیاه با درونمایه ترسناک است که  محوریت داستان آن زندگی آگوستو پینوشه  است؛  یکی از ژنرال‌های نظامی که رهبری کودتا علیه رئیس جمهور این کشور سالوادور آلنده را برعهده داشت.


۴. فیلم مایسترو (Maestro)

بردلی کوپر رد نقش برنشتاین-724PRESS.COM

به نظر می‌رسد بردلی کوپر پس از موفقیت قابل توجه اولین تجربه کارگردانیش در فیلم  «ستاره‌ای متولد شده است» (A Star Is Born)، دوست داشت یک بار دیگر سری به جشنواره فیلم ونیز بزند. امسال او با فیلم مایسترو یا استاد در این جشنواره حضور دارد که  به زندگینامه ‌ی آهنگساز معروف «لئونارد برنشتاین» اختصاص دارد.

کوپر خود در نقش این آهنگساز  هم بازی می‌کند و برای شباهت بیشتر به این شخصیت از گریم  خاصی استفاده کرده است که پیش از این هم باعث ایجاد سروصدای زیادی درهنگام اولین نمایش فیلم شده بود. جدا از جنجال‌های ایجاد شده سر فرم بینی این شخصیت، فیلم به رابطه میان برنشتاین و همسرش فیلیسیا با بازی کری مولیگان اختصاص دارد. از زمان خواستگاری تا مراسم ازدواج و حوادث پس از آن که رابطه آنها را با تنش زیادی همراه می‌کند. کوپر فیلمنامه این اثر را با همراهی جاش سینگر نوشته و مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ هم تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده داشتند.


۳. فیلم بیچارگان یا موجودات بیچاره (poor things)

ویلم دفو و اما استون در فیلم بیچارگان-724PRESS.COM

فیلم علمی تخیلی بیچارگان یا موجودات بیچاره براساس رمانی به قلم «آلاسدایر جیمز گری» (Alasdair James Gray) ساخته شده است که در سال  ۱۹۹۲ منتشر شد. کارگردان شناخته شده یونانی «یورگوس لانتیموس» کارگردانی این اثر را برعهده داشته و بازیگر معروف اما استون هم با ظاهری متفاوت‌تر از همیشه در این اثر حضور دارد.

دکتر گادوین باکستر با بازی ویلم دفو، دانشمندی غیرمتعارف است که زنی مرده با بازی اما استون را احیا می‌کند. این فیلم یکی از آثار موردانتظار سال جاری میلادی است که امیدهای زیادی برای درخشش آن و کسب عناوین مطرح بین‌المللی وجود دارد.


۲. فیلم هیولا (The Beast)

لئا سیدو در فیلم هیولا-724PRESS.COM

باوجود تمایل شخصیت گابریل با بازی لئا سیدو به آزادی از هرنوع وابستگی عاطفی، او سرانجام از نظر احساسی با لوئیس (جورج مک‌کی) درگیر می‌شود. دراین بین عشق طوفانی آن‌ها چنان با حرارت و قدرت پیش می‌رود که بیم آن برود هرآن همه چیز از کنترل خارج شود.

فیلم هیولا اقتباسی آزاد از داستانی معروف به قلم هنری جیمز است. برتراند بونلو که نویسندگی و کارگردانی این اثر را برعهده دارد، فضای داستان را از زمان سیل پاریس در سال ۱۹۱۰ تا سال ۲۰۴۴ گسترده کرده است.


۱. فیلم داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر (The Wonderful Story of Henry Sugar)

بندیکت کامبربچ در نقش هنری شوگر-724PRESS.COM

فقط چند ماه از اکران فیلم «شهر سیارکی» (Asteroid City) می‌گذرد؛ فیلمی که اولین اکران آن در جشنواره فیلم کن با موفقیت بالایی همراه بود. اما حالا یک بار دیگر شاهد بازگشت موفق وس اندرسون هستیم؛ کارگردان خوش فکری که با فیلم داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر در جشنواره فیلم ونیز امسال حضور دارد. وس اندرسون  سعی کرده است اقتباسی از داستانی کوتاه به قلم رولد دال را دراین فیلم کوتاه به نمایش بگذارد. 

از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به بن کینگزلی، روپرت فرند، ریچارد آیواد،  دیو پاتل و بندیکت کامبربچ در نقش هنری شوگر و رالف فاینس در نقش رولد دالد اشاره کرد.

درپایان نظر شما در مورد جشنواره فیلم ونیز امسال چیست؟ شما چشم انتظار پخش کدام یکی از آثار اشاره شده در این فهرست هستید؟ فکر می‌کنید امسال شیر طلایی این جشنواره نصیب کدام یکی از آثار حاضر در این رقابت خواهد شد؟ فراموش نکنید نظرات ارزشمند خود را در این رابطه با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.