تالکین نویسنده‌ای است که با خلق دنیای ارباب حلقه‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرد. آثار این نویسنده چنان محبوب و پرطرفدار هستند که ساخت هر اثر سینمایی یا تلویزیونی از آنها را با مشکلاتی مواجه می‌کند. درواقع طرفداران دنیای تالکین به این سادگی‌ها به اثری روی خوش نشان نمی‌دهند. نمونه‌اش سریال حلقه‌های قدرت آمازون که با واکنش تند مخاطبان مواجه شد. اما چه چیز باعث این بی‌علاقگی آنها شد؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل Startefacts، سریال حلقه‌های قدرت (Rings of Power) که با خط داستانی حماسی و معرفی شخصیت‌های بزرگ و محبوب وعده جذب مخاطبان بسیاری را می‌داد، درعمل نتوانست در حدواندازه مورد انتظارش ظاهر شده و تبدیل به یک شکست و ناکامی بزرگ شد.

حلقه یگانه- 724press.com

باوجود انتظارهای زیادی که پیرامون پخش این مجموعه شکل گرفت، حجم مشکلات و موانع ایجاد شده به اندازه‌ای بود که عملا راه را برای سقوط این سریال هموار کرد. شاید بزرگ‌ترین مشکل سریال حلقه‌های قدرت، فقدان شخصیت پردازی درست یا به‌عبارت بهتر توسعه شخصیت‌ها بود. قهرمانان و شخصیت‌های شرور این مجموعه برخلاف سه‌گانه ارباب حلقه‌ها اثر پیتر جکسون عمق و غنای فراوانی نداشته و چندان مخاطبا را به همذات پنداری و همدلی تشویق نکردند.

واقعیت این است که اگرچه بخش قابل توجهی از طرفداران دنیای تالکین سفت و سخت در مقابل این اثر ایستاده و پیشاپیش وعده ناکامی این مجموعه را می‌دادند، اما بسیاری هم بودند که دوست داشتند این سریال را تماشا کرده و از مشکلات ریز و درشت آن چشم‌پوشی کنند. بااین‌حال این مجموعه در برقراری ارتباط درست و احساسی با مخاطب موفق نبود؛ درنتیجه تلاش‌های سازندگان هم به شکست انجامیده و مخاطب نتوانست آن سرمایه‌گذاری احساسی مد نظر خودش را روی این مجموعه و شخصیت‌های آن انجام دهد.

سه حلقه متعلق به الفها- 724press.com

یکی دیگر از عوامل اصلی شکست سریال حلقه‌های قدرت، سرعت نامتوازن آن بود. فقدان طرح داستانی هدفمند که باعث می‌شد حوادث و وقایع بدون هیچ نظم و منطق زمانی در کنار هم چیده شده و صرفا سعی در سرگرم کردن مخاطب داشته باشند. این مسئله طرفداران را گیج و ناامید کرد. داستان نه شتاب خوبی داشت و نه موفق به ایجاد فضای تعلیق شد و درنهایت بدون ساختار روایی قانع‌کننده، حلقه‌های قدرت نتوانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

مطلب مرتبط:   فهرستی از اشتباهات قابل تأمل در سریال حلقه های قدرت آمازون پرایم

جدا از این مشکلات، جزئیات کوچکی هم وجود داشت که بی‌توجهی به آنها مبدل به عامل اصلی عدم محبوبیت این مجموعه در میان مخاطب شد. به‌عنوان مثال یکی از کاربران ردیت به نکته مهمی اشاره می‌کند؛  اینکه بخش مهمی از لحظات مورد علاقه مخاطب در مورد دنیای تالکین، به نژاد کوتوله یا دورف‌ها اختصاص دارد، اما سریال در به تصویر کشیدن این نژاد بد عمل کرد.

نژاد دورف و الف در سریال حلقه های قدرت- 724press.com

طرفداران آثار این نویسنده شهیر انگلیسی عاشق فرهنگ و تاریخ نژاد کوتوله‌های  سختکوش هستند و دراین بین، علاقمندان توجهی ویژه به شهر معروف آنها یعنی «خازاد- دوم» (Khazad-dum) دارند که پیش‌تر در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها با نام معادن موریا به نمایش گذاشته شده بود. خازاد دوم همان شهر بزرگ و متروکه‌ای بود که یاران حلقه حین عبور از آن با ارک‌ها مواجه شدند و همینطور گندالف در آنجا با بالروگ آتشین پیکر، مبارزه‌ای حماسی را به نمایش گذاشت.

اما برعکس ارباب حلقه‌های پیتر جکسون، سریال حلقه‌های قدرت آمازون در نمایش چه اقتدار کوتوله‌ها و چه شکوه این شهر مهم ناکام بود. استفاده از فناوری CGI هم نتوانست برگ برنده این مجموعه باشد؛ شاید چون کیفیت فناوری استفاده شده چندان بالا نبود. درضمن آنقدر که سازندگان این مجموعه به نمایش تنوع نژادی علاقه داشتند، در نمایش گریم و انتخاب لباس‌های مناسب کوتوله‌ها بد عمل کردند؛ به‌طوری که گاهی باعث نفرت بینندگان از این مجموع شد.

شخصیتهای اصلی سریال حلقه های قدرت- 724press.com

یکی دیگر از چیزهایی که خشم طرفداران را برانگیخت هم نمایش شخصیت «کلبریمبور» (Celebrimbor) و روشی است که سازندگان سریال برای به تصویر کشیدن این شخصیت افسانه‌ای در پیش گرفته بودند. عملکردی که باعث شد این سازنده حلقه‌های افسانه‌ای در حد یک آهنگر ساده پایین کشیده شود. از طرف دیگر بسیاری از طرفداران به سادگی متوجه این نکته نمی‌شوند؛ که چرا باید سه حلقه اول برای الف‌ها ساخته شود تا صرفا آنها را از برخی بیماری‌های نامشخص نجات دهد! به‌هرحال فراموش نکنید الف‌های خردمند یکی از مخلوقات باشکوه و جاودانه آثار تالکین هستند که محبوبیت زیادی بین مخاطبان دارند و این شیوه پرداختن به آنها در سریال حلقه‌های قدرت، چندان باب مزاج بسیاری از بینندگان نبود.

مطلب مرتبط:  مرور شخصیت هایی که مورد تنفر بینندگان سریال حلقه های قدرت قرار گرفتند

و درنهایت بسیاری از طرفداران نوشته‌های این استاد برجسته دانشگاه آکسفورد، دلتنگ شخصیت بزرگ و قدرتمند سائورون هستند. سازندگان این مجموعه بارها خاطرنشان کرده بودند که می‌خواهند شخصیت شرور و قدرتمند سرزمین میانه را به یک ضد قهرمان قابل توجه تبدیل کنند؛ چیزی در حدو اندازه تونی سوپرانو در سریال سوپرانوز، که البته در انجام این کار هم ناموفق بودند.

تصویر سه حلقه الفها در سه گانه ارباب حلقه های جکسون- 724press.com

درواقع این مسئله اسباب خنده و تمسخر مخاطبان را فراهم کرد که چطور سریال پرزرق و برق و گرانقیمت حلقه‌های قدرت نتوانست یک شخصیت موفق خلق کند. اینکه آیا این محصول آمازون پرایم اصلا می‌تواند حتی با سریال‌های افسانه‌ای قرن نوزدهمی رقابت کند؟

درابتدا نام آمازون و جف بزوس و حاتم بخشی‌های او شاید روی نظر منتقدان یا مخاطب عام تأثیرگذار بود. اما بعد از پایان تمام جنجال‌های ایجاد شده پیرامون این سریال که با بهانه‌هایی همچون مسائل نژاد پرستانه یا تعصب مخاطبان توجیه می‌شد، اکنون غبارها فرو نشسته و واقعیت این مجموعه عیان شده است. این حقیقت که اتفاقا طرفداران آثار تالیکن در زمینه جبهه گرفتن در مورد این مجموعه کاملا محق بودند؛ چون این اثر با وجود هزینه ساخت سنگین تنها دهن کجی به میراث درخشان تالکین بود و همین خشم سنگین طرفداران واقعی آثار تالکین را توجیه می‌کند.

در پایان نظر شما در مورد مسائل ذکر شده در این مطلب چیست؟ آیا این نکات توجه شما را هم به خود جلب کرد؟ نظر شما در مورد حلقه‌های قدرت چیست؟ فراموش نکنید دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.