این روزها سعی معماران و طراحان فعال در حوزه ساخت  بناهایی همچون هتل و رستوران، همراهی بیشتر با محیط زیست است. به‌همین خاطر شاهد ساخت و طراحی بناهایی هستیم که با چنین رویکردی اجرا شده‌اند، نمونه‌ای این اکو هتل متفاوت در ایتالیا که پایداری محیط زیست را مدنظر قرار داده و طراحانش جلوه‌ای جدید از هتل‌های واقع در طبیعت را به علاقمندان عرضه کردند. دراین مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به ایده ساخت این هتل داشته باشیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از YankoDesign، استودیو لاویت (Atelier LAVIT) به تازگی تصاویری از آخرین پروژه خود موسوم به «LILELO / Little Leisure Lodge» را منتشر کرده است، پروژه‌ای که به طراحی و اجرای یک هتل بوم‌گردی اختصاص دارد که از چهار کابین مستقل تشکیل شده است.

طراحی کابین به شکل حرف A انگلیسی- 724press.com

سه عدد از چهار سوئیت یا کابین مستقل این اکو هتل متفاوت، به فضاهای مسکونی اختصاص پیدا کرده‌اند؛ درحالی که کابین چهارم به‌عنوان یک منطقه مشترک با فضای باز گسترده و همین‌طور یک آشپزخانه بزرگ  مورد استفاده است. شاید بتوان گفت این کابین بیشتر به‌عنوان مکانی برای ملاقات و دور هم جمع شدن طراحی شده است، جایی برای پذیرایی که با داشتن یک  سکوی بزرگ چوبی که محل قرار گرفتن چندین میز است،    می‌تواند فضای لازم برای دور هم نشستن مهمانان را فراهم کند.

نمای بیرونی اتاق ناهارخوری- 724press.com

در ساخت کابین‌ها از چوب و شیشه استفاده شده است، شاید بهتر است بگوییم طراحان این پروژه خلاقانه نمای ظاهر کابین‌ها را با الهام از تصاویر انبارهای  سنتی کاه طراحی کرده‌اند. همچنین این اکو هتل  در میان مناظر تاکستان‌ها و مناطق جنگلی  در قلب منطقه مونفراتو در کشور ایتالیا واقع شده است.

فضای داخلی و بیرونی اکو هتلی در ایتالیا-724press.com

هر کدام از کابین‌های این هتل از نوع پیش ساخته بوده و بالاتر از سطح زمین نصب شده‌اند، یک رویکرد ساخت و سازی مناسب که این روزها برای اجرای پروژه‌های معماری در زمین‌های شیب‌دار مورد استفاده قرار گرفته و بسیار محبوب است. شکل کلی کابین‌ها شبیه حرف بزرگ  A است؛ یعنی هر کدام دارای دو  بخش بندی مثلثی شکل با دو ارتفاع متفاوت هستد که به‌عنوان دیوار و همینطور سازه باربر هم عمل می‌کند.

محل صرف صبحانه با دید خوب رو به طبیعت- 724press.com

معماران این پروژه خاطرنشان کردند که داشتن این دو فضای مجزا لزوما به معنای  دو مکان برای اقامت نیست؛ بلکه این کابین‌ها به‌عنوان فضایی شکل گرفته به‌وسیله سه سطح شیب‌دار مورد توجه بوده و در اجرای آن‌ها از شیوه خاص ژاپنی‌ها در کار روی لایه‌های مختلف پیروی شده است. در ساخت کابین‌ها از چوب درخت کاج اروپایی استفاده شده که فقط با روغن پردازش  شده است. عنصری طبیعی که جذب چوب شده و با  گذشت زمان چوب را تغذیه و غنی می‌کند. پله‌های کابین‌ها هم از طریق فضای خالی بیرونی، فضای داخلی کابین را به فضای بیرونی واقع در طبیعت پیوند می‌دهند.

فضاسازی داخل سرویس بهداشتی- 724press.com

یک در کشویی بزرگ، امکان رفت و آمد میان فضای داخل کابین و تراس یا عرشه بیرونی را فراهم می‌کند، جایی که افراد می‌توانند از منظره‌ای بدیع و شگفت‌انگیز لذت ببرند. فضای داخلی این سه سوئیت مسکونی به صورت یکپارچه و پیوسته سازماندهی شدند. پرده‌های بلندی که از سقف به وسیله یک میله افقی آویزان هستند، بسته بودن حریم فضای خواب را تضمین می‌کنند.

مطلب مرتبط:  دنیای معماری: خانه درختی دو اتاقه

درکنار آن‌ها یک میز مناسب صرف غذا در کنار یکی از پنجره‌ای کابین قرار داده شده است و در سمت دیگر کابین حمام و سرویس بهداشتی اتاق واقع شده است. در این سرویس بهداشتی یک روشویی ساده به همراه یک آیینه بلند و دوش نصب شده که با حال‌وهوای کلی این محل هماهنگی خوبی برقرار کرده‌اند. همچنین شب هنگام هم محوطه بیرونی کابین‌ها، با نورپردازی مناسب فضاهای باز جلوه‌ای دوچندان پیدا می‌کند.

اکو هتلی در ایتالیا- 724press.com

نقشه محل قرارگیری هتل- 724press.com

حالا که بحث طبیعت و توجه به ساخت سازه‌هایی هماهنگ با محیط زیست مورد توجه قرار دارد، به‌احتمال زیاد اکو هتل‌هایی همچون این نمونه خاص مورد توجه گردشگران قرار گرفته و به رونق صنعت توریسم و گردشگری کمک می‌کنند. 

درپایان نظر شما در مورد این اکو هتل متفاوت چیست؟ آیا شما هم تجربه حضور در اکو هتل‌ها را داشته‌اید؟ ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم. حتما آن‌ها را با ما هم درمیان بگذارید، سپاس